📚Education

HBKU Press releases educational children’s titles for new school year

دار جامعة حمد بن خليفة تنشر عدداً من الكتب التعليمية الجديدة للأطفال

Hamad Bin Khalifa University (HBKU) Press has released several new educational books for children.

The books, including Alphabet Songs (Aghani Al Horoof), My Happy Language (Loghati Saeeda), and Melodies of the Forest (Alhan al Ghaba), are available in Arabic and vary in themes that both endorse the the language and encourage curiosity and creativity among children.

“These books are perfect for the new school year. Through our outreach work with teachers and educators around Qatar, we have determined that there is a great need for quality educational resources in Arabic, both for teaching and for enjoyment,” HBKU Press senior editor Jameela al-Mass al-Jassem said in a statement.

“These books are supplementary teaching resources that encourage learning among students. They add to the long list of quality works that HBKU Press is committed to publishing with those very aims in mind,” al-Jassem added. Alphabet Songs was written by award-winning children’s author, Basma El Khatib. Readers are encouraged to sing the Arabic alphabet from alef to yaa to learn all 28 letters in the Arabic language.

My Happy Language is the debut work of author, Balsem Amura. It tells the story of Ahmed, a young boy who is bored by his Arabic language books and wants nothing to do with their uninteresting stories.

Melodies of the Forest, translated from Catalan, explores facts about different animals through song, poetry, and prose. It is the perfect book for animal lovers that combines fun and interesting facts with beautiful illustrations that are sure to educate and entertain.

These books and the full collection of HBKU Press’s works are available to purchase in bookstores in Qatar.

أصدرت دار جامعة حمد بن خليفة للنشر عدداً من الكتب التعليمية الجديدة للأطفال تزامناً مع العام الدراسي الجديد 2019-2020، وتتوافر الكتب التي تشتمل على أغاني الحروف ولغتي السعيدة وألحان الغابة باللغة العربية، وتتميز بثراء مواضيعها التي ترفع مستوى التلميذ في اللغة العربية وتحفز فضوله وإبداعه بين الأطفال.

وذكرت الكاتبة جميلة الماس الجاسم، محررة النشر العربي في دار جامعة حمد بن خليفة للنشر أن هذه الكتب مثالية للعام الدراسي الجديد، فمن خلال تواصلنا مع المعلمين والتربويين في أنحاء قطر، لمسنا وجود حاجة ملحة لتوفير موارد تعليمية عالية الجودة باللغة العربية للتعليم والترفيه على حد سواء.. منوهة بأن هذه الكتب تم نشرها لتكون موارد تعليمية مكملة للتلاميذ تراعي الأسس والأهداف عالية الجودة التي تتعهد بها الدار.

ويشجع كتاب أغاني الحروف التلاميذ على التغني بالحروف العربية من الألف إلى الياء، كي يتعلموا الحروف الثمانية والعشرين باللغة العربية الجميلة، فالخبرات السابقة التي حصلت عليها المؤلفة بسمة الخطيب كالدبلوم في التعليم للطفولة المبكرة، إلى جانب فن كتابة وتأليف قصص الأطفال للتلفزيون ساعد على اكتسابها رؤية ثاقبة لطرق استجابة الأطفال للغة والأدب.

أما كتاب لغتي السعيدة فهو يحكي قصة أحمد، الطفل الصغير الذي يشعر بالملل من كتب اللغة العربية ولا يريد مطالعة القصص غير الشيقة المكتوبة بها، لكن والدته أوضحت له كيف أن العربية لغة سعيدة، تملأ العالم بالمرح والسعادة مع كل كلمة أو حرف يمثل نغمة موسيقية تقرب لها آمالها وأحلامها، في حين كتاب ألحان الغابة المترجم من اللغة الكتالونية فيستكشف حقائق حول الحيوانات المختلفة من خلال الغناء والشعر والنثر.. فهو الكتاب الأمثل لعشاق الحيوانات، ويجمع بين المتعة والحقائق الشيقة المصحوبة بالرسومات الجميلة بما يضمن التعليم والترفيه على حد سواء.

يذكر أن دار جامعة حمد بن خليفة للنشر والتابعة لجامعة حمد بن خليفة بمؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، تأسست في عام 2010، وتعمل وفق أفضل الممارسات الدولية وبما يتماشى مع معايير التميز والابتكار، لتوفير منصة محلية ودولية فريدة من نوعها للأدب، والاستكشاف، والتعلم، والمساهمة في بناء الاقتصاد القائم على المعرفة في دولة قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X