Art

Qatari artists to visit India for MIA’s ‘Ektashif’ programme

فنانين قطريين يزورون الهند في برنامج ‘اكتشف’ الخاص بمتحف الفن الإسلامي

The Museum of Islamic Art (MIA) announced a new initiative titled Ektashif that will see six Qatari artists visit India for a 10-day art trip.

After the trip, participants will produce four to five pieces inspired by their visit which will be displayed at an art exhibition at MIA in January 2020. The trip is generously sponsored by Seashore Qatar — a Qatari owned company and one of the largest multi-disciplined business enterprises in the State of Qatar.

The trip will include visits to sites of historic interest such as the Qutub Minar and the Red Fort in Delhi, Amber Palace and Hawa Mahal in Jaipur, and the Red Fort and Taj Mahal in Agra. Additionally, each day will include a workshop session whereby participants will discover the intricate traditional arts of India including marble inlay, known as parchin kari, block printing, jewellery making, carpet weaving and more. The trip is open to Qatari, practicing artists, over the age of 18.

الدوحة – قنا

أعلن متحف الفن الإسلامي اليوم، عن إطلاق مبادرة جديدة بعنوان “اكتشف” والموجهة للفنانين القطريين، ينطلقون خلالها في رحلة تعليمية إلى الهند وترجمة انعكاسات تجربتهم في صورة أعمال فنية.

وأوضح متحف الفن الإسلامي ،في بيان، أنه من المقرر أن يشارك في هذه التجربة الملهمة ستة فنانين قطريين، وتشمل زيارات لعدد من المعالم التاريخية مثل تاج محل في أغرا، وقطب منار، والحصن الأحمر في دلهي، وحصن عامر، وهوا محل في جايبور.

إلى ذلك، سيشارك الفنانون طوال أيام الرحلة في ورش عمل لاستكشاف الفنون التقليدية المتداخلة في الهند كفن تزيين الرخام والمعروف باسم “بارشينكاري”، والطباعة بالقوالب الخشبية، وتصنيع المجوهرات، ونسيج السجاد وغيرها من الفنون.

وسيقوم الفنانون بعد ذلك بالتعبير عن انطباعاتهم خلال الزيارة في صورة أربعة إلى خمسة أعمال فنية تعرض بمتحف الفن الإسلامي في شهر يناير القادم.

كما تأتي مبادرة “اكتشف”، ضمن مساعي متاحف قطر، لرعاية المواهب القطرية بهدف إثراء الساحة الفنية في دولة قطر عبر تنفيذ عدد من المشروعات والمبادرات، فضلا عن منح الفرصة للمواهب القطرية لاستكشاف التنوع الثقافي الهائل في الهند والتعبير عنه من منظورهم من خلال سلسلة من ورش العمل واللقاءات هناك من أجل إثراء إبداعاتهم.

ووضع متحف الفن الإسلامي عددا من شروط الالتحاق بتلك المبادرة، منها أن يكون المشاركون من الفنانين القطريين المتمرسين من سن 18 عاما فما فوق، وسبق لهم عرض أعمالهم في معرض فني.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X