💰 Business

Ooredoo announces major upgrade of network

«Ooredoo» تعلن عن إجراء تحديثات واسعة على شبكتها

Doha: Ooredoo, Qatar’s leading telecommunications operator, today announced an exciting upgrade programme for its network, in line with the significant growth that Qatar has witnessed lately in various fields and to ensure offering the most advanced services to all residents, including future 5G use cases, in partnership with global mobile giant Ericsson.

The telecommunications leader announced it is working with industry giant Ericsson to upgrade existing network. The upgrade, which is being rolled out over a period of several weeks, will bring new levels of innovation to healthcare, education and industry as a key driver behind the ambitious 5G expansion plans, with Ericsson being chosen as a partner thanks to its long-established position as market leader and technology pioneer.

Ooredoo will leverage Ericsson’s industry-leading Ericsson Radio System, 5G New Radio solutions and its 10 Gbps microwave network to fully digitally transform and modernise its existing mobile network in order to ensure it is fully prepared to introduce the latest technologies in line with Qatar National Vision 2030 and ahead of 2022’s events.

5G has been much anticipated in Qatar and across the world, given its potential to change the way internet users experience connectivity. A 5G network has the capacity to allow 10,000 times the volume of traffic compared to LTE, and provides peak capacity of 10 Gbps. Ooredoo has already showcased a number of exciting use cases to give the public an insight into just how much the 5G network will change lives: it demonstrated autonomous vehicles by piloting the world’s first 5G-enabled aerial taxi drone; it trialled on-the-go WiFi in moving vehicles; remote medical treatment was shown to be possible with haptic gloves, scanners and joysticks; the latest VR and AR experiences were showcased; 5G-enabled security for mega-events has been displayed at mega-events; and many more.

Ooredoo is the first operator in the world to launch 5G services and the recent Emir Cup was an ideal opportunity for Ooredoo to showcase some of the most exciting 5G developments and demonstrate how 5G will revolutionise healthcare and sports enjoyment. Its ground-breaking Virtual Stadium and the 5G Connected Ambulance were both put to the test; the Virtual Stadium allowed fans to experience a completely new way of enjoying sports – combining Virtual Reality with user engagement and interaction and the 5G network – while the 5G Connected Ambulance allowed attendees a glimpse into the near future where the best medical professionals, located anywhere around the world, will be able to diagnose and treat patients here in Qatar using 5G technology.

The telecommunications leader is demonstrating its commitment to its own corporate social responsibility strategy and the aims of Qatar Vision 2030 – sustainability, economic growth and environmental management – with the roll-out of its 5G network; despite the phenomenal capabilities of the new 5G network, the technology currently being deployed provides vastly superior 5G performance with the smallest site footprint and the lowest possible energy consumption.

Speaking of the network upgrade, Yousuf Abdulla al Kubaisi, Chief Operating Officer, Ooredoo Qatar, said: “We’re delighted to be working with such a major international powerhouse to ensure Qatar is at the forefront of technological advancement, in line with our corporate strategy which aligns with Qatar Vision 2030. We have long been pioneers in the development of a full commercial 5G network, laying the foundations for a bold and ambitious future, and we are excited to see its rapid progression in partnership with Ericsson. This upgrade represents a major expansion of our 5G network in Qatar as we work towards 5G becoming mainstream in the country.”

Al Kubaisi added: “By investing in high-speed and low-latency 5G technology, we will be able to meet the growing data traffic demands and deliver the high-quality network required to offer the very best Smart City services for Qatar. Our partnership with Ericsson will help us develop Qatar beyond all current expectations; it will enable its Smart Cities, its Internet of Things capabilities and its potential to host immersive mega-events. 5G-enabled services will have an enormous impact on our everyday lives; they will be instrumental in developing the kind of Smart Cities in which we want to live, in transforming society and industry and in enhancing people’s digital lives. We are beyond excited to see how the future of Qatar unfolds, and we are proud to be working with Ericsson to make 5G dreams a reality.”

