💉 Health

MoPH announces precautionary measures against new coronavirus

وزارة الصحة تعلن عن إجراءات احترازية لمواجهة فيروس كورونا المستجد

 

QNA

The Ministry of Public Health (MoPH) announced yesterday that it has taken all necessary precautionary measures to cope with the new coronavirus which appeared in China and spread to several countries.

MoPH affirmed that it is continuously monitoring the epidemiological situation of the new coronavirus, indicating that no cases have been registered in the State of Qatar.

The National Committee for Epidemic Preparation in the Ministry of Public Health held a meeting attended by representatives from the Ministry, Hamad Medical Corporation and the Primary Health Care Corporation, as well as representatives from Hamad International Airport and the medical services of Qatar Airways.

The meeting discussed the latest developments in the issue, the mechanism of joint coordination among all parties and activating the necessary precautionary measures to prevent the transmission of infection by travellers coming to the State of Qatar. The committee issued precautionary recommendations that included raising the alert level of the monitoring system and watching out the suspected cases at the local and global levels in coordination with the World Health Organisation. 

MoPH also issued national guidelines for dealing with new cases of coronavirus, with alerting all hospitals in the country to report any suspected respiratory infections, especially of travellers returning from the affected countries in a 14-day period of their arrival.

Investigative teams will make daily visits to hospitals to ensure that no one with symptoms that matches the WHO definition.

Meanwhile, the National Committee for Epidemiology approved the application of thermal examination at Hamad International Airport to all travellers coming from China.

Awareness will be raised among travellers about the symptoms of pneumonia, including high temperature, coughing and breathing difficulties.

The Ministry also advised against unnecessary travel to avoid cities where the virus is present in China, and to avoid close contact with animals in the affected areas and not to mix closely with people who show symptoms of respiratory infections, while continuing to wash hands with soap and water.

It is noteworthy that the technical reports that dealt with the clinical and epidemiological manifestations of the emerging virus indicate that it is similar to many coronaviruses that are transmitted from animal to human, as the severity of the disease ranges from mild to moderate symptoms in the majority of people with infection and symptoms and complications may develop in people with chronic diseases and immune deficiency to acute respiratory infection with possible death.

Rapid response team at the Ministry of Public Health operates around the clock. The teams hotline numbers are 66740948 and 66740951.

أعلنت وزارة الصحة العامة عن اتخاذها كافة الإجراءات الاحترازية اللازمة لمواجهة فيروس كورونا المستجد، والذي ظهر في الصين وانتقل إلى عدة دول.

وأكدت وزارة الصحة أنها تتابع الوضع الوبائي لفيروس كورونا المستجد بصورة مستمرة، موضحة أنه لم يتم تسجيل أي حالة إصابة في دولة قطر.

كما عقدت اللجنة الوطنية للتأهب للأوبئة في وزارة الصحة العامة اجتماعا حضره ممثلو اللجنة من وزارة الصحة العامة ومؤسسة حمد الطبية ومؤسسة الرعاية الصحية الأولية، إضافة إلى ممثلين عن مطار حمد الدولي والخدمات الطبية للخطوط الجوية القطرية.

وجرى خلال الاجتماع مناقشة آخر المستجدات حول المرض، إضافة إلى آلية التنسيق المشترك بين جميع الجهات وتفعيل الإجراءات الاحترازية اللازمة لمنع انتقال العدوى عن طريق المسافرين القادمين إلى دولة قطر.

وأصدرت اللجنة توصيات احترازية تضمنت رفع درجة تأهب نظام مراقبة وترصد الحالات المشتبهة على الصعيدين المحلي والعالمي بالتنسيق مع منظمة الصحة العالمية.

وقامت وزارة الصحة العامة بإصدار الدلائل والإرشادات الوطنية للتعامل مع حالات فيروس /كورونا/ المستجد مع التنبيه على جميع المستشفيات والمرافق الصحية الحكومية والخاصة في الدولة للتبليغ عن أي حالة اشتباه بالعدوى التنفسية المستجدة خاصة للمسافرين العائدين من دول ينتشر فيها المرض خلال فترة 14 يوما من وصولهم مع التركيز على أهمية التبليغ عن الحالات التي تظهر عليها أعراض الالتهابات التنفسية حيث تقوم فرق التقصي بزيارات يومية للمستشفيات للتأكد من مطابقة أي منها مع التعريف الذي أقرته منظمة الصحة العالمية للحالات المشتبهة.

وأقرت اللجنة الوطنية لمكافحة الأوبئة تطبيق الفحص الحراري في مطار حمد الدولي على جميع المسافرين القادمين من الصين مع رفع الوعي بين المسافرين بشأن أعراض الإصابة بالالتهاب الرئوي وتشمل ارتفاع درجة الحرارة والسعال وصعوبة التنفس.

ونصحت وزارة الصحة العامة بتجنب السفر غير الضروري إلى المدن التي يسري فيها الفيروس في الصين في الوقت الراهن وكذلك تجنب التعامل عن قرب مع الحيوانات في المناطق الموبوءة وعدم الاختلاط عن قرب مع الأشخاص الذين تظهر عليهم أعراض الالتهابات التنفسية، مع المداومة على غسل اليدين بالماء والصابون.

ويشار إلى أن التقارير الفنية التي تناولت المظاهر الاكلينيكية والوبائية للفيروس المستجد تفيد أنه مشابه للعديد من الفيروسات التاجية التي تنتقل من الحيوان إلى الإنسان، حيث تتراوح حدة المرض ما بين أعراض خفيفة إلى متوسطة الشدة عند غالبية الأشخاص المصابين بالعدوى وقد تتطور الأعراض والمضاعفات لدى الأشخاص المصابين بالأمراض المزمنة ونقص المناعة إلى العدوى التنفسية الحادة مع احتمال حدوث الوفاة.

يذكر أن فريق الاستجابة السريعة في وزارة الصحة العامة يعمل على مدار الساعة ويتلقى أي بلاغات أو استفسارات تتعلق بالأمراض الانتقالية على رقمي الخط الساخن 66740948 أو 66740951.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X