💰 Business

Qatargas delivers first Q-Flex LNG cargo to Petrobangla

قطر غاز تقوم بتسليم أول شحنة لمحطة موشيكالي على متن ناقلة من طراز كيوفليكس

DOHA: Qatargas Operating Company Limited (Qatargas) has delivered the first cargo of liquefied natural gas (LNG) on a Q-Flex vessel to the Floating Storage and Regasification Unit (FSRU) named ‘EXCELLENCE’ and known as Moheshkali LNG Terminal (MLNG), located offshore Bangladesh. The cargo, aboard Qatargas-chartered ‘Al Thumama’, was loaded at Ras Laffan on 4th September and delivered to MLNG on 20th September 2019.

This is the first commercial open water ship-to-ship transfer involving a Q-Flex vessel. MLNG is a project jointly developed by Excelerate Energy and the Bangladesh Oil, Gas and Mineral Corporation (Petrobangla) on a build, own and operate basis. The FSRU ‘EXCELLENCE’ is under a 15 year charter deal to Petrobangla and carried the inaugural LNG cargo from Qatar in April 2018.

‘Al Thumama’ is a Q-Flex class LNG vessel with an overall cargo carrying capacity of 216,000 cubic meters.

The deliveries to Petrobangla are made under a long-term Sale and Purchase Agreement (SPA) signed in September 2017 between Qatargas and Petrobangla to supply up to 2.5million tons of LNG per annum for 15 years.

قامت شركة قطرغاز للتشغيل المحدودة (قطرغاز) بتسليم أولى شحنات الغاز الطبيعي المسال على متن ناقلة من طراز كيوفليكس إلى الوحدة العائمة لتخزين الغاز الطبيعي المسال وإعادته إلى الحالة الغازية، ويطلق عليها اسم اكسيلانس “EXCELLENCE”، وهي معروفة كذلك باسم محطة موشيكالي لاستلام الغاز الطبيعي المسال، وتقع قبالة ساحل بنجلاديش.

وتعد هذه الشحنة التجارية هي الأولى التي تقوم قطرغاز بتسليمها من ناقلة إلى أخرى في مياه مفتوحة بمشاركة ناقلة من طراز كيوفليكس.

ومحطة موشيكالي عبارة عن مشروع تم تطويره بالاشتراك مع شركة اكسليريت انريجي Excelerate Energy وشركة بتروبانجلا Petrobangla بنظام البناء والامتلاك والتشغيل.

وتخضع وحدة اكسيلانس لاتفاقية تأجير مدتها 15 عاما لصالح شركة بتروبانجلا، وقد نفذت الشحنة الأولى للغاز الطبيعي المسال من قطر في أبريل 2018.

ويتم تسليم الشحنات إلى بتروبانجلا بموجب اتفاقية بيع وشراء طويلة الأجل تم إبرامها في شهر سبتمبر عام 2017، وذلك بين كل من قطرغاز و بتروبانجلا لتوريد ما يصل إلى 2.5 مليون من الغاز الطبيعي المسال سنويا إلى الشركة لمدة 15 سنة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X