A comprehensive communication plan has ensured customers have been made aware of the network upgrade, in case any temporary interruptions to normal service are encountered. Technical staff have assured customers any disruption is expected to be minor and short-lived, with the post-upgrade benefits far outweighing any minor inconvenience in the short term, and customers are encouraged to contact Ooredoo with any queries about service provision while the upgrade is underway.

أعلنت «Ooredoo» عن إجراء تحديثات واسعة على شبكتها، بالتعاون مع شركة إريكسون العالمية المختصة بتكنولوجيا الاتصالات. وتأتي هذه التحديثات لضمان تقديم أفضل الخدمات لعملاء الشركة، ومواكبة التطور في وطننا الحبيب في مختلف المجالات، لا سيما تجهيز خدمة «5G» المتطورة على أعلى مستوى.

وأوضحت الشركة أنها تتعاون مع «إريكسون» لتحديث أبراج الاتصالات وأيضاً تجهيزها بتقنية، ما يعد خطوة أخرى كبيرة نحو الارتقاء بالشبكة والخدمات. ولتنفيذ ذلك، ستستخدم «Ooredoo» التكنولوجيا المتطورة التي توفرها «إريكسون» مثل نظام الراديو، وحلول الراديو الجديدة لشبكة 5G وشبكة mircrowave (الموجات المصغرة) بسرعة 10 جيجابت بالثانية، وستتمكن بذلك من تحديث شبكتها، وتحقيق التحول الرقمي، وفق رؤية قطر 2030، واستعداداً لمونديال قطر 2022.

خطط طموحة

ومن خلال خططها الطموحة، تهدف «Ooredoo» لتحقيق رؤية تتمثل بتوفير مستويات خدمة جديدة في مختلف القطاعات، مثل: الرعاية الصحية، والتعليم والصناعة. ولذا، تم اختيار شركة إريكسون شريكاً تكنولوجياً لتنفيذ هذا المشروع، نظراً لمكانتها المرموقة في السوق، والخبرات الواسعة التي تتمتع بها، والحلول المتطورة التي توفرها. وقد بدأت عملية التحديثات منذ أشهر قليلة وقد قطعت خطوات كبيرة لتقوم خلالها بتجهيز أبراج الاتصالات لتصبح جاهزة لتوسعة شبكة 5G كذلك. ويأتي ذلك استعداداً للفترة المقبلة حين تصبح خدمة 5G منتشرة ومستخدمة على نطاق واسع في قطر ومع توفر الأجهزة الموثوقة بشكل أكبر.

نقلة نوعية

ويعد انتشار الجيل الخامس من شبكات الاتصالات 5G أمراً منتظراً في قطر وجميع أنحاء العالم، نظراً للنقلة النوعية التي ستحدثها في طريقة استخدام الإنترنت؛ إذ يمكن لشبكة 5G توفير 10000 ضعف حركة البيانات مقارنة بشبكة LTE بسرعات تصل إلى 10 جيجابت بالثانية.

وكانت «Ooredoo» قد استعرضت عدداً من الحلول التي تعتمد على تقنية 5G أمام الجمهور، وذلك لإبراز قدرات هذه التقنية والتغيير الإيجابي الذي ستحدثه على حياة الأفراد؛ إذ عرضت الشركة مركبات ذاتية القيادة تمثلت بأول تاكسي طائر في العالم يعمل بتقنية 5G، كما أجرت تجارب على «الواي فاي» المتنقل في المركبات، وتقديم الرعاية الصحية عن بعد، وحلول الواقع الافتراضي والمعزز، والحلول الأمنية في الأحداث والفعاليات الكبرى، وغيرها من المناسبات.

فرصة مثالية

وقد كان نهائي بطولة كأس الأمير الأخيرة فرصة مثالية لـ «Ooredoo»، لكي تستعرض قدراتها في مجال 5G، وكيف يمكن لهذه التقنية إحداث نقلة نوعية في مجالي الرعاية الصحية والترفيه الرياضي، إذ أجرت الشركة تجارب على حلول الاستاد الافتراضي المتطورة، وسيارة الإسعاف المجهزة بخدمة 5G .

