👮‍♂️ Government

QRCS to send multi-speciality surgical convoy to Sudan

الهلال الأحمر القطري يطلق قافلة جراحية متعددة التخصصات فى السودان

Qatar Red Crescent Society (QRCS) is set to deploy a multi-speciality surgical convoy to Sudan, in order treat 100 poor patients in Al Hasahisa, a city of Al Jazirah. It will cover the specialisations of general surgery, urology, orthopaedics, obstetrics & gynaecology, and paediatrics.

The purpose of the mission is to help alleviate the suffering of patients in the city of Al Hasahisa and neighbouring villages, particularly the poor. Also, it will make a list of the locals who need surgical intervention, to be included in future medical convoys, in a manner that protects their health and dignity.

Another aspect of the project is to support the city’s teaching hospital with medical equipment and consumables, to enable it to provide health and surgical services. The medical staff will receive in-service training to enhance their performance.

In addition to the 100 patients to be operated on, there are 500 indirect beneficiaries from the families of the patients, as well as the region’s population, who will benefit from the provided medical supplies. The medical team comprises consultants and surgeons from Hamad Medical Corporation (HMC).

Dr. Khaled Alam Al Huda, Coordinator of Medical Convoy Program at QRCS, said: “The city received health care seekers from many surrounding villages. This put overpressure on the hospital, which lacks adequate resources to deal with the large numbers of visitors.”

He said that the local community is generally poor, and many patients cannot afford the costs of surgeries and other treatment that is why this medical convoy is vital to giving them a spark of hope that their pain will come to an end.

Dr. Alam Al Huda praised the donations of benevolent Qataris as key to the success of this medical convoy. The continuity of QRCS’s medical convoy program, he asserted, required more and more giving, to reach out to as many needy patients as possible.

أعلن الهلال الأحمر القطري أنه سيطلق يوم الجمعة المقبل قافلة جراحية متعددة التخصصات بولاية الجزيرة السودانية، وتتضمن إجراء عمليات جراحية في تخصصات الجراحة العامة وجراحة المسالك البولية والعظام والنساء والتوليد والأطفال، حتى يوم 12 أكتوبر الجاري.

ويتمثل الهدف من هذه القافلة في تقديم المساعدة الطبية اللازمة للتخفيف من معاناة المرضى في مدينة الحصاحيصا بالولاية المذكورة وريفها، وخاصةً من الفئات الفقيرة ومحدودة الدخل، وحصر الحالات المرضية بين السكان المحليين التي تتطلب تدخلاً جراحياً، تمهيداً لإدراجها ضمن قوائم المستفيدين من القوافل الطبية مستقبلاً، بما يضمن حماية المحتاجين وحفظ كرامتهم.

وأوضح الهلال الأحمر القطري في بيان اليوم، أن هذا المشروع يتضمن كذلك أهدافاً تنموية من خلال دعم مستشفى الحصاحيصا التعليمي بالمعدات والمستلزمات الطبية اللازمة لمواصلة تقديم الخدمات الصحية والجراحية، والمساهمة في تدريب الكوادر الطبية المحلية ورفع كفاءتها. وقال إنه سيتم من خلال هذه القافلة الطبية علاج 100 مريض من غير القادرين في مدينة الحصاحيصا ، فضلا عن 500 شخص غير مباشر من ذوي المرضى، ومواطني المنطقة بأكملها، سيستفيدون أيضا من هذه التجهيزات الطبية لاحقا.

وأشار إلى أن الفريق الطبي للقافلة يضم استشاريين وجراحين متطوعين من مؤسسة حمد الطبية في تخصصات الجراحة العامة وجراحة الأطفال والمسالك البولية والنساء والتوليد والعظام، ويعاونهم الفريق الطبي المحلي بمستشفى الحصاحيصا.

وأوضح الدكتور خالد علم الهدى مسؤول برنامج القوافل الطبية بالهلال الأحمر القطري، أن مدينة الحصاحيصا التي تقع في ولاية الجزيرة، تحيطها العديد من القرى التي يأتي المرضى منها لتلقي الخدمات الصحية والطبية، ما يشكل ضغطاً على مستشفى المدينة، وهو غير مؤهل لاستيعاب هذا العدد الكبير من المرضى المترددين عليه والوفاء باحتياجاتهم ، بجانب الظروف الاقتصادية الصعبة التي تعانيها الأسر محدودة الدخل، ما يحول دون قدرة المرضى على دفع تكاليف العمليات الجراحية أو الإجراءات العلاجية الأخرى، وهو ما يؤكد أهمية القافلة الطبية.

وأكد أن نجاح برنامج القوافل الطبية بالهلال الأحمر القطري واستمراريته يحتاج لمزيد من العطاء، لأجل إيصال المساعدة الطبية إلى أكبر عدد ممكن من المرضى المحتاجين.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X