🛡Team Qatar

World Cup 2022 qualifiers: Qatar beats Afghanistan and consolidates its position at top of group

تصفيات كأس العالم ٢٠٢٢: قطر تفوز على افغانستان وتعزز موقعها بصدارة المجموعة

Dushanbe, Tajikistan: Reigning Asian Cup champions Qatar escaped with 1-0 win as Felix Sanchez’s side saw Afghanistan miss a first-half penalty during their FIFA World Cup Qatar 2022 and AFC Asian Cup China 2023 joint qualifying tie yesterday.

Akram Afif’s penalty 14 minutes from time spared Qatar’s blushes and secured all three points, but only after Omran Haydary saw his effort from the spot saved by Saad Al Sheeb in the first half at the Republican Central Stadium.

As a result, Qatar remain unbeaten in their first five qualifiers and sit on top of Group E with 13 points while Afghanistan remain on four points with three games left in the second phase of qualifying.

Despite the gulf between the teams, the Qataris were never allowed to settle by an Afghan side that pressed the Asian champions from the front, with the tactic frustrating the visitors throughout the 90 minutes.

Playing in front of a sizeable crowd in the Tajikistan capital Dushanbe, Afghanistan looked the more likely to score in the early exchanges. Farshad Noor went close to capitalising on a mistake by Tarek Salman, when the defender’s clearance was fired back with interest, only to shoot over the bar.

Almoez Ali should have done better seconds later at the other end, only to slice his attempt off target after being played in on goal by his strike partner Yusuf Abdurisag as Sanchez’s side laboured.

Salman was again involved in the 29th minute when Milad Intezar’s attempt at goal hit the defender on the hand and referee Timur Faizullin had no hesitation in pointing to the penalty spot. Haydary’ s weak attempt, though, was gathered by Al Sheeb as he dropped to his left.

While Hassan Al Haydos threatened soon after, Qatar continued to struggle and had to wait until the final quarter of an hour before they were able to claim the goal their performance barely deserved.

Afif was bundled to the ground by Noor Husin after he broke into the penalty area and the Al Sadd attacker was soon picking himself up off the turf to calmly slot his spot-kick home after sending Afghan goalkeeper Ovays Azizi the wrong way.

Qatar, who have already qualified for the 2022 World Cup as hosts, play India next on March 26, with Afghanistan taking on Bangladesh.


دوشنبه – طاجيكستان – قنا:

عزز المنتخب القطري الأول لكرة القدم “الأدعم” صدارته للمجموعة الخامسة بفوزه على منتخب أفغانستان 1 / صفر في المباراة التي جرت بينهما اليوم على استاد الجمهورية المركزي في العاصمة الطاجيكية دوشنبه ضمن الجولة الخامسة من التصفيات الآسيوية المشتركة لكأس العالم 2022 في قطر وكأس آسيا 2023 في الصين.

أحرز هدف اللقاء الوحيد اللاعب أكرم عفيف من ركلة جزاء في الدقيقة 76.

وهذا الفوز هو الرابع للمنتخب القطري ليرفع رصيده إلى 13 نقطة في صدارة المجموعة بفارق نقطة واحدة عن نظيره العماني الذي تغلب على المنتخب الهندي بنتيجة واحد/ صفر في اللقاء الذي جمع بينهما اليوم في العاصمة العمانية مسقط.

وكانت المواجهة السابقة بين منتخبي قطر وأفغانستان أقيمت ضمن الجولة الأولى وشهدت فوز قطر بنتيجة كبيرة 6 / صفر في الدوحة.

ومن المقرر أن تقام الجولة السابعة من منافسات المجموعة يوم 26 مارس 2020، حيث تلتقي الهند مع قطر، وبنغلاديش مع أفغانستان.

جاء الشوط الأول ضعيف المستوى ولم يقدم لاعبو المنتخب القطري المنتظر منهم ولم يرق أداء الفريق إلى المستوى المطلوب ولم يشهد الشوط الأول أية فرص حقيقية على مرمى أفغانستان باستثناء فرصة واحدة في الدقيقة 20 عندما تهيأت الكرة أمام اللاعب المعز علي داخل منطقة الجزاء الذي كان منفردا تماما بحارس المرمى ولكنه سدد برعونة بجوار القائم الأيمن خارج المرمى.

في المقابل حاول المنتخب المستضيف عدة محاولات على مرمى حسن الشيب ولكنها لم تشكل خطورة حقيقية وكان المنتخب الأفغاني الأقرب إلى تسجيل الهدف الأول عندما احتسب حكم المباراة ركلة جزاء ضد المنتخب القطري بعدما لمست الكرة يد طارق سلمان داخل المنطقة وسددها اللاعب أحمد عمران ولكن نجح سعد الشيب في التصدي للكرة ببراعة والإمساك بها ليمنع هدفا محققا للمنتخب الأفغاني في الدقيقة 29 لينتهي الشوط الأول بالتعادل السلبي.

وفي الشوط الثاني ضغط لاعبو المنتخب القطري وكانوا الأحسن انتشارا ومحاولات على المرمى الأفغاني وجاءت أولى الفرص الخطيرة عند الدقيقة 72 عندما انطلق المعز علي من هجمة مرتدة سريعة من الناحية اليمنى ولعب الكرة عرضية لتجد كريم أبوضيف والذي سددها قوية زاحفة مرت بجوار القائم الأيسر لحارس المرمى.

وبعدها بثلاث دقائق فقط حصل المنتخب القطري على ركلة جزاء صحيحة تصدى لها أكرم عفيف وسددها قوية على يسار الحارس معلنا عن الهدف الوحيد للمنتخب القطري.

في المقابل فشل المنتخب الأفغاني في العودة إلى اللقاء وفي تحقيق التعادل على الأقل ليتلقى الخسارة الثالثة له ويتجمد رصيده عند 4 نقاط ويبقى في المركز الثالث للمجموعة.

وكانت الجولة الأولى شهدت فوز قطر على أفغانستان 6-0 في الدوحة وعمان على الهند 2-1 في غواهاتي، في حين شهدت الجولة الثانية فوز أفغانستان على بنغلاديش 1-0 في دوشنبه وتعادل قطر مع الهند 0-0 في الدوحة، وشهدت الجولة الثالثة فوز قطر على بنغلاديش 2-0 في دكا وعمان على أفغانستان 3-0 في مسقط، وشهدت الجولة الرابعة فوز قطر على عمان 2-1 في الدوحة وتعادل الهند مع بنغلاديش 1-1 في كالكوتا، وشهدت الجولة الخامسة فوز عمان على بنغلاديش 4-1 في مسقط وتعادل أفغانستان مع الهند 1-1 في دوشنبه.

ويتأهل صاحب المركز الأول في كل مجموعة من المجموعات الثماني، إلى جانب أفضل 4 منتخبات حاصلة على المركز الثاني (المجموع 12 فريقا) إلى نهائيات كأس آسيا 2023 والدور الثالث من تصفيات كأس العالم 2022 في قطر.

وفي المقابل تنتقل المنتخبات الـ24 التالية من أجل المشاركة في تصفيات كأس آسيا 2023 في الصين.


Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X