📚Education

WISE 2019 opens today

مؤتمر وايز ٢٠١٩ ينطلق اليوم

The World Innovation Summit for Education (WISE 2019), which opens in Doha today, is designed to spark debate around education challenges and solutions, under the theme ‘UnLearn, ReLearn: What it means to be Human’.

WISE, an initiative of Qatar Foundation (QF), has established itself as a global reference in new approaches to education, said Stavros Yiannouka, CEO of WISE, while speaking to the media yesterday.

He also said that WISE, which has positively influenced the global education sector over the years by giving innovative solutions, will gather more than 2,000 educators, decision-makers, and influential experts from the public and private sectors from over 100 countries during the summit.

“The WISE community has grown significantly and has been able to make a positive impact on global education,” said Yiannouka.

A highlight of the summit will be the announcement of the 2018 WISE Prize for Education Laureate tomorrow during the opening ceremony. Also, six successful innovative projects that are addressing global educational challenges will receive the WISE Awards 2019 during the summit.

Qatar Foundation, under the leadership of Chairperson, HH Sheikha Moza bint Nasser, established WISE, an international, multi-sectoral platform for creative thinking, debate and purposeful action in 2009. WISE has established itself as a global reference in new approaches to education.

Through both the biennial Summit and a range of ongoing programmes, WISE is promoting innovation and building the future of education through collaboration.

Around 15, pre Summit events were held yesterday. The WISE Majlis, based on the traditional Arabic ‘majlis’ gathering space for a meeting is a main feature of WISE. The WISE Majlis, a central gathering and exhibition space encourages participants to know about trending ideas and topics through hands-on labs and creative installations.

WISE Majlis is also the focal point for the WISE research authors of eight reports including on Promoting Youth Well-Being Through Health and Education: Insights and Opportunities, Global Sports Development Systems and Athletes’ Access to Education and The Pursuit of Institutional Excellence: Case studies from Qatar.

“Research is part of our mandate and these reports are to help policymakers and we want to share the content with them,” said Yiannouka. The ‘Unlearn Maze’ created by Qatari cartoonist Abdul Yousef, within the WISE Majlis highlights the WISE 2019 theme ‘UnLearn, ReLearn: What it means to be human.’

“WISE 2019 encourage people to relearn and unlearn the things they already know and challenge themselves. And to see the artificial as a tool rather than a threat to the future. This is reflected in all activities of the WISE Majlis,” said Khalifa E Al Kubaisi, QF Media Relations Manager, during a media tour of the WISE Majlis.

“We are expecting a high number of students from schools in Qatar to attend, which is a good sign because they begin to earn early and realize the challenges,” he added.

The WISE Majlis has hands-on labs and creative installations. The four learning labs are expected to receive more than 1000 students from 36 schools over two days.

Fazeena Saleem | The Peninsula


يعكس مؤتمر القمة العالمي للابتكار في التعليم «وايز» -إحدى مبادرات مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع- هذا العام التزام دولة قطر بمعالجة عدد من القضايا الملحّة، التي تتأثّر بالتحوّلات المتسارعة في عالم التكنولوجيا، ونشر التجارب والممارسات العالمية الناجحة في التعليم، التي تستجيب للتحديات في عالم اليوم وتتصدى لها.

تحت عنوان «لنتعلم من جديد ما معنى أن تكون إنساناً»، يناقش المؤتمر -الذي يعقد بمركز قطر الوطني للمؤتمرات (اليوم)، موضوعات من قبيل دمج مقاربة التعلّم الشمولي من أجل تحقيق الرفاه، وفهم طبيعة عمل عقولنا وكيف نتعلم، والمواطنة العالمية لأجل التنمية المستدامة، والاستفادة من التكنولوجيا في تحقيق نتائج تعليمية إيجابية.

ويشارك في المؤتمر -الذي يستمر يومين- نحو 2000 خبير ومتحدث ومتخصص في التعليم وصنّاع القرار وقادة الفكر في أكثر من 100 دولة، حيث يلتقون في أكثر من 150 من الجلسات العامة، والحوارات والمناقشات التي ترسم مستقبل التعليم في قطر والعالم، وتحديد السلوكيات والمهارات والسمات التي ينبغي تعلّمها، وإعادة اكتسابها مجدداً من أجل تحقيق الازدهار المرجو في القرن الحادي والعشرين.

ويتناول «وايز 2019» القضايا الملحّة والاتجاهات الحالية التي تواجه التعليم، ابتداءً من مناقشة كيفية إعادة تعلًم المهارات الوجدانية والنفسية التي نحتاجها لكي نتعلم، وتبادل الآراء حول ما إذا كان ينبغي تعليم الرفاهة في المدارس، وتحديد اتجاهات التكنولوجيا التعليمية العالمية وتأثيرها على الابتكار.

ومن بين الأسئلة التي ستطرح خلال المناقشات: هل يجب أن تُعلّم المدارس الطلاب كيف يكونون سعداء؟ وهل سيقضي الذكاء الاصطناعي على دور المعلمين؟ وهل يمكن لأحدث الاكتشافات في علم الأعصاب أن يجعل أطفالنا أكثر ذكاء؟ وهل يهتم الطلاب بما يتعلمونه؟ هل يجب أن تتخلص المدارس من أنظمة التقييم بالدرجات؟ وهل يجب على الطلاب التعهّد بتخصيص نسبة مئوية من رواتبهم المستقبلية لتمويل تعليمهم العالي؟

ومن خلال «المجلس» -وهو مساحة ومنصة للتحاور والتفاعل والتعلم التجريبي- سيتمكن المشاركون من مناقشة أحدث الاكتشافات والتطورات في مجال التعليم مع الباحثين في سلسلة «أبحاث وايز»، أو استكشاف تجربة التعلم التفاعلي العملية، أو الاستماع إلى شهادات وتوصيات الشركاء وصانعي القرار المتميّزين، حيث تسلّط فعاليات «المجلس» الضوء على أبرز إنجازات مؤسسة «التعليم فوق الجميع»، وهي أحد الشركاء الرئيسيين لمؤتمر «وايز»، وعلى جهود مؤسسة قطر، وكذلك على المبادرات الأخرى، سواءً في قطر أو في دول العالم الأخرى.

وخلال الجلسة الافتتاحية للمؤتمر، سيتم الإعلان عن الفائز بجائزة «وايز للتعليم»، وتمنح هذه الجائزة لفرد أو لفريق تقديراً لإسهاماتهم المتميزة في تطوير منظومة التعليم، والمجهود المبذول من أجل طرح فكرة جديدة، أو تطوير مبادرة.

وجائزة «وايز» للتعليم هي جائزة أُطلقت عام 2011 بمبادرة من صاحبة السمو الشيخة موزا بنت ناصر رئيس مجلس إدارة مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، وتعدّ أول وسام شرف من هذا النوع يحتفي بالإنجاز الفردي أو الجماعي ممن قدموا إسهامات عالميّة متميزة في مجال التعليم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X