👩🏽‍💻 Projects

Total, Qatar University launch algae-based research collaboration

توتال وجامعة قطر تطلقان مشاريع بحثية بقطاع الطاقة

Total and Qatar University’s Center for Sustainable Development have initiated two research projects for the investigation of micro-algae from Qatar to produce biofuels as well as Carbon Capture, Utilisation and Storage (CCUS). Both projects are sponsored by Total R&D Group and will be performed at Qatar University.

The partnership is a very valuable addition to the research portfolio of Qatar University, as it supports the investigation into sustainable solutions to support the increasing global requirements for biofuels, lubricants, and raw materials, whilst capturing carbon dioxide. Research and Development is a cornerstone of Total’s strategy in order to continuously improve the way to address environmental challenges.

“Total is investing and supporting the development of Algae with CO2 in partnership with Qatar University as we believe that Carbon Capture Utilisation and Storage will leverage innovative technologies which contribute to achieve carbon neutrality in the second half of the century,” said Marie-Noelle Semeria, Senior Vice President, Group Chief Technology Officer at Total.

Algae projects fit within this objective, as algae are sustainable sources of biomass, which can be used for a multitude of applications including biofuels production and CO2 sequestration using non-arable lands.

Professor Mariam Al Madeed, V-P for Research at Qatar University, said: “Through such industry funded projects and R&D collaborations, research at the university is benchmarked against the requirements and standards from industry, ensuring that our research is impactful, solution orientated, and truly collaborative.”

She said that these projects with Total support Qatar University in creating integrated knowledge and collaborative arrangements to solve the pressing issues of sustainable development in Qatar. The Algal Technologies Program (Centre of Sustainable Development, College of Arts and Sciences, Qatar University), is a research group dedicated to developing algal technologies in support of the sustainable development of Qatar and the Qatar National Vision 2030.

Hareb Al Jabri, Acting Director of the Center for Sustainable Development, and lead investigator on the project said: “Algae are a fast-developing field, and present a high potential for production in Qatar. Using this valuable local resource to offset greenhouse gas emissions, whilst also supporting the local economy, is key in achieving a more sustainable future for Qatar.”

Total’s relationship with Qatar University strives on the shared ambition to develop sustainable solutions and support national aspirations in line with Qatar National Vision 2030.

“These agreements are strategic for us, as we are bridging Total Group’s Vision with Qatar University strategic plan of bringing together the world-class facilities and the expertise of industry and academia to promote sustainability,” said Yousef Al Jaber, Director of Total Research Center-Qatar.


بدأت شركة توتال الفرنسية ومركز التنمية المستدامة بجامعة قطر العمل في مشروعين بحثيين لدراسة واستقصاء إمكانية إنتاج الوقود الحيوي من الطحالب الدقيقة في قطر، وكذلك جمع وتخزين واستخدام الكربون (CCUS). وكلا المشروعين يتم تنفيذهما تحت رعاية مجموعة توتال للبحث والتطوير R&D، وسيتم تنفيذهما في جامعة قطر. وتعد هذه الشراكة إضافة قيمة للغاية إلى ملف الجهود البحثية التي تتم في جامعة قطر، كما إنها تدعم البحث لإيجاد الحلول المستدامة لمقابلة المساعي العالمية المتزايدة لتوفير الوقود الحيوي ومواد التشحيم والمواد الخام، مع احتجاز ثاني أكسيد الكربون.

ويمثل البحث والتطوير حجر الزاوية في استراتيجية توتال من أجل التحسين المستمر في سبل مواجهة التحديات البيئية. وفي تعليق لها على المشروعين قالت السيدة ماري نويل سميريا النائب الأول للرئيس، ورئيس قسم التكنولوجيا في توتال: “توتال تستثمر وتدعم تطوير البحث العلمي في الطحالب مع جمع ثاني أكسيد الكربون بالشراكة مع جامعة قطر، حيث نعتقد بأن استخدام وتخزين الكربون سوف يساعد على تعزيز الاستفادة من التقنيات المبتكرة التي تسهم في تحييد الكربون في النصف الثاني من القرن”. وتتوافق مشاريع أبحاث الطحالب مع هذا الهدف، حيث تعد الطحالب من المصادر المستدامة للكتلة الحيوية، والتي يمكن استخدامها في العديد من التطبيقات بما في ذلك إنتاج الوقود الحيوي، وعزل ثاني أكسيد الكربون باستخدام الأراضي غير الصالحة للزراعة.

وبالنسبة لجامعة قطر، فإن هذه المشاريع تبرز أهمية التعاون الصناعي في مجال البحوث، هذا وفقا لما قالته البروفيسور مريم المعاضيد، نائب الرئيس للأبحاث في جامعة قطر والتي أضافت: “من خلال مثل هذه المشاريع الصناعية الممولة والتعاون في البحث والتطوير، يتم تقييم الأبحاث في الجامعة وفقًا للمتطلبات والمعايير المطلوبة من الصناعة، كما تضمن أن يكون بحثنا مؤثرًا ومكرسا لإيجاد الحل، ويجسد التعاون الحقيقي والمطلوب. وعلاوة على كل ذلك، فإن هذه المشاريع التي تتم بين توتال وجامعة قطر تسهم في خلق المعرفة المتكاملة والترتيبات التعاونية لحل القضايا الملحة للتنمية المستدامة في قطر”.

إن برنامج تقنيات الطحالب (مركز التنمية المستدامة، بكلية الآداب والعلوم، جامعة قطر)، هو مجموعة بحثية مكرسة لتطوير تقنيات الطحالب لدعم التنمية المستدامة في قطر ورؤية قطر الوطنية 2030. وقال السيد حارب الجابري، القائم بأعمال مدير مركز التنمية المستدامة، والمحقق الرئيسي في المشروع: “تعد أبحاث الطحالب الحقل الأسرع تطورا، وذلك بما تمثله من مصدر محتمل للإنتاج في قطر. وباستخدام هذا المورد المحلي القيم لموازنة انبعاثات الغاز الدفيئة، يمكنه الإسهام في دعم الاقتصاد المحلي، ويصبح عاملاً أساسيًا في تحقيق مستقبل أكثر استدامة لقطر”.

من جانبه قال السيد يوسف الجابر، مدير مركز توتال للبحوث في قطر: إن شركة توتال في علاقتها الوثيقة مع جامعة قطر تسعى ومن خلال التعاون الطموح بينهما الى تطوير حلول مستدامة ودعم الطموحات الوطنية بما يتماشى مع رؤية قطر الوطنية 2030. وأضاف “هذه الاتفاقيات تعد استراتيجية بالنسبة لنا، حيث إننا ندمج بين رؤية مجموعة توتال والخطة الإستراتيجية لجامعة قطر الطامحة الى الاستفادة من القاعدة المتوفرة من مرافق عالمية الطراز والخبرة الصناعية والأكاديمية لتعزيز الاستدامة”.


Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X