💰 Business

All five winter vegetable markets open

افتتاح جميع أسواق الخضار الشتوية الخمسة 

The Agricultural Affairs Department at the Ministry of Municipality and Environment (MME), opened yesterday all five winter vegetable markets for the season 2019-20 offering fresh vegetables and herbs.

The winter vegetable markets, located in Al Sheehaniya, Al Mazrouha, Al Wakrah, Al Khor-Al Zakhira and Al Shamal will run from Thursday to Saturday from 7am to 3pm throughout the season.

The markets offered on the opening day yesterday a number of farm fresh local vegetables in large quantity including cucumber, zucchini, eggplants, pumpkin, Leafy vegetables and herbs like spinach and coriander were also available at the markets.

The markets offered agricultural products directly to customers without middlemen at competitive prices. “A box of cucumber of about 7kg was available at Al Mazrouha winter vegetable market at QR20,” Mohamad Iqbal, A vendor at the Market told The Peninsula.

He said that a box of eggplant of 6kg was priced QR10 and a box of zucchini of 7kg was available at QR 22. “Spinach was sold yesterday at QR7 for a box of seven bundles at the rate of QR1 for a bundle,” said Iqbal.

He said that that harvest of vegetables at his farm began by the end of last month for this season. A total of 135 local farms are participating in the winter vegetable markets for this season, 15 farms more compared to the previous season, said the Ministry of Municipality and Environment in a release.

The highest number of farms 39 are participating in Al Khor-Al Zakhira winter vegetable market followed by Al Mazrouha at 34. The winter vegetable markets in Al Wakrah, Al Sheehaniya and Al Shamal are running with the participation of 27, 20 and 15 farms respectively.

The increase in participation this season shows the confidence of farm owners in winter vegetable markets provided by the Ministry of Municipality and Environment as platform for marketing their products. The markets provide options to the consumers and help reduce the prices of agricultural products in local market.

According to the Ministry over 31 percent of total local agricultural products were sold out through the marketing platforms provided by the MME at major commercial outlets throughout the country and winter vegetable markets shared 11 percent of the total sales.

By Sanaullah Ataullah / The Peninsula


انطلقت أمس الخميس فعاليات الموسم الثامن لساحات المنتج الزراعي المحلي في خمس ساحات موزعة على مناطق الدولة، وهي (المزروعة – الوكرة – الخور والذخيرة – الشيحانية – الشمال)، وهي تابعة لإدارة الشؤون الزراعية بوزارة البلدية والبيئة، وتستمر في عملها الخميس والجمعة والسبت من كل أسبوع من الساعة 7 صباحاً إلى 3 مساء. وقال السيد عبدالرحمن السليطي المشرف العام على ساحات بيع المنتج الزراعي المحلي في تصريحات لـ «?العرب»: بدء فعاليات الموسم الثامن لساحات المنتج الزراعي تمثل بداية موسم زراعي جديد، ونأمل إن شاء الله أن يكون الموسم مبشراً بالخير، فوفق ما لمسناه في اليوم الأول للمعروض في الساحات نجد أننا أمام موسم متميز.

وأشار إلى أن الساحات تحتضن هذا الموسم 135 مزرعة موزعة على الخمس ساحات، بزيادة 15 مزرعة عن الموسم السابق، والذي ضم 120 مزرعة، حيث تشارك هذا الموسم 34 مزرعة بساحة المزروعة، و39 مزرعة بساحة الخور والذخيرة، و27 بساحة الوكرة، و20 مزرعة بساحة الشيحانية، و15 مزرعة بساحة الشمال.

وأكد أن ساحات المنتج الزراعي المحلي موزعة على معظم مناطق الدولة، وأن وزارة البلدية حريصة على توسعتها بصورة مستمرة، بما يحقق الهدف المنشود منها بتوفير أكبر قدر من المنتجات الزراعية المحلية للمستهلكين في قطر.

وتوقع السليطي أن تزيد المبيعات في الموسم الحالي بنسبة 30 % عن الموسم السابق، لافتاً إلى أن هذه الزيادة ناتجة عن ما لمسه المزارعون من فائدة لعرض منتجاتهم في الساحات، ما شجعهم على زيادة المعروض من خلالها.

وأشار إلى أن ثمة إقبال واضح في اليوم الأول لانطلاق عمل ساحات المنتج الزراعي المحلي، معرباً عن أمله أن يتضاعف هذا الإقبال. ودعا المواطنين والمقيمين لزيارة ساحات المنتج المحلي والتعرف على جودة المنتجات.

وأوضح أن المستثمر القطري يشعر بمردود جيد للزراعة في قطر، خاصة مع ما توفره وزارة البلدية والبيئة من تسهيلات، الأمر الذي زاد من المعروض من المنتج الزراعي المحلي في ساحات المنتج الزراعي المحلي.

وأكد على أن وزارة البلدية والبيئة لديها خطط لزيادة المعروض من المنتج الزراعي المحلي بصورة مستمرة، وأن الوزارة لا تتوقف عند مرحلة معينة، معرباً عن أمله أن تشهد كل فترة زيادة في المعروض من المنتج الزراعي القطري.

ولفت إلى أن المزارع التي تنتج في فترة الصيف عن طريق البيوت المحمية تعرض منتجاتها من خلال المجمعات التجارية.

وأشار السليطي إلى أن وزارة البلدية والبيئة تقدم الكثير من الخدمات للمزارعين من خلال ساحات المنتج الزراعي المحلي، موضحاً أن الوزارة توفر مساحات مجانية لعرض المنتج، وكذلك توفر صناديق مجانية للمزارعين، وأن الكثير من الخدمات تقدم من خلال الساحات للمزارعين مجاناً من أجل التشجيع على طرح وزيادة المنتج المحلي في السوق القطري.

ودعا المشرف العام على ساحات بيع المنتج الزراعي المحلي، جميع المواطنين والمقيمين إلى زيارة ساحات المنتج المحلي، لافتاً إلى أن المنتجات المعروضة عليها رقابة صحية واسعة، وأن المنتج الوطني طازج 100 %، والساحات تشهد رقابة مستمرة من أجل ضمان وصول أفضل المنتجات للمستهلكين.

وأكد أن المنتج الزراعي القطري أخذ سمعة جيدة جداً بين المستهلكين في قطر، فثمة إشادة بمستوى الجودة والنظافة والمأمونية العالية للمنتج، نظراً للرقابة المستمرة من الجهات المعنية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X