👮‍♂️ Government

MME stresses need for safe disposal of hazardous wastes

«البلدية» تشدّد على أهمية التخلص الآمن من النفايات الخطرة

The Ministry of Municipality and Environment (MME) has emphasised on the importance of safe and sound disposal of hazardous wastes which should be dealt only through authorised companies and entities licensed by the Ministry.

The Ministry stressed in the provisions of Law No. 30 of 2002 and its executive regulations prohibiting the circulation, management, treatment, re-export and disposal of hazardous wastes at home or abroad, except with a license issued by the department concerned which is the Department of Radiation Protection and Chemicals.

The Ministry called on all parties that generate or possess hazardous waste, including used batteries and used (engine) oils, to go to companies and entities licensed by the Ministry only, to receive, treat or recycle.

A technical report is prepared by the Ministry of Municipality and Environment on used oil waste. It was Al Anoud Al Obaidly, Hazardous Waste Section, Department of Radiation and Chemical Protection, worked for the report. According the report, the used oils are oils that have lost all or some of their properties during operation, where the quality of oils is low and changes to the viscosity and increase both the acidity, and the proportion of mineral impurities, and water, and are distinguished by the change of colour to dark and smell becomes strong and sharp and abundant sediment.

The used oils must be changed directly, because they do not cover the need of use, and with them increased corrosion and impurities in the engines and machinery, which impedes the work and affect the machines.

These oils negatively affect nature, where the black colour is still visible in mineral oil factories and washing stations and car oils exchange, because of the resulting liquid residues contaminate all the water or soil, which is harmful to humans and the surrounding environment.

The report pointed out that the effects of used oils waste under the list of chemicals carcinogenic and harmful to human health. When disposed of in the sea or ocean, they increase the activity of anaerobic bacteria that cause water poisoning, alter their natural acidity, and completely destroyed them because oxygen prevents them from reaching these organisms.

Waste oils that are disposed of in agricultural land kill microorganisms in the soil, and cover the leaves with an oil layer that hinders the growth process, leading to the death of plants and destruction of soil.

Waste collection is the first step in its management transporting to designated areas. Waste transportation is the link between collection and treatment. It must be carried out in a healthy and efficient manner without causing odours, dust or splashing of waste in the streets during transport.

أكدت وزارة البلدية والبيئة أهمية التخلص الآمن والسليم من النفايات الخطرة، من خلال الشركات والجهات المرخص لها من قبلها فقط. وأشارت الوزارة، في بيان أمس، إلى ما نص عليه القانون رقم (30) لسنة 2002 ولائحته التنفيذية بحظر تداول النفايات الخطرة، أو إدارتها، أو معالجتها، أو إعادة تصديرها والتخلص منها في الداخل أو الخارج، إلا بترخيص صادر من الجهة الإدارية المختصة، وهي إدارة الوقاية من الإشعاع والمواد الكيميائية.

ودعت الوزارة جميع الجهات المولّدة، أو التي تمتلك بحوزتها النفايات الخطرة، ومنها «البطاريات المستعملة والزيوت المستعملة» التوجه إلى الشركات والجهات المرخص لها من الوزارة فقط، وذلك لاستقبالها ومعالجتها، أو إعادة تدويرها.

وذكر تقرير فني للوزارة عن نفايات الزيوت المستخدمة، أعدته السيدة العنود العبيدلي بقسم النفايات الخطرة بإدارة الوقاية من الإشعاع والمواد الكيميائية، أن الزيوت المستخدمة هي التي فقدت كامل أو بعض خواصها أثناء التشغيل، حيث تتدنّى جودة الزيوت وتتغيّر لزوجتها وتزداد كلٌّ من حموضتها، ونسبة الشوائب المعدنية، والماء فيها، ويتمّ تمييزها من خلال تغيّر لونها إلى الداكن، ورائحتها تصبح قويّة وحادة، وتكثر فيها الرواسب.

وأوضح التقرير أن آثار نفايات الزيوت المستخدمة تندرج تحت قائمة المواد الكيميائية المسرطنة والمضرة بصحة الإنسان. وتتسبب هذه النفايات في قتل كل الكائنات الحية.

وأضاف التقرير أن نفايات الزيوت التي يتم التخلص منها في الأراضي الزراعية تعمل على قتل الكائنات الحية الدقيقة الموجودة بالتربة، وتغطي أوراق الأشجار بطبقة زيتية تعيق عملية النمو، ما يؤدي إلى موت النباتات وتدمير التربة.

وفيما يتعلق بالتخلص الآمن لنفايات الزيوت المستخدمة قال التقرير «إن عملية جمع النفايات هي الخطوة الأولى في إدارتها، حيث يتم البدء في نقلها إلى أماكن مخصصة، ويعتبر نقل النفايات حلقة الوصل بين عملية الجمع والمعالجة، ويجب أن تتم بطرق صحية وفعّالة دون إحداث روائح أو غبار أو تناثر للنفايات في الشوارع أثناء نقلها».

وفيما يتعلق بإجراءات التخلص ونقل النفايات الخطرة (الزيوت المستعملة) شدد التقرير على ضرورة التوجه إلي وزارة البلدية والبيئة – إدارة الوقاية من الإشعاع والمواد الكيميائية (قسم النفايات الخطرة) والتقدم بطلب استمارة تخلّص من النفايات الخطرة، وإحضار جميع المتطلبات وتقديمها لدى الوزارة، ويمكن الحصول عليها من مكتب خدمة العملاء أو من الموقع الإلكتروني، وفي الخطوة التالية يجري التدقيق على الطلب من الناحية الإدارية، ويصدر إيصال مسجل برقم في حال استيفاء بياناته، قبل أن يحول لقسم النفايات الخطرة وحدة الترخيص، وفي المرحلة الرابعة تتم عملية التفتيش على الطلب للتأكد من صحة وسلامة مكان تخزين النفايات، ويصدر الترخيص بتوجيه مولّد النفاية إلى المرافق المعتمدة في الدولة للتخلص من النفايات الخطرة بشروط وأحكام من وزارة البلدية والبيئة.

أما في حالة نقل نفايات الزيوت المستخدمة، أوضح التقرير ضرورة أن يتقدم ناقل النفايات الخطرة بطلب نقل وإحضار جميع المتطلبات وتقديمها لدى الوزارة، ويمكن الحصول عليها من مكتب خدمة العملاء أو من الموقع الإلكتروني على أن يدقق الطلب من الناحية الإدارية، ويصدر إيصال مسجل برقم في حال استيفاء بياناته، قبل أن يحول لقسم النفايات الخطرة وحدة الترخيص، وفي المرحلة التالية تتم عملية التفتيش على الطلب للتأكد من صحة وسلامة مركبات نقل النفايات الخطرة، ويصدر الترخيص لناقل النفايات الخطرة بشروط وأحكام من وزارة البلدية والبيئة.

وفيما يتعلّق بمرحلة التخلّص من النفايات الخطرة بالنقل أو بالشحن إلى خارج الدولة أوضح التقرير أنها تخضع للقواعد والإجراءات المحددة بالاتفاقيات الدولية المنضمة إليها الدولة (اتفاقية بازل)

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X