Health

With one drop of blood, a new test reveals 20 types of cancer

بقطرة دم واحدة.. اختبار جديد يكشف عن 20 نوعا من السرطان

A new blood test could pick up on more than 20 different types of cancer, research suggests.

Harvard University scientists created a test that looks for genetic changes associated with the development of tumours.

When tried on nearly 3,600 blood samples, it correctly identified cancer patients in 99.4 per cent of cases, with just 0.6 per cent being misdiagnoses.

The scientists hope their test will allow patients to be diagnosed and treated sooner, boosting their chance of success. It is unclear when it may be available.

The test looks for abnormal methylation, a process which occurs when so-called methyl groups are added to a DNA molecule.

Methylation controls whether a gene is ‘on’ or ‘off’, with certain variations being associated with cancer.

Methylated DNA gets shed by cancer cells into the bloodstream when a tumour dies.

Existing ‘liquid biopsies’ detect genetic mutations or other cancer-related changes to DNA.

‘Our work indicated methylation-based assays outperform traditional DNA-sequencing approaches to detecting multiple forms of cancer in blood samples,’ lead author Dr Geoffrey Oxnard said.

‘The results of the new study demonstrate such assays are a feasible way of screening people for cancer.’

The scientists analysed 3,583 blood samples. Of which, 1,530 had been drawn from cancer patients and 2,053 from people without the disease.

The patients’ samples were made up of more than 20 forms of the disease, including pancreatic, ovarian, colorectal and breast.

Overall, the test, which has yet to be named, picked up a ‘cancer signal’ 99.4 per cent of the time.

The scientists then looked into whether the test could narrow down where the cancer started, getting it right 89 per cent of the time.

When analysing ‘high mortality cancers’, it detected the disease in 76 per cent of cases overall.

Within this group, the sensitivity for stage one cancer was 32 per cent, stage two 76 per cent, stage three 85 per cent and stage four 93 per cent.

‘Detecting even a modest per cent of common cancers early could translate into many patients who may be able to receive more effective treatment if the test were in wide use,’ Dr Oxnard told The Telegraph.

Full results will be presented at the European Society for Medical Oncology 2019 Congress in Barcelona.

Health ministers have pledged for three quarters of cancer patients to be diagnosed at stage one or two by 2028.

Britain ranks bottom of international league tables for cancer survival, two decades behind some countries.

This week an independent review of NHS cancer screening is set to warn ‘confusion and delays’ is costing lives.

The review reportedly calls for Public Health England to be stripped of its role in overseeing diagnoses.

When diagnosed early, cancer tumours are smaller and have not spread. Once the disease has metastasised, treatment becomes more difficult.

When it comes to bowel cancer, nine of 10 patients will survive more than five years if diagnosed at the earliest stage, Cancer Research UK statistics show.

And more than 90 per cent of women diagnosed with breast cancer at the earliest stage live for at least five years compared to around 15 per cent diagnosed at the most advanced stage.

قال باحثون أمريكيون، إنهم طوروا اختبار دم جديد يمكنه الكشف عن 20 نوعًا من مرض السرطان بدرجة عالية من الدقة تزيد عن 99%.

الدراسة أجراها باحثون بمعهد دانا فاربر للسرطان بالولايات المتحدة، وعرضوا نتائجها، في مؤتمر الجمعية الأوروبية لعلم الأورام الطبي، الذي يعقد في الفترة من 27 سبتمبر إلى 1 أكتوبر 2019، بمدينة برشلونة الإسبانية.

وأوضح الباحثون أن الاختبار الجديد يستخدم تقنية التسلسل الجيني من الجيل التالي لفحص الحمض النووي، بحثًا عن علامات كيميائية صغيرة تؤثر على ما إذا كانت الجينات نشطة أو غير نشطة.

وتمت تجربة الاختبار الجديد على 3553 عينة دم، بينها 1530 عينة مأخوذة من مرضى مصابون بالسرطان، وباقي العينات مأخوذة من أشخاص لم يتم تشخيص إصابتهم بالسرطان وقت سحب الدم.

وتألفت عينات المرضى من أكثر من 20 نوعًا من السرطان، بما في ذلك سرطان الثدي، القولون والمستقيم، المريء، المرارة، المعدة، الرأس والعنق، الرئة، سرطان الدم الليمفاوي، سرطان المبيض، والبنكرياس.

ونجح الاختبار في الحصول على إشارة سرطان من عينات مريض السرطان، وحدد بشكل صحيح نسيج الورم من حيث بدأ السرطان فيما يعرف بـ”نسيج المنشأ”.

وبلغت نسبة دقة الاختبار 99.4 ?، وهذا يعني أن 0.6 ? فقط من النتائج تشير بشكل غير صحيح إلى أن السرطان كان موجودًا.

ووجد الباحثون أن خصوصية الاختبار، تكمن في قدرته على تحديد النتيجة الإيجابية للإصابة بالسرطان فقط عندما يكون الورم موجودًا بالفعل، وهذه الخصوصية كانت عالية، وكذلك قدرته على تحديد العضو المصاب فيما يعرف بـ”نسيج المنشأ”.

ووفقا للفريق، يبحث الاختبار الجديد عن الحمض النووي، الذي تراقبه الخلايا السرطانية في مجرى الدم عندما تموت.

وعلى عكس “الخزعات السائلة”، التي تكشف عن الطفرات الوراثية أو غيرها من التعديلات المرتبطة بالسرطان في الحمض النووي، تركز التقنية الجديدة للاختبار على تعديلات الحمض النووي المعروفة باسم “مجموعات الميثيل”.

و”مجموعات الميثيل” هي وحدات كيميائية يمكن ربطها بالحمض النووي، في عملية تسمى المثيلة، للتحكم في الجينات “التي تعمل” ومثيلاتها “المتوقفة”.

وتبين أن الكشف عن الأنماط غير الطبيعية لـ”مجموعات لميثيل” تشير في كثير من الحالات إلى الإصابة بالسرطان ونوعه، بصورة أكثر دقة من من الطفرات الوراثية، وهو ما يميز الاختبار الجديد عن غيره من الاختبارات المتاحة حاليا.

وقال الدكتور جيفري أوكسنارد، قائد فريق البحث: “نتائج الاختبار تكشف أن المقايسات القائمة على “مجموعات الميثيل” تتفوق على الطرق التقليدية لتسلسل الحمض النووي، للكشف عن أشكال متعددة من السرطان في عينات الدم”.

وأضاف: “تظهر نتائج الدراسة الجديدة أن الاختبار الجديد وسيلة مجدية لفحص الأشخاص بحثاً عن السرطان واكتشافه مبكرًا، وهذا يمكن المرضى من الحصول على العلاج الفعال في وقت مبكر من الإصابة”.

وحسب بيانات منظمة الصحة العالمية، فإن مرض السرطان، يعد أحد أكثر مسببات الوفاة حول العالم، بنحو 13% من مجموع وفيات سكان العالم سنوياً.وتتسبب سرطانات الرئة والمعدة والكبد والقولون والثدي وعنق الرحم في معظم الوفيات التي تحدث كل عام بسبب السرطان، وفق المنظمة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X