Health🦠Coronavirus

10 tips to follow to prevent coronavirus risk

١٠ نصائح يجب اتباعها للوقاية من خطر فيروس كورونا المستجد

 

Stay aware of the latest information on the COVID-19 outbreak, available on the WHO website and through your national and local public health authority. COVID-19 is still affecting mostly people in China with some outbreaks in other countries. Most people who become infected experience mild illness and recover, but it can be more severe for others. Take care of your health and protect others by doing the following:

Wash your hands frequently

Regularly and thoroughly clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water.

Why? Washing your hands with soap and water or using alcohol-based hand rub kills viruses that may be on your hands.

Maintain social distancing

Maintain at least 1 metre (3 feet) distance between yourself and anyone who is coughing or sneezing.

Why? When someone coughs or sneezes they spray small liquid droplets from their nose or mouth which may contain virus. If you are too close, you can breathe in the droplets, including the COVID-19 virus if the person coughing has the disease.

Avoid touching eyes, nose and mouth

Why? Hands touch many surfaces and can pick up viruses. Once contaminated, hands can transfer the virus to your eyes, nose or mouth. From there, the virus can enter your body and can make you sick.

Practice respiratory hygiene

Make sure you, and the people around you, follow good respiratory hygiene. This means covering your mouth and nose with your bent elbow or tissue when you cough or sneeze. Then dispose of the used tissue immediately.

Why? Droplets spread virus. By following good respiratory hygiene you protect the people around you from viruses such as cold, flu and COVID-19.

If you have fever, cough and difficulty breathing, seek medical care early

Stay home if you feel unwell. If you have a fever, cough and difficulty breathing, seek medical attention and call in advance. Follow the directions of your local health authority.

Why? National and local authorities will have the most up to date information on the situation in your area. Calling in advance will allow your health care provider to quickly direct you to the right health facility. This will also protect you and help prevent spread of viruses and other infections.

Stay informed and follow advice given by your healthcare provider

Stay informed on the latest developments about COVID-19. Follow advice given by your healthcare provider, your national and local public health authority or your employer on how to protect yourself and others from COVID-19.

Why? National and local authorities will have the most up to date information on whether COVID-19 is spreading in your area. They are best placed to advise on what people in your area should be doing to protect themselves.

 

Protection measures for persons who are in or have recently visited (past 14 days) areas where COVID-19 is spreading

  • Follow the guidance outlined above.
  • Stay at home if you begin to feel unwell, even with mild symptoms such as headache and slight runny nose, until you recover. Why? Avoiding contact with others and visits to medical facilities will allow these facilities to operate more effectively and help protect you and others from possible COVID-19 and other viruses.
  • If you develop fever, cough and difficulty breathing, seek medical advice promptly as this may be due to a respiratory infection or other serious condition. Call in advance and tell your provider of any recent travel or contact with travelers. Why? Calling in advance will allow your health care provider to quickly direct you to the right health facility. This will also help to prevent possible spread of COVID-19 and other viruses.

source: who.int

مع وصول فيروس كورونا المستجد “كوفيد 19” إلى عدد من الدول الأوروبية والعربية والخليجية، وتحذيرات منظمة الصحة العالمية من أنه يجب على العالم أن يكون أكثر استعداداً لتحول الفيروس إلى “وباء” عالمي، تزداد أهمية اتباع إرشادات الوقاية، علماً أنه لا يتوفر حالياً تطعيم ضد الفيروس.

وأكدت وزارة الصحة، أنه لم تسجل حتى الآن أي حالة بفيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) في قطر، مجددة التزامها بمبدأ الشفافية في توصيل الحقائق لجميع أفراد المجتمع، معلنة عن اتخاذها عدداً من الإجراءات الإضافية بهدف الرصد والكشف عن أي حالات يشتبه في إصابتها بعدوى فيروس كورونا المستجد (كوفيد-19) بشكل مبكر والحد من انتقالها بين أفراد المجتمع، بالإضافة إلى تطبيق التوصيات الصادرة عن منظمة الصحة العالمية في هذا الصدد وذلك تماشيا مع التطورات المتسارعة المتعلقة بانتشار الفيروس عالمياً.

