💰 Business

Qatar Petroleum announces successful startup of a refinery venture in Egypt

قطر للبترول تعلن عن التشغيل الناجح لمشروع مصفاة مشترك في مصر

Qatar Petroleum announced the successful start-up of the Egyptian Refining Company (ERC) Refinery project located in Mostorod, north of the Egyptian capital Cairo. Qatar Petroleum owns 38.1% in the Arabian Refinery Company, which in turn owns 66.6% in ERC.

All of the ERC Refinery units are now successfully operating, and are expected to ramp up to full production before the end of the first quarter of 2020, which will reduce Egypt’s dependence on imported petroleum products. The project will also create job opportunities for the local workforce and will provide a boost to the support services sector in this important region of Egypt.

The successful startup of the ERC refinery will further strengthen Qatar Petroleum’s international downstream footprint through this vital project, which is its largest investment in an Arab country as well as in Africa. The refinery project will support Egypt’s plans to increase the resilience of its domestic hydrocarbon supply chain and reduce dependence on imports.

Qatar Petroleum has participated in this project since 2012, which has cost 4.4 billion US dollars with the aim to process around 4.7 million tons per annum of mainly atmospheric residue feed from the adjacent Cairo Oil Refinery Company. It will mainly produce Euro V refined products (such as diesel and jet fuel), which are intended for consumption primarily in Cairo and surrounding areas.

أعلنت قطر للبترول اليوم، عن التشغيل الناجح لمشروع مصفاة الشركة المصرية للتكرير في منطقة مسطرد، (شمال القاهرة)، حيث تمتلك قطر للبترول نسبة تبلغ (38,1 بالمائة) في شركة التكرير العربية، التي تمتلك بدورها نسبة تبلغ (66.6 بالمائة ) في الشركة المصرية للتكرير.

وأفادت قطر للبترول بأنه قد تم بنجاح تشغيل جميع وحدات المصفاة التي يتوقع أن تصل إلى طاقتها الإنتاجية الكاملة قبل نهاية الربع الأول من عام 2020، وهو ما يقلل من اعتماد مصر على المنتجات البترولية المستوردة ويساهم في خلق فرص عمل للقوى العاملة المحلية ودعم قطاع الأعمال المساندة في هذه المنطقة الحيوية من مصر .

واعتبرت قطر للبترول أن التشغيل الناجح لهذه المصفاة يعزز دورها الدولي في مجال التكرير، من خلال هذا المشروع الحيوي الذي يعد أكبر استثمار لقطر للبترول في دولة عربية وأكبر استثمار لها في قارة أفريقيا، حيث يساهم مشروع المصفاة في دعم خطط مصر لزيادة اعتمادها على الإنتاج المحلي للمنتجات البترولية وتقليص الاستيراد.

وكانت قطر للبترول قد شاركت في هذا المشروع منذ عام 2012، حيث تم تنفيذه بتكلفة بلغت حوالي (4,4) مليار دولار أمريكي، لمعالجة وتكرير حوالي (4,7) مليون طن سنوياً من الرواسب النفطية الثقيلة لمصفاة نفط القاهرة المجاورة.

وستنتج المصفاة بشكل أساسي مشتقات بترولية ذات مواصفات عالمية تشمل الديزل ووقود الطائرات للاستهلاك في مدينة القاهرة والمناطق المحيطة بها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X