ومن خلال الاستاد الافتراضي، تمكن المشجعون من تجربة مشاهدة المباريات بأسلوب جديد ومختلف كلياً من خلال دمج الواقع الافتراضي بتفاعل المستخدمين عبر شبكة 5G، أما سيارة الإسعاف المجهزة بتقنية 5G، فأتاحت للحضور إلقاء نظرة على الحلول المستقبلية التي تتيح التواصل مع أفضل مزودي الخدمات الطبية أينما كانوا حول العالم، ليقوم هؤلاء بدورهم بتقييم حالة المريض في قطر باستخدام تقنية 5G.

ومن خلال كل هذه الإنجازات، تظهر «Ooredoo» التزامها بتحقيق أهداف رؤية قطر الوطنية 2030 من خلال دعم جهود الاستدامة والنمو الاقتصادي والحفاظ على البيئة؛ إذ تساهم شبكة 5G بشكلها الحالي وأدائها المتطور بالتقليل من التأثير البيئي عبر تخفيض استهلاك الطاقة والمساحة المستخدمة لمحطات التقوية.

تقنية «5G»

وعن هذه التحديثات، قال يوسف عبدالله الكبيسي، رئيس العمليات في «Ooredoo قطر»: «يسرنا أن نتعاون مع إحدى أهم شركات التقنية في العالم لضمان جلب أحدث ما توصلت إليه التكنولوجيا مباشرة عند توفرها إلى دولتنا الحبيبة قطر، وبما يحقق استراتيجية الشركة ويدعم تنفيذ أهداف رؤية قطر الوطنية 2030. فقد كانت «Ooredoo» وما زالت سباقة في تطوير شبكة 5G على المستوى التجاري، ووضعت أسساً راسخة لمستقبل متطور باستخدام هذه التقنية، ونحن فخورون جداً برؤية هذا التطور المتسارع بالتعاون مع شركائنا في إريكسون. ومن هنا، يأتي هذا التحديث الواسع، ولتوسعة شبكة 5G لتصبح الشبكة الرئيسية في أنحاء قطر كافة».

وتابع الكبيسي: «من خلال الاستثمار بشبكة 5G التي توفر سرعات فائقة ومعدل تأخير منخفضاً جداً، سنتمكن من تلبية الطلب المتزايد على حركة البيانات، وتوفير الشبكة المتطورة التي تعد مكوناً أساسياً لتوفير أفضل خدمات المدن الذكية في قطر. كما ستساعدنا شراكتنا مع إريكسون على توفير خدمات مستقبلية تساهم في دعم التحول الرقمي في قطر، بالإضافة إلى تمكين المدن الذكية وتحقيق أقصى استفادة من حلول إنترنت الأشياء، لا سيما في استضافة الفعاليات الكبرى. كما سيكون لقدرات 5G تأثير إيجابي كبير على حياتنا اليومية، إذ ستساهم في بناء المدن الذكية، كما ستعمل على تطوير مختلف القطاعات التي تؤثر على حياتنا، بالإضافة إلى إثراء أسلوب الحياة الرقمي الذي نتبعه. ونحن متحمسون جداً لرؤية مستقبل قطر يتحقق على أرض الواقع، كما أننا فخورون بتوفير 5G على أرض الواقع مع شريك مميز مثل إريكسون».

هذا وقد وضعت «Ooredoo» خطة شاملة لإبلاغ عملائها عن هذه التحديثات حتى يتسنى لهم اتخاذ احتياطاتهم في حال حدوث أي تأثير على الخدمة. كما أكدت الشركة أن أي خلل فني، في حال حدوثه، سيكون مؤقتاً وبسيطاً، وأن الفائدة التي سيحصل عليها العملاء بعد الانتهاء من التحديثات التي تجريها الشركة أكبر بكثير مقارنة بالانقطاعات البسيطة التي يمكن أن يواجهها بعض العملاء على المدى القصير. كما حثت الشركة عملاءها على الإبلاغ فوراً عن أي خلل يواجهونه أثناء عملية التحديث.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X