وتواصل وزارة الصحة ومؤسساتها رسائلها التوعوية للوقاية من فيروس كورونا، لافتة إلى أنه يمكن تقليل احتمال التعرض لخطر العدوى من خلال اتباع النصائح التالية:

(1) تأجيل أو إلغاء السفر غير الضروري إلى المدن التي تأثرت بالوباء.

(2) اغسل يديك بانتظام بالماء والصابون أو المعقمات الكحولية لمدة 20 ثانية على الأقل سواء بعد السعال أو العطس أو قبل وبعد إعداد الطعام، وقبل الأكل وبعد استخدام دورات المياه، عند رعاية المرضى، بعد التعامل مع الحيوانات أو عندما تكون يديك متسختين.

(3) تجنب لمس العين أو الأنف أو الفم بيديك.

(4) عند السعال أو العطس قم بتغطية الفم والأنف بمنديل، أو استعمل باطن المرفق لمنع تطاير الرذاذ ثم تخلص من المنديل في سلة المهملات ثم اغسل يديك بالماء والصابون.

(5) إذا لم يكن لديك منديلا احرص على استخدام الجزء العلوي من كمك وليس يديك.

(6) البقاء على مسافة كافية من الأشخاص الذين لديهم التهابات الجهاز التنفسي مثل الرشح والسعال وتجنب الاقتراب والمصافحة.

(7) تجنب ملامسة الحيوانات الضالة أو المريضة أو الميتة.

(8) تأكد من طهي الطعام جيداً وخاصة اللحوم والبيض وتجنب تناول الطعام النيء.

(9) إذا ظهرت عليك أعراض نزلة البرد أو الأنفلونزا استعمل الكمامة لتفادي إصابة الآخرين بالعدوى.

(10) في حال زيادة شدة الأعراض توجه لأقرب مرفق صحي أو اتصل بالخط الساخن: 66740951/66740948.

وأوضحت وزارة الصحة في بيان صحفي أول أمس، أنه نظراً لتزايد الحالات المكتشفة في كل من كوريا الجنوبية وإيران ورصد حالات جديدة في عدد من دول المنطقة، تم التنسيق مع الجهات المعنية لفحص كل المسافرين القادمين من الدول التي سجلت ازديادا ملحوظا في تفشي الفيروس وطواقم الملاحة الجوية والبحرية عبر منافذ الدولة المختلفة.

وأضافت أنه تمت تهيئة عدد من البنايات السكنية المجهزة بجميع سبل الراحة لاستضافة الأشخاص الذين تنطبق عليهم معايير الحجر الصحي، مع مواصلة فرز الأشخاص الذين تظهر عليهم الحمى والأعراض التنفسية ليتم تحويلهم إلى مركز الأمراض الانتقالية والقيام بالفحوصات اللازمة وتقديم العلاج المناسب.

وأكدت وزارة الصحة العامة حرصها على الإبقاء على حالة التأهب واليقظة المرتفعة في القطاع الصحي لكشف وعزل والتبليغ عن أي حالة مشتبه في إصابتها بالفيروس، وكذلك رفع درجة التأهب في مكافحة انتقال العدوى بالمستشفيات والمراكز الصحية.

وفي حين شددت الوزارة على أنها تتابع مستجدات الوباء عن كثب على مدار الساعة، أوصت بضرورة المحافظة على الإجراءات الوقائية الأساسية من قبل أفراد المجتمع، وتأجيل السفر لكل من الصين، وكوريا الجنوبية، وإيران وسنغافورة واليابان وإيطاليا.

ولفت بيان وزارة الصحة إلى أنه في الوقت الذي تشير فيه منظمة الصحة العالمية إلى احتمال اتساع وتيرة انتشار الفيروس وازدياد عدد الدول التي تكتشف فيها حالات إصابة جديدة فإن اتباع الإجراءات الموصى بها يمكن أن تسهم بشكل فعال في احتواء الفيروس والحد من انتشاره من خلال التزام أفراد المجتمع بالنصائح العامة والتقيد بالإجراءات والإرشادات الوقائية التي تنصح بها الوزارة وتحليهم بروح المسؤولية والحرص على أخذ المعلومات من المصادر الموثوقة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X