Art

‘Spanish Art in Doha’ exhibition opens tonight at Katara

معرض “الفن الإسباني في الدوحة” يفتتح الليلة في كتارا

 

The Cultural Village Foundation (Katara) is hosting the ‘Spanish Art in Doha’ exhibition opening tonight at Katara Building 47. Organised by Katara in cooperation with Arts and Cultures Without Borders association, the exhibition will see the participation of 14 Spanish artists and Qatari artist Hessa Kala, who is a member of Art Without Borders.

Dr. Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti, General Manager of Katara, held a press conference with the presence of Belen Alfaro, Ambassador of the Kingdom of Spain to the State of Qatar, H E Princess Patrice, Honorary President of Arts & Cultures Without Borders association and Samya Aqbib, Chairman of Arts & Cultures Without Borders association.

During the press conference, Al Sulaiti expressed his happiness to host the exhibition, stressing that the event reflects the cultural cooperation and exchange between Qatar and Spain which revives the deep and historical ties between the two countries.

He added that the exhibition stems from Katara’s continuous efforts to build bridges of communication between Doha and Madrid.

“Katara has made efforts to open dialogue with human civilizations, which is dedicated to our unwavering ambition to make Katara a meeting point and a springboard for all forms of art and creativity and an arena for convergence between people and openness to their cultures and various arts,” said Al Sulaiti. 

He said that visitors to Katara will find what attracts them to visit this exhibition, which will be a valuable and rare opportunity for them to see Spanish art, which celebrates the culture of an ancient country and illuminates its creations.

Ambassador Alfaro also expressed her gratitude to Katara for hosting this event which represents the strong cooperation between Qatar and Spain, as Spain inherited a rich Islamic legacy.

“It is great that Katara hosts 14 Spanish artists, and this indicates the good and fruitful cooperation between Doha and Madrid, as Spain has a rich Islamic artistic heritage,” said Alfaro.

She noted hat the ‘Spanish Art in Doha’ exhibition embodies one of the means of cultural and knowledge exchange, and also contributes to strengthening bilateral cooperation between the two countries in the field of art and culture

For her part, Kala said that she is very happy to participate in this exhibition among the Spanish artists representing different art schools.

Aqbib expressed her pride for Katara’s hosting the Spanish Art in Doha exhibition, appreciating the cooperation between the Foundation for Arts and Cultures without Borders, Katara and the Embassy of Spain in Qatar.

تحتضن المؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا»، اليوم، معرض الفن الإسباني في الدوحة الذي تنظمه «كتارا» بالتعاون مع مؤسسة «الفن بلا حدود»، بمشاركة 14 فناناً إسبانياً، بالإضافة إلى الفنانة القطرية حصة كلا عضو مؤسسة «الفن بلا حدود».

أكد سعادة الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي، المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا» ، خلال مؤتمر صحافي حضرته سعادة السيدة بيلين ألفارو هيرنانديز سفيرة مملكة إسبانيا لدى الدولة، والأميرة باتريس الرئيس الفخري لمؤسسة فنون وثقافات بلا حدود. والسيدة سمية أقبيب رئيسة مؤسسة «فنون وثقافات بلا حدود»،أن المعرض ينطلق من مساعي «كتارا» المتواصلة في مد جسور التواصل بين الدوحة ومدريد، وجهودها المستمرة في فتح الحوار مع الحضارات الإنسانية، وهو ما يكرس طموحنا الراسخ في أن تصبح «كتارا» نقطة التقاء وانطلاق لجميع ألوان الفن وأصناف الإبداع، وساحة للتلاقي بين الشعوب، والانفتاح على ثقافاتها وفنونها المختلفة.

من جانبها، عبرت سعادة بيلين ألفارو -سفيرة مملكة أسبانيا لدى قطر- عن سرورها بهذا الحدث الفني الذي تستضيفه «كتارا»، قائلة: «أمر رائع أن تستضيف «كتارا» 14 فناناً إسبانياً، وهذا يدل على التعاون الجيد والمثمر بين الدوحة ومدريد، حيث تمتلك إسبانيا تراثاً فنياً إسلامياً فائق الثراء».

مشيرة إلى أن «معرض الفن الإسباني في الدوحة» يجسد إحدى وسائل التبادل الثقافي والمعرفي، كما يسهم في تعزيز التعاون الثنائي بين البلدين في مجال الفن والثقافة.

من جهتها، توجهت صاحبة السمو الملكي الأميرة باتريس -الرئيس الفخري لمؤسسة فنون وثقافات بلا حدود- بالشكر لدولة قطر و»كتارا» على استضافتها لمعرض الفن الإسباني في الدوحة، مؤكدة أن الحدث الفني الذي تحتضنه «كتارا» يلعب دوراً مهما في تعزيز التعاون الفني بين البلدين.

وبدورها، أوضحت السيدة سمية أقبيب -رئيسة مؤسسة فنون وثقافات بلا حدود- أن المعرض يأتي كمحطة أولى في إطار التبادل الفني بين «كتارا» ومؤسسة الفن بلا حدود، إذ ستكون المحطة الثانية عبر استضافة إسبانيا لمعرض الفن القطري، بمشاركة نخبة من الفنانين القطريين.

من جهتها، أبرزت الفنانة القطرية حصة كلا أن المعرض يسلط الضوء على تجارب حديثة في مختلف أساليب الفنون البصرية، كالفن التشكيلي، والتصوير الضوئي، والأزياء الشعبية، حيث يشارك كل فنان من الفنانين بخمسة أعمال فنية.

وفي نفس السياق، افتتحت المؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا»، مساء السبت الماضي، معرض «ثقافات عظيمة» للفنان الإيطالي لويجي بالارين، بحضورسعادة السيد أليساندرو بروناس السفير الإيطالي لدى الدولة، و سيف سعد الدوسري مدير إدارة الموارد البشرية في كتارا.

ويضم المعرض الذي يتواصل إلى غاية 29 يناير في مبنى 18، مجموعة من الأعمال المتنوعة التي تعكس اهتمام الفنان بثقافة الشرق وتأثره بها.

وبهذه المناسبة، أكد سعادة السفير الإيطالي أن الفنان يقدم في أعماله المعروضة عمق التواصل بين الشرق والغرب، حيث كانت له رحلات كثيرة إلى منطقة الشرق والخليج العربي وأقام فيها لفترة طويلة، ويتنقل حالياً بين روما واسطنبول، وهو ما أثّر وأثرى إنتاجه الفني.

من جانبه، أعرب الفنان عن سعادته بأن يقدم معرضه في الحي الثقافي «كتارا»، قائلاً إنه يعمل على المزج بين الثقافتين الشرقية والغربية، مبيناً أن الفن هو لغة مشتركة بين جميع الثقافات.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X