😎 LifeStyle

Katara launches National Day activities

انطلاق احتفالات كتارا باليوم الوطني

 

 

Doha: The festive spirit of Qatar National Day is in the air at Katara Cultural Village with still several days before the actual day as a large number of events and activities begain in Katara on Wednesday.

Events ranging from various shows, operettas, and displays of national culture and heritage to drone and fireworks shows have been lined up in co-operation with various ministries, and government and private entities until December 19.

The celebrations, which run for over a week, were officially launched by Katara General Manager, Dr. Khalid bin Ibrahim Al Sulaiti and events are being held from 3pm to 10pm every day.

Qatar’s national dance, the “Ardha”, being performed at the Katara waterfront provides an atmosphere of festivity while different activities are enjoyed by visitors leading to the National Day on December 18.

The ‘Loyalty Book of the National Day’ is once again is on display. The book containing the signatures of visitors of previous years is on display for the seventh consecutive year.

Katara is also hosting a cultural market, heritage collections, “Qadimek Nadimak” an exhibition of antiquities, national shows, competitions offering gifts, and PlayStation championship (FIFA 2020).

A National Day operetta titled “This is Qatar”, directed by Nasser Abdul-Reda, is one of the highlights of this year’s celebrations.

Fireworks display and drones show are also taking place every evening at the amphitheatre.

Al Thuraya Planetarium is holding astronomy shows, colouring workshop, and “Phases of the Moon” workshop.

The Qatari Joint Special Forces have paratrooper show, ‘Show of Paramotor’, and parachute fireworks.

The Ministry of Defense – Armed Forces are showcasing the best of its armoury and old military tanks. The military parade with army musical band is also held each day.

Meanwhile, the Amiri Air Force has their Air Ambulance on display.

Mawater Center, on the other hand, have put up a ‘Classic Cars’ display.

The Supreme Committee for Delivery and Legacy is showcasing Qatar as the world’s sports destination with a folkloric show on the occasion of the FIFA Club World Cup Qatar 2019 now being hosted in Doha.

The show has participation of 15 international communities including Pakistan, Korea, Japan, Palestine, Bangladesh, Uganda, Nepal, Kenya, Tanzania, Morocco, Jamaica, Tunisia, Mexico, Sudan, and Ghana.

Apart from presenting an exhibition of ancient vehicles, Qatar Media Corporation has a live broadcasting studio, and display of radio booth model.

The Ktateeb Company is organising Arabic language workshops for children.

Hamad Medical Corporation is presenting its institutional history, and the ambulance service.

Amal Center for Special Needs has a programme with participation of youth over 15 years old.

Alfaisal Social Responsibility Centre is conducting Qatari heritage activities and popular games competitions while Al Shabhanah Association has educational workshops for children.

In another interesting feature, Nebras Power Company has installed air fans on the Katara Hills.

Ooredoo has an electronic football game with interactive presentations based on 3D technology being held on the stairs of Katara Beach Club.

The general public will have free access to all the beach games.

The entire Cultural Village premises have been decked up in national colours and lights in supervision of the Ministry of Municipality and Environment.

الدوحة – قنا

وسط أجواء وطنية غامرة ومفعمة بمشاعر الولاء والوفاء، انطلقت مساء اليوم في المؤسسة العامة للحي الثقافي “كتارا” احتفالات اليوم الوطني، والتي ستتواصل حتى 19 ديسمبر الجاري متضمنة باقة من الفعاليات الثقافية والتراثية التي تعزز الانتماء للوطن والولاء لقيادته الرشيدة .

حيث تنظم للجمهور بشكل يومي من الساعة 3 عصراً وحتى 10 مساء على الواجهة البحرية لكتارا، قرابة 40 فعالية بمشاركة عدد من الوزارات والمؤسسات والجهات الحكومية والخاصة.

وبهذه المناسبة قال الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي المدير العام لكتارا إن المؤسسة تحرص كل عام في احتفالاتها بهذه المناسبة العزيزة على قلوبنا على تقديم باقة متنوعة من الفعاليات والأنشطة الثرية برسائل ثقافية تهدف إلى تعزيز مشاعر الولاء والوفاء للقائد والوطن، بالإضافة إلى حرصنا المتواصل على التجديد والابتكار وتقديم كل ما من شأنه أن يجذب الزوار ويدخل البهجة عليهم، لذلك سيجد زوارنا هذا العام فعاليات جديدة ومتنوعة ومبهرة ونذكر منها أوبريت “هذي قطر”، بالإضافة إلى عروض جميلة ومبتكرة للألعاب النارية والدرون وباقة متميزة من الفعاليات الفنية والتراثية والثقافية والترفيهية المتنوعة التي تتناسب مع جميع الأعمار والفئات.

