💉 Health

WISH to co-host medical and religion ethics symposium in Rome

WISH تشارك في استضافة ندوة الأخلاقيات الطبية والدينية في روما

The World Innovation Summit for Health (WISH), an initiative of Qatar Foundation (QF), and the Vatican’s Pontifical Academy for Life have announced a joint symposium titled ‘Religion and Medical Ethics: Palliative Care and the Mental Health of the Elderly’, to be held in Rome on December 11 & 12.

The first day of the symposium will focus on palliative care and provide an overview of current practices in Qatar and the Arabian Gulf region in comparison to Western practices.

The sessions aim to highlight the existing gaps in modern scholarship on this topic, and investigate ways to tackle the ethical challenges found at the intersection of palliative care and religious bioethics.

Among the sessions will be a discussion on Muslim and Christian commonalities in approaches to palliative care that will highlight differences, with the aim of better informing interfaith approaches to medical care. These sessions will emphasize the important role of interfaith chaplaincy in hospice palliative care.

Discussions and presentations on the second day of the symposium will focus on the mental health of the elderly. Speakers and delegates will examine the significant potential benefits of religion and spirituality in improving elderly patients’ well-being and quality of life, and explore, from an interfaith perspective, the opportunities and challenges related to improving quality of life through religiously-informed mental health service provision.

Further topics being discussed across the two days include the palliative care of children, and suicide among the elderly. Representatives of QF partner university Georgetown University in Qatar and QF member Hamad Bin Khalifa University’s Research Center for Islamic Legislation and Ethics will be among those speaking at the event. The academic partners for the symposium will be the BMJ, which will be represented at the event by editors of its Journal of Medical Ethics.

Sultana Afdhal, CEO of WISH, said, “WISH was founded to help build a healthier world through global collaboration. We greatly appreciate this opportunity to work closely with the Pontifical Academy for Life to bring experts together in Rome who can help shine a spotlight on important issues at the intersection of religious and medical ethics and that deeply affect people of faith at critical times in their lives.”

Archbishop Vincenzo Paglia, President of the Pontifical Academy for Life, said, “This meeting is very important for us. Palliative care and the health of the elderly are two specific themes of great interest to our Academy; engaging in a dialogue with the Islamic world responds to the specific mandate entrusted by Pope Francis to the Pontifical Academy.

أعلن مؤتمر القمة العالمي للابتكار في الرعاية الصحية “ويش”، إحدى مبادرات مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، والأكاديمية البابوية من أجل الحياة، عن عقد ندوة مشتركة تحت عنوان “الدين والأخلاق الطبية: الرعاية التلطيفية والصحة النفسية لكبار السن”، والتي تقام يومي 11 و12 من ديسمبر المقبل في روما.

يُركز اليوم الأول من الندوة على الرعاية التلطيفية، ليُقدم نظرة عن كثب على الممارسات الحالية في هذا المجال في الدول العربية والدول الغربية. تهدف النقاشات إلى تسليط الضوء على الفجوات الموجودة في الدراسات الحالية حول هذه القضية، وتحديد سُبل التصدي للتحديات الأخلاقية الكامنة ما بين الرعاية التلطيفية من جهة وأخلاقيات الطب الحيوي من المنظور الديني من جهة أخرى.

يتناول أحد النقاشات عادات الرعاية التلطيفية في الديانتين الإسلامية والمسيحية، للإضاءة على الاختلافات، وإطلاع العاملين في مجال الرعاية الطبية على المقاربات الدينية المختلطة. كما تركز هذه النقاشات على الدور المهم الذي تلعبه المقاربة الدينية المختلطة في مجال الرعاية التلطيفية.

تركز نقاشات وعروض اليوم الثاني على الصحة النفسية لكبار السن. ويُلقي المتحدثون والمندوبون نظرة عن كثب على المزايا الكبيرة المحتملة للدين والشؤون الروحية في تعزيز رفاهة ونوعية الحياة بالنسبة للمرضى من كبار السن، كما أنهم يستكشفون الفرص والتحديات في مجال تعزيز نوعية الحياة من خلال توفير خدمات صحية نفسية مبنية على التعاليم الدينية من وجهة نظر دينية مشتركة.

وتتضمن القضايا الإضافية التي تُناقش خلال يومي الندوة، الرعاية التلطيفية للأطفال، والانتحار لدى كبار السن. كما يتحدث خلال الفعالية ممثلون عن جامعة جورجتاون في قطر، إحدى الجامعات الشريكة لمؤسسة قطر، ومركز دراسات التشريع الإسلامي والأخلاق التابع لجامعة حمد بن خليفة، عضو مؤسسة قطر.

وتؤدي “بي إم جيه” دور الشريك الأكاديمي للندوة، حيث يمثلها محررو مجلة الأخلاق الطبية التابعة لها.

قالت السيدة سلطانة أفضل، الرئيس التنفيذي لـ”ويش”: تأسست “ويش” من أجل المساعدة في بناء عالم أكثر صحة من خلال التعاون الدولي. ونحن نثمّن عاليًا فرصة العمل مع الأكاديمية البابوية من أجل الحياة، وجمع الخبراء في روما، وتسليط الضوء على القضايا المهمة التي تقع على ملتقى الطريق ما بين الأخلاق الدينية والطبية وتؤثر بشكل كبير على المؤمنين خلال مراحل حرجة في حياتهم”.

من جهته، قال الأسقف فنشنزو باليا، رئيس الأكاديمية البابوية من أجل الحياة: “يُعد هذا الاجتماع في غاية الأهمية بالنسبة لنا، حيث إن الرعاية التلطيفية وصحة كبار السن قضيتان تهمانا كثيراً، كما أن الحوار مع العالم الإسلامي يقع في صلب مهمة الأكاديمية البابوية من أجل الحياة، وذلك في صياغة مقاربة تضع الأسس النظرية والعملية للسلوك الذي يُراعي كرامة البشر وتضمن توافر الأدوات الضرورية لدراسة النظريات والممارسات العلمية والتكنولوجية عندما تتفاعل مع الحياة، ومعناها وقيمتها”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X