👮‍♂️ Government

Ministry of Interior launches new Qatar visa e-portal

وزارة الداخلية تدشن منصة بوابة تأشيرات قطر الإلكترونية

QNA
Doha: The Ministry of Interior launched today an e-portal to issue visas for those interested in visiting the country.

This platform allows citizens from around the world to visit Qatar and attend the various events it hosts throughout the year.

Speaking at the press conference held at the Ministry of Business and Industry, the Director of Visa Support Services Dept at the Ministry of the Interior Major Abdullah Khalifa Al Mohannadi said that Qatar Visa e-portal, through Hukoomi, will be comprehensive for all visas with a focus on events that are held in the country, whether sports, cultural and tourism-related festivals.

Al Mohannadi said that the applicant can submit for visa from 90 days to 4 days before travel and the passport must be valid for at least six months from the date of entry into Qatar. This service cannot be used to obtain a visa for children registered with their parents’ passports, he added.

Al Mohannadi added that the portal comes in light of the efforts of the Ministry of Interior to develop e-services provided to the public and contribute to the promotion of the economic growth witnessed by the State to achieve Qatar National Vision 2030.

He pointed out that the entry and exit of visitors in Qatar is growing rapidly thanks to the many diverse programs that the country has embraced, including enabling citizens of more than 80 countries to obtain immediate visas upon entering Hamad International Airport, which made Qatar among the most open countries to the world.

Al Mohannadi said that the Qatar Visa e-portal will help increase the economic growth of the country and in the first phase, the service will be limited to visa applications from outside Qatar, for those wishing to attend various organized events.

He added that the Qatar Visa Portal includes a special section of events containing all the details of the events held in the country, which allows the public to stay informed of the ongoing events in Qatar.
He explained that the design of the portal was done with the efforts of the Ministry of Interior in cooperation with a number of agencies, each according to its competence.

The portal contains a special section containing all the details of events held in the country, allowing the public from inside and outside Qatar to see all the events and stay informed of the ongoing events in Qatar.

Regarding Qatar visa centers, Al Mohannadi said in a statement on the sidelines of the press conference that Qatar currently has more than 14 visa centers operating in six countries. More than 140,000 visas have been issued since the beginning of its work, pointing to the growth and increasing rate of services provided at these centers, especially with the increasing number of applicants reaching up to 1800 daily.

The next Qatar Visa Center will be opened in Tunisia, Al Mohannadi said.

For his part the Director of Security Systems Department at the Ministry of Interior and Head of the Technical Affairs Unit at the Security Committee at the Supreme Committee for Projects and Legacy Lt. Col. Jassim Al Sayyed, explained that the portal aims to ensure the easing of entry procedures to Qatar.

Al Sayyed pointed out that the portal is specialized in tourist visa services, in order to attend major events, such as important sporting events hosted by the State of Qatar.

The press conference was held in the presence of the Spokesperson of Security Committee of the Supreme Committee for Delivery and Legacy Lt. Col. Dr. Jabr Hamoud Al Noaimi and Assistant Director of Public Relations Department of MOI Maj. Mubarak Salim Al Bouainain.

دشنت وزارة الداخلية اليوم الاثنين 11/11/2019 منصة بوابة تأشيرات قطر على شبكة الانترنت وذلك خلال المؤتمر الصحفي الذي عقد بإدارة الخدمات المساندة للاستقدام حضر المؤتمر الصحفي الرائد/عبد الله خليفة المهندي مدير إدارة الخدمات المساندة للاستقدام، المقدم جاسم عبد الرحيم السيد مدير إدارة النظم الأمنية بوزارة الداخلية ، والمقدم دكتور جبر حمود النعيمي المتحدث الرسمي باسم اللجنة الأمنية في اللجنة العليا للمشاريع والارث، والرائد/ مبارك سالم البوعينين مساعد مدير إدارة العلاقات العامة بوزارة الداخلية .

وقال الرائد عبد الله خليفة المهندي إن تدشين هذه المنصة الالكترونية يضاف إلى قائمة المشاريع الريادية في مجال إصدار التأشيرات والذي يأتي في ظل جهود وزارة الداخلية لتطوير الخدمات الإلكترونية المقدمة للجمهور والمساهمة في تعزيز حركة النمو الاقتصادي المتزايد الذي تشهده الدولة تحقيقا لرؤية قطر الوطنية 2030.

وأضاف أن حركة الدخول والخروج في دولة قطر تشهد نموا سريعا بفضل البرامج الكثيرة المتنوعة والتي عكفت الدولة على تبنيها، حيث هناك أكثر من 90 دولة يحصل مواطنوها على تأشيرات فورية عند دخولهم مطار حمد الدولي مما جعل دولة قطر في مصاف الدول الأكثر انفتاحا على العالم.

