💰 Business

Qatar Airways is negotiating the purchase of 49% of RwandAir

«القطرية» تتفاوض لشراء %49 من شركة رواندا للطيران

 

Bloomberg / Reuters
Doha: Qatar Airways plans to purchase a 49% stake in Rwanda’s national carrier, stepping up its presence in the market weeks after taking a majority holding in the African country’s new airport.

The Gulf airline is investing in RwandAir after identifying Africa as a market with significant potential, Qatar Airways Chief Executive Officer Akbar Al Baker said in a briefing at the CAPA Qatar Aviation conference on Wednesday. The holding being negotiated will be its first in the continent after a string of deals elsewhere.

Qatar Airways agreed in December to acquire a 60% stake in Rwanda’s new Bugesera International Airport, located south of the capital Kigali, where an existing hub is at full capacity. As part of the deal, the Gulf carrier will help build and run the $1.3 billion facility.

“It will be a very efficient hub in a very stable country in the heart of Africa,” Al Baker said. “And we’re going to take a stake in their national carrier because we see that Africa is another region that has huge growth potential.”

The CEO said that Qatar Airways remains intent on investing in Indigo, India’s biggest airline, but is waiting for the right opportunity and the resolution of a clash between existing shareholders.

Al Baker praised China’s response to the coronavirus outbreak, saying the Asian nation is doing a “fantastic job” in dealing with the epidemic, while suggesting that the global reaction has been “out of proportion.”

The executive said he plans to attend next week’s Singapore air show regardless of the outbreak and won’t be wearing a face mask.

Qatar Airways already owns stakes in British Airways-parent International Airlines Group, China Southern, Cathay Pacific and LATAM Airline Group.

Qatar Airways agreed in December to take a 60% stake in a new airport in Rwanda.

Baker, one of aviation’s most well-know executives, also said the airline could be interested in increasing its holding in LATAM and working with fellow shareholder Delta Air Lines.

“When the right opportunity comes and at the right price we will look at increasing our investment in LATAM,” he told Reuters.

Qatar Airways, which holds a 10% stake, would be interested in having a stake that is the “same like Delta,” which is 20%, he said.

أكد سعادة السيد أكبر الباكر الرئيس التنفيذي لمجموعة الخطوط الجوية القطرية، في مؤتمر صحافي عقد أمس، على هامش فعاليات النسخة الثانية لقمة «كابا قطر للسياسة الجوية وتنظيم الطيران»، التي تنظمها الناقلة الوطنية بالشراكة مع مركز «كابا» للطيران، والتي تستمر لمدة يومين، أن هذه القمة التي تجمع للعام الثاني في قطر، قادة وصنّاع الطيران والخبراء حول العالم، تأتي في ظل انتشار فيروس كورونا المستجد، ومناقشة تأثيراته على القطاع، مبيناً أن الناقلة الوطنية قررت تعليق رحلاتها إلى الصين بسبب التحديات التشغيلية الكبيرة التي تزامنت مع فرض قيود على دخول المسافرين كافة الذين زاروا الصين خلال الأسابيع الماضية، من قبل العديد من الدول، وليس بسبب الفيروس، مشيراً إلى أن رحلات الشحن مستمرة إلى الصين، مشيراً إلى أن القطرية تعمل على إرسال شحنات من الأدوية والأقنعة الطبية لمساعدتها في ظل انتشار فيروس كورونا، مشيداً بجهود الحكومة الصينية في محاولة السيطرة على فيروس كورونا، وبناء مستشفى متكامل في غضون 10 أيام فقط لتقديم الرعاية الصحية المناسبة للمصابين.

توسع ونمو

وأكد الباكر أن الخوط القطرية مستمرة في النمو والتوسع في الوجهات والأسطول، في وقت تخفض فيه شركات الطيران العالمية أنشطتها، معلناً عن مزيد من الخطط التوسعية في العام الحالي، حيث ستتم إضافة 11 وجهة جديدة للقطرية حول العالم، كما ستستلم الناقلة خلال العام الحالي 40 طائرة جديدة من بين طلبية لـ 290 طائرة تحت الطلب، على أن تخرج من الأسطول 14 طائرة في العام 2020، وذلك انطلاقاً من حرصها على إبقاء أسطولها فتياً وحديثاً، مشيراً إلى أنه سيتم الإعلان عن مزيد من الوجهات الجديدة في مؤتمر «ITB Berlin»، مذكراً بتحقيق القطرية رقماً قياسياً في شهر ديسمبر الماضي، حيث تسلمت 7 طائرات بوينج 787 «دريملاينر».

استثمار

وأعلن الباكر أيضاً أن القطرية بصدد إجراء محادثات لشراء %49 من شركة رواندا للطيران، كما أنها قررت الاستثمار في مطار رواندا، الذي يستوعب 10 ملايين مسافر، بالتعاون مع جهاز قطر للاستثمار، موضحاً أن اختيار رواندا لتلك الاستثمارات نابع من آفاق وفرص الاستثمار الواعدة فيها، والاستقرار الأمني والسياسي في البلاد.

كما أعرب الباكر عن اهتمامه بالاستثمار في شركة إنديجو الهندية، والتي تُعد أكبر شركة طيران في الهند، وذلك عندما تسنح الفرص وفي الوقت المناسب.

وحضر المؤتمر الصحافي كل من: الرئيس التنفيذي للمجموعة الدولية لشركات الطيران السيد ويلي والش، والمدير العام للمفوضية الأوروبية للنقل السيد هنريك هولولي، والرئيس التنفيذي والمدير العام للاتحاد الدولي للنقل الجوي «إياتا» السيد ألكساندر دي جونياك، ورئيس مجلس إدارة كابا السيد بيتر هابريسون.

مشاركة

ويشارك في القمة عدد كبير من كبار التنفيذيين من قطاعي الطيران والنقل، مع مشاركة السلطات الإقليمية والمحلية والسفراء وكبار المسؤولين، ويتم خلالها إلقاء الضوء على العديد من القضايا المهمة مثل سياسات الطيران الإقليمية والعالمية، والتحديات المؤسسية والإقليمية التي تواجه تحرير قطاع الطيران، والاتفاقيات الشاملة مع الاتحاد الأوروبي، وتنامي دور السياسة في قطاع الطيران، ودور منظمة الطيران المدني العالمي في القرن الحادي والعشرين.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X