💉 Health

Over 100,000 benefit from MoPH’s anti-flu vaccination drive

أكثر من ١٠٠ ألف مستفيد من حملة وزارة الصحة للتطعيم ضد الانفلونزا 

 

A total of 105, 000 persons have received vaccination against flu since the launch of the influenza vaccine campaign, the Ministry of Public Health (MoPH) said yesterday. 

The MoPH, Primary Health Care Corporation (PHCC) and Hamad Medical Corporation (HMC) along with semi-government and private clinics have again joined forces to offer the public and healthcare workers the free flu vaccine this year to ensure easy accessibility for all. 

“The most common misconception surrounding the vaccine is its potential to give you the flu. It’s possible to experience slight side effects like soreness, redness or swelling in the vaccination site, or a low-grade fever, headache and muscle aches. These reactions typically last one or two days,” said Dr. Hamad Al Romaihi, Manager, Health Protection and Communicable Diseases at MoPH. 

“After receiving the shot, it takes your body about two weeks to build up antibodies to fight the flu, so if you come in contact with the virus during that time, you may still get sick, which is why you should get your flu shot as early as possible.”

Dr  Al Romaihi said there was also a common misconception that the flu is just a “bad cold” and nothing to worry about. “Influenza is a serious condition which can cause hospitalization and even death. Anyone can get the flu, but especially people whose immune systems are more vulnerable. Most people will recover within a few days, but some can develop serious complications that can lead to death,’’ added Dr Romaihi. 

According to Dr Soha Albayat, Head of the Vaccination Section at MoPH, the vaccine is safe for pregnant women and they are urged to have the vaccine as soon as possible before the winter season hits in full force. 

“Pregnant women should especially get the flu vaccine since their immune systems are weaker than usual,” Dr. Albayat said. “Pregnant women have a higher risk of hospitalisation compared to non-pregnant women of childbearing age if they get influenza so it’s important to be vaccinated as soon as possible.” 

Pregnant women who take vaccination are also protecting their unborn babies. “When a pregnant woman is immunized, antibodies that fight the flu virus cross the placenta and can protect her baby in those critical months after birth when babies are too young to be vaccinated against the flu themselves,” said Dr. Albayat. For more information about influenza and where to get to the vaccine for free in Qatar, go to www.fighttheflu.qa

أعلنت وزارة الصحة العامة عن تطعيم 105 آلاف مواطن ومقيم ضد الإنفلونزا الموسمية منذ انطلاق الحملة الخاصة بالتطعيم مع بداية شهر أكتوبر الماضي وحتى نهاية الأسبوع المنصرم، وذلك بالتعاون مع مؤسستي الرعاية الصحية الأولية وحمد الطبية والعيادات شبه الحكومية والخاصة.

ويتم توفير التطعيم ضد الإنفلونزا مجانا لجميع السكان حرصا من وزارة الصحة على ضمان سهولة توفير هذا التطعيم لكافة أبناء المجتمع.

وقال الدكتور حمد عيد الرميحي مدير إدارة حماية الصحة ومكافحة الأمراض الانتقالية في وزارة الصحة العامة إن الإنفلونزا تعد حالة صحية على درجة عالية من الخطورة يمكن أن تؤدي مضاعفاتها إلى دخول المستشفى أو حتى الوفاة، ومن الممكن أن يلتقط أي شخص العدوى، غير أن الأشخاص ذوي الجهاز المناعي الضعيف يكونون أكثر عرضة للإصابة بها، وفي حين أن معظم الأشخاص يتعافون في غضون أيام قليلة، من الممكن أن يعاني البعض من مضاعفات قد تؤدي إلى الوفاة.

وأشار إلى أن التطعيم من الإنفلونزا تحيطه مفاهيم خاطئة ومن أكثرها شيوعا هو أنه يسبب الإنفلونزا نفسها، موضحا أن هناك إمكانية ظهور بعض الأعراض الجانبية البسيطة من ألم أو احمرار أو تورم في منطقة حقن التطعيم، أو ارتفاع في درجة الحرارة، وصداع ووجع في العضلات، غير أن هذه الأعراض لا تستمر سوى ليوم أو يومين.

وأضاف أنه عقب تلقي التطعيم، قد يحتاج الجسم إلى أسبوعين لتكوين عدد كاف من الأجسام المضادة لمكافحة الأنفلونزا، لهذا السبب من الممكن أن يصاب الشخص بالنزلة الوافدة في حال ملامسته العدوى الفيروسية خلال هذه الفترة ما يعني أنه من الأفضل تلقي التطعيم في أقرب وقت ممكن.

من جهتها قالت الدكتورة سهى البيات رئيس قسم التطعيمات في وزارة الصحة العامة إن التطعيم الخاص بالأنفلونزا آمن للنساء الحوامل وينبغي عليهن تلقي التطعيم في أقرب وقت ممكن، مؤكدة ضرورة حصول النساء الحوامل بشكل خاص على التطعيم المضاد للنزلة الوافدة لأن جهازهن المناعي يكون أكثر ضعفا من سواهن ما يجعلهن أكثر عرضة لدخول المستشفى، في حال إصابتهن بالإنفلونزا، مقارنة بالنساء غير الحوامل في سن الإنجاب.

وأوضحت أن المرأة الحامل التي تتلقى التطعيم تسهم أيضا في حماية جنينها، وأنه لدى حصولها على التطعيم، تعبر الأجسام المضادة التي تكافح العدوى الفيروسية إلى المشيمة لتوفر الوقاية اللازمة للطفل خلال الأشهر الأولى الحرجة التي تعقب الولادة حيث يكون صغيرا جدا ويتعذر تطعيمه ضد الأنفلونزا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X