Art

Exhibition of “Calligraphy and Illumination” opens at Katara

افتتاح معرض خطوط وزخارف في «كتارا»

 

It doesn’t take an understanding of the Arabic language to appreciate the beauty of the calligraphic works on display at “Calligraphy and Illumination” exhibition which launched yesterday at Katara Cultural Village.

A diverse collection of 32 works by six Qatari calligraphers are on show at the exhibition which runs for two weeks. They include those by Ibrahim Ali, Moza Al Kuwari, Abdullah Fakhro, Nasser Hamad Al Khalaqi, Iman Al Saad and Issa Yousef Al Hassan.

With expertise in different types of Arabic calligraphy, the artists provide visitors a closer look into the exquisite beauty of Arabic scripts used not only to express ideas but as an art form from architecture to design.

Visitors are given a peek into the long history and development of Arabic calligraphy through the variety of glyphs and forms used by the artists.

Fakhro said he is participating with seven of his works in which he used Kairouan Kufic script, and the Kufi calligraphy of the Holy Qur’an. With a degree in Civil Engineering, Fakhro is a member of Qatar Fine Arts Society who has participated in numerous exhibition both in Qatar and abroad since 2001.

In his five works being showcased, Al Hassan exhibits diverse forms and techniques using different media such as special kinds of paper and ink to introduce the aesthetics of the various types of calligraphy. Holding a

Bachelor’s degree in Computer Science from Qatar University, Al Hassan has keen interest in Arabic calligraphy combined with fine arts and participated in many local exhibitions and events.

With a penchant for Arabic calligraphy and the art of gilding and ornamentation, Al Saad displays calligraphy combined with floral and other decorative patterns and characters.

With BA in English Literature from Qatar University, Al Saad creates artworks whose elements are chiefly inspired by Islamic manuscripts. She has taken part in  many exhibitions in Qatar.

The exhibition was inaugurated by Dr. Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti, General Manager of Katara, with a number of diplomats, officials, artists and art enthusiasts.

Commenting on the exhibition, Al Sulaiti underlined that the exhibition highlights the creativity of Qatari artists in various fields of art.

“The works are distinguished, beautiful and varied, and we invite everyone to visit the exhibition and enjoy the works presented,” he added. The exhibition is open until February 12.

Raynald C Rivera I The Peninsula

افتتح سعادة الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي -المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا»- ظهر أمس، معرض «خطوط وزخارف»، في المبنى 19، بمشاركة 6 من الخطاطات والخطاطين القطريين. ضم المعرض ما يزيد على 30 عملاً فنياً لكل من الخطاط: إبراهيم علي، وعيسى يوسف فخرو، وناصر الخلاقي، وعبدالله فخرو، والخطاطات: إيمان السعد، وموزة الكواري.

وقال الدكتور السليطي -في تصريح له- إن هذا النوع من المعارض يبرز الإبداعات القطرية التي تثبت جدارتها في مختلف المجالات الفنية، مشيراً إلى أنه سيتم الاستعانة بعدد من الخطاطين في زخرفة مصحف «كتارا».

من جهته، أشار عبدالله فخرو إلى أنه يشارك بـ 7 أعمال، استخدم فيها الخط الكوفي القيرواني، والخط الكوفي للمصاحف، وحاول أن يخرج عن الطريقة التقليدية بعمل تكوينات فنية بشكل جديد ومختلف، لافتاً إلى أن المميز بهذه التجربة أنه معرض خاص بالخطاطين فقط.

أما عيسى يوسف فخرو، فأوضح أنه يقدم في معرض خطوط وزخارف 5 أعمال تميزت بالتنوع في الخط والتقنية المستخدمة، وسعى للتنويع بهدف تنمية الذوق المحلي، والتعريف بجماليات أنواع الخط المختلفة.

وأضاف: «عندي لوحة بخط الثلث الجلي، وهو خط يُكتب بـ 5 أو 4 ملمتر، واستعملت فيه ورق الذهب، وعملاً آخر استخدمت فيه نوعاً من الأحبار يسمى أميران، وجميع أعمالي على ورق مقهر، وهو نوع مختلف عن الذي يستخدم في الطباعة مخصص للخط، وعمل ثالث بالخط المسلسل، وهو نوع الخط الذي تكون الجملة فيه متواصلة وغير منقطعة، وهناك أعمال بخط الثلث العادي، وهناك عمل فيه لفظ الرسول صلى الله عليه وسلم، وبالطبع عند كتابة لفظ الجلالة أو الرسول هناك قواعد خاصة في جميع أنواع الخطوط».

من جانبها، قالت الخطاطة إيمان السعد: «شاركت بمجموعة من الأعمال ضمن ثلاث مجموعات، تضمنت المجموعة الأولى زخرفة هندسة ونباتية، أما الثانية، فكانت الزخرفة نباتية مع وجود الخط، أما المجموعة الثالثة، فكانت زخارف هندسة ذات طابع تركي».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X