وأضاف السليطي: أنه في هذا العام عملنا على تنظيم فعاليات تترافق مع احتضان الدولة لبطولة كأس العالم للأندية والتي تنطلق اعتبارا من مساء اليوم وتستمر حتى 21 ديسمبر الجاري ، فالمؤسسة العامة للحي الثقافي، هي الوجهة السياحية والثقافية الأبرز ولذلك نسعى إلى مواكبة كل ما يقدم في مختلف أنحاء الدولة من أحداث رياضية وغيرها حتى نتيح لزوار الدولة والسياح فرصة التعرف على ثقافة دولة قطر وتراثها وقضاء أوقات طيبة ومشاركتنا هذه الأجواء الوطنية الجميلة، ومن هذه الفعاليات التي ستبهج الحضور، العروض الفلكلورية لعشرين جالية عربية وأجنبية، والتي تمّ تنظيمها بالتعاون مع اللجنة العليا للمشاريع والإرث، إلى جانب التمديد في مهرجان /كتارا/ التاسع للمحامل التقليدية ليتواصل لغاية 16 ديسمبر، والذي يقدم من خلال مختلف أركانه مشاهد حية تحاكي التراث البحري الأصيل.

وقد تزين الحي الثقافي بأشكال مختلفة من الزينة الخاصة باليوم الوطني وبالأعلام الوطنية، فعلى الواجهة البحرية واكب حضور غفير انطلاق مختلف الأنشطة التي تنوعت في مضامينها من فنية إلى تراثية وترفيهية.

كما قدمت الفرقة الشعبية العرضة القطرية والتي جذبت إليها الحضور من مختلف الجنسيات، كما استمتع الجمهور بأداء الفرقة الموسيقية التابعة للقوات المسلحة بالإضافة الى التفاعل مع أوبريت وطني، كما جذب كتاب الولاء الحضور لتدوين أعطر عبارات الحب للقائد والوطن، هذا بالإضافة الى عرض النسخ السابقة .

واستمتع الزوار بمواكبة مختلف العروض العسكرية وتفاعلوا معها بالإضافة الى أنشطة مختلف الجهات المشاركة ومنها الخيم التراثية لكل من القناص وبطولة القلايل، بالإضافة إلى سوق كتارا الثقافي على شاطئ كتارا والذي يقدم معروضات متنوعة من منتوجات مختلفة.

كما تقدم قبة الثريا الفلكية 4 عروض طيلة أيام احتفالات اليوم الوطني، حيث قدمت اليوم عرضا بعنوان (الكون) باللغة الإنجليزية في الساعة 5 مساءً، وعرض الكوكب المثالي الصغير باللغة العربية في 6 مساء.

فيما ستقدم يوم غد الخميس عرضاً بعنوان “حراس الفضاء زولا” باللغة الإنجليزية في الخامسة مساءً، وعرض “رائد الفضاء” باللغة العربية في السادسة مساءً.

وابتداء من بعد غد، الجمعة، وحتى السادس عشر من شهر ديسمبر الجاري تقدم قبة /الثريا/ عرضا بعنوان “النجوم” وهو أحد أحدث العروض التي تقدمها بهذه المناسبة الوطنية، حيث سيكون العرض باللغة الإنجليزية في الساعة 5 مساء وباللغة العربية في 6 مساء، وسيعاد تقديم نفس العرض في نفس الأوقات في يوم 18 ديسمبر.

وتسجل احتفالات /كتارا/ باليوم الوطني هذا العام مشاركة الضمان الاجتماعي لأول مرة بتقديم فقرات لطلاب المدارس وتقديم مسابقات للجمهور بمشاركة جميع أفراد ذوي الاحتياجات الخاصة وتدشين أكبر علم مضيء حيث يقوم الجمهور بتركيب قطع مضيئة في الثامن عشر من الشهر الجاري من الساعة الرابعة حتى العاشرة مساء.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X