وأشار إلى أن دولة قطر تستضيف العديد من الفعاليات والاحداث الكبرى الثقافية والعلمية والرياضية والسياحية المختلفة والتي تقام على مدار العام حيث أصبحت هذه الفعاليات تستقطب الكثير من الجماهير من داخل وخارج دولة قطر الأمر الذي تطلب معه انشاء منصة موحدة تستقبل طلبات الحصول على تأشيرة دخول للدولة حيث لا تقتصر منصة بوابة قطر على تأشيرة الفعاليات فحسب بل تغطي كذلك تأشيرات الأعمال والاستثمار وأنشطة أخرى متنوعة.

وقال إن تدشين بوابة تأشيرات قطر يهدف إلى تسهيل عملية تقديم الطلبات على الزائرين حيث تم الحرص على تصميم نموذج طلب سهل وسلس لا يتجاوز الصفحة الواحدة يمكن لأي مستخدم أن يقوم بتعبئته الكترونيا من أي مكان بالعالم في فترة زمنية قصيرة جدا، كما أن إصدار التأشيرة لا يتجاوز 48 ساعة من تاريخ استلام الطلب مستوفيا للشروط المطلوبة.

وأوضح أن تصميم البوابة تم بجهود وزارة الداخلية بالتعاون مع عدد من الجهات كل حسب اختصاصه حيث تضم قسما خاصا بالفعاليات يحتوي على كافة تفاصيل الفعاليات المقامة في الدولة حيث تسمح للجمهور من داخل وخارج دولة قطر بالاطلاع على كافة الفعاليات المقامة والبقاء على اطلاع دائم بما يجري من احداث في دولة قطر.

وأشار الي ان البوابة تقدم خدمة الحصول على التأشيرة الالكترونية ومتابعتها لمواطني جميع دول العالم ، حيث انه من خلال الدخول على المنصة يوجد طلب الحصول على التأشيرة ، والتي تتيح للمتقدمين للحصول على التأشيرة الحصول عليها لزيارة دولة قطر وحضور الفعاليات التي تستضيفها الدولة، موضحا ان خطوات تقديم الطلب تتضمن التسجيل باستخدام البريد الالكتروني وإدخال بيانات الطلب وارفاق كافة المستندات المطلوبة والتي تشمل صورة من الصفحة الرئيسية لجواز السفر متضمنة كافة المعلومات والبيانات الشخصية لمقدم الطلب وصورته، وصورة من تذكرة الطيران وصورة من مستند متعلق بحجز الفندق أو مكان إقامة مقدم الطلب في دولة قطر.

وأضاف بعد ذلك يقوم باختيار الفعالية التي يرغب في متابعتها داخل الدولة حيث يمكن له متابعة أكثر من فعالية خلال مدة صلاحية التأشيرة والتي تقدر بثلاثين يوما قابلة للتمديد لمدة اخرى، ومن ثم يقوم بالاستعلام عن حالة طلب التأشيرة.

وقال انه يتعين على مقدم الطلب الكترونيا تقديمه قبل السفر بـ 90 يوما كحد اقصى و4 أيام كحد أدني، ويجب أن يكون جواز السفر صالحا لمدة ستة أشهر على الأقل من تاريخ الدخول لدولة قطر، مشيرا إلى أن هذه الخدمة لا يمكن استخدامها للحصول على تأشيرة للأطفال المسجلين على جوازات سفر والديهم.

ومن جانبه أكد المقدم جاسم عبد الرحيم السيد، مدير إدارة النظم الأمنية ورئيس وحدة الشؤون التقنية باللجنة الأمنية التابعة للجنة العليا للمشاريع والإرث، على أن تدشين بوابة تأشيرات قطر يعد من الإنجازات المهمة، التي حققتها وزارة الداخلية، ومن خلال التنسيق التام بين الجهات المختصة، كإدارة الخدمات المساندة للاستقدام بالإدارة العامة للجوازات، واللجنة الأمنية في اللجنة العليا للمشاريع والإرث، إضافة إلى اللجنة الأولمبية القطرية.

ولفت إلى أن البوابة تختص بأداء خدمات التأشيرات السياحية للدخول إلى دولة قطر، بغرض حضور الفعاليات الكبرى.. كالفعاليات الرياضية المهمة التي تستضيفها دولة قطر، مثل بطولتي “كأس الخليج العربي” و”كأس العالم للأندية” 2019 .. وصولا للحدث الرياضي الأهم وهو مونديال كأس العالم لكرة القدم 2022..

وأضاف أن أهم مميزات هذه الخدمة ، هي سرعة صدور التأشيرات من جميع دول العالم دون استثناء، وهو ما عملت عليه دولة قطر عبر إتاحة الفرصة لجميع المشجعين، من مختلف بلدان العالم، للقدوم إلى الدوحة للمشاركة في الفعاليات والأحداث الكبرى التي تستضيفها الدولة..

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X