💰 Business

Baladna makes significant investment in its state-of-the-art facilities

بلدنا تقوم باستثمار كبير في مرافقها الحديثة

DOHA: Baladna, a Qatari public shareholding company under incorporation, announced yesterday that its subsidiary Baladna Food Industries (BFI), Qatar’s best-loved and market-leading dairy and beverage brand, has unveiled significant investment in new, state-of-the art facilities at its Umm Al-Hawaya dairy farm.

The investment comes as Baladna has announced an IPO to enable Qatari citizens and corporates to share in the company’s rapid growth and expansion. Following the blockade in June 2017, BFI embarked on an extensive program of significant investment in infrastructure development, plant and machinery to increase production capacity and achieve self-sufficiency in its dairy and juice production. BFI’s facilities at Umm Al-Hawaya now consist of two separate dairy farms, six milking areas, forty barns, three dairy and juice factories, a plastics factory, an animal feed processing facility, a water treatment facility, and a compost processing facility.

Earlier this year, the company expanded production to its newly-built dairy production facility, which has a maximum daily capacity of 500,000-600,000 litres/day, approximately double the production capacity of the existing facilities. The expansion of production facilities has also resulted in the construction of 40 barns, built to ensure maximum animal comfort and house BFI’s growing herd of approximately 18,000 cows.

The investment has also extended to six new milking parlours with the most technologically advanced systems and processes. BFI estimates that its total facilities (Plants 1, 2, and 3), operating at maximum output, can process 700,000-900,000 litres of beverages per day, which is enough to cover the entire daily demand for dairy products in the State of Qatar.

BFI does not operate at full capacity and does not intend to (its highest daily production volume for dairy in 2019 was 350,000 litres; for juices, 20,000 litres), but its actual average daily output, as at April 2019, was approximately 3 times greater than its average daily output in April 2018.

Dr. Kamel Abdallah, Chief Executive Officer of Baladna commented: “Baladna has well and truly established itself as the market leader in Qatar’s fresh dairy industry and is one of the country’s best loved brands.

“Our significant investment in state-of-the-art facilities is enabling us to increase production of existing dairy products and new juice products, and positions Baladna well for future expansion and a bright future. This IPO is a one of a kind opportunity for Qataris to share in our rapid expansion and growth and help us realise our ambition to establish a local market leader in the fresh dairy market.” Investment in state-of-the-art equipment and machinery will also mean that fresh juice beverages can now be produced at the company’s facilities, and enable Baladna to continue to expand its range of products to meet the demands of consumers.

As part of the investment program, Baladna has also moved to secure self-sufficiency of key supplies including water and plastic packaging.

Additionally, the plastic packaging requirements of the majority of dairy and juice products are now met through a recently constructed packaging factory that will be fully operational in the second half of 2019. It is expected that in the future, the packaging factory will also enable Baladna to satisfy market demand for high-density plastic bottles which will open up lucrative new business opportunities for the company.

The company is now planning an IPO on the Qatar Stock Exchange.

From 27 October 2019 until 7 November 2019, Qatari individual and corporate investors will be able to subscribe to shares in the Offering, the proceeds of which are intended to finance the company’s recent expansion

أعلنت شركة «بلدنا» (ش.م.ع.ق)، وهي شركة مساهمة عامة تحت التأسيس في قطر («الشركة»)، عن استثمار شركة «بلدنا للصناعات الغذائية» التابعة لها -شركة الألبان والعصائر الطازجة الأبرز والرائدة في السوق القطري- في منشآت جديدة وحديثة في مزرعة ألبان أم الحويا التابعة لها. ويتزامن الإعلان عن هذا الاستثمار مع الطرح العام الأولي الذي أعلنت عنه شركة بلدنا، لتمكين المواطنين القطريين والشركات القطرية من المساهمة في نمو الشركة وتوسعها السريع. وأطلقت «بلدنا للصناعات الغذائية» بعد بدء الحصار في يونيو 2017، برنامجاً شاملاً من الاستثمارات الكبيرة لتطوير البنية التحتية والمصانع والآلات لرفع نسبة الطاقة الإنتاجية وتحقيق الاكتفاء الذاتي في منتجات الألبان والعصائر في دولة قطر.

وتتألف مرافق «بلدنا للصناعات الغذائية» في أم الحويا من مزرعتين منفصلتين للألبان، وست منصات حلب، وأربعين حظيرة، وثلاثة مصانع ألبان وعصائر، ومصنع للتغليف البلاستيكي، ومرفق لمعالجة الأعلاف الحيوانية، ومرفق لمعالجة المياه، ومنشأة لمعالجة السماد.

التوسع

وقد قامت الشركة، في وقت سابق من العام الجاري، بتوسيع نطاق عملية الإنتاج في منشأة إنتاج الألبان والعصائر التي تم بناؤها حديثاً، والتي تمتلك طاقة إنتاجية تبلغ من 500000 إلى 600000 لتر كحد أقصى من منتجات الألبان والعصائر يومياً، وهي تقريباً ضعف الطاقة الإنتاجية للمرافق القائمة. كما شمل التوسع في مرافق الإنتاج بناء 40 حظيرة، تم تصميمها لضمان أقصى قدر من الراحة للحيوانات ولتتسع لقطيع شركة بلدنا الذي نما ليصل إلى زهاء 18000 بقرة. كما شمل الاستثمار ست منصات حلب جديدة من أحدث الأنظمة وأكثر العمليات التقنية تقدماً. وتقدر شركة «بلدنا للصناعات الغذائية» أن مجموع منشآتها (المصانع 1 و 2 و 3)، عندما تعمل بأقصى قدرتها الإنتاجية، يمكنها معالجة ما بين 700000 إلى 900000 لتر من الألبان والعصائر يومياً، وهو ما يكفي لتغطية الطلب اليومي الكامل على منتجات الألبان في دولة قطر وللتصدير. ولا تعمل شركة «بلدنا للصناعات الغذائية» بكامل طاقتها ولا تنوي ذلك (في عام 2019، بلغ أقصى حجم لإنتاجها اليومي من منتجات الألبان 350000 لتر، أما بالنسبة للعصائر فبلغت 20000 لتر)، إلا أن متوسط الإنتاج اليومي الفعلي، في أبريل 2019، كان ثلاثة أضعاف متوسط الإنتاج اليومي تقريباً في أبريل 2018.

ريادة

وبهذه المناسبة، قال الدكتور كامل عبد الله، الرئيس التنفيذي لشركة بلدنا: «أثبتت شركة بلدنا بالفعل ريادتها في سوق الألبان والعصائر الطازجة في قطر، باعتبارها واحدة من أبرز العلامات التجارية التي تشهد إقبالاً كبيراً. يمكنّنا استثمارنا الكبير في المنشآت الحديثة من إنتاج المزيد من منتجات الألبان الحالية ومنتجات العصير الجديدة. كما يضع هذا الاستثمار شركة بلدنا في مكانة رائدة من حيث التوسع الذي يعد بمستقبل مشرق. يعتبر هذا الطرح العام الأولي فرصة فريدة من نوعها للقطريين للمشاركة في توسعنا ونمونا السريع ومساعدتنا على تحقيق طموحنا في تأسيس شركة رائدة بالسوق المحلي للألبان والعصائر الطازجة».

يشار إلى أن الاستثمار في أحدث المعدات والآلات سيعني أيضاً أنه يمكن الآن إنتاج العصائر الطازجة في منشآت الشركة، وتمكين شركة بلدنا من مواصلة توسيع نطاق منتجاتها لتلبية طلبات المستهلكين. وكجزء من برنامجها الاستثماري، عمدت شركة بلدنا لضمان اكتفائها الذاتي من اللوازم الرئيسية، بما في ذلك تعبئة المياه والتغليف البلاستيكي.

بالإضافة إلى ذلك، يتم تلبية متطلبات التعبئة البلاستيكية لمعظم منتجات الألبان والعصائر، من خلال مصنع تغليف تم إنشاؤه حديثاً. ومن المتوقع أن يمكّن مصنع التغليف شركة بلدنا في المستقبل من تلبية احتياجات السوق من العبوات البلاستيكية عالية الكثافة، والتي ستوفر فرصاً تجارية جديدة ومربحة للشركة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X