😎 LifeStyle

Advocates at Doha Debates propose solutions to water scarcity crisis

ناشطون بـ «مناظرات الدوحة» يطرحون حلولاً عملية لأزمة شحّ المياه في العالم

The world’s worsening freshwater shortage crisis can be overcome if individuals and governments take practical steps to conserve and distribute water, argued three water supply advocates during a special edition of Doha Debates on Tuesday.

A production of Qatar Foundation (QF), the discussion took place in Cape Town, the South African port city of four million people, where water taps nearly ran dry last year due to a lengthy drought and inadequate water reserves.

Experts said hundreds of millions of people across six continents face the growing threat of losing access to water, while four billion people endure water shortages at least one month out of the year.

The opinions of the speakers differed on how best to address the water supply crisis, but agreed that implementation of their combined recommendations would help ensure everyone has reliable long-term access to water.

Yana Abu Taleb, the Jordanian co-director of EcoPeace Middle East who guides water-sharing in conflict areas, said, “Water scarcity is real. The solution is pragmatism. The only way to truly resolve the water crisis is cooperation.”

Obakeng Leseyane, a South African education and water conservation activist, stressed that to get water into everyone’s hands, we must “acknowledge that no system will serve the people that it is created for unless we speak about structural injustice.”

Georgie Badiel, a supermodel and philanthropist from Burkina Faso whose foundation advocates for equal access to clean drinking water, argued that “our generation wants the world to change, we need the world to change. We can do it. With money and with people like you, right here in this room.”

The programme included questions and suggestions from audience members in person, as well as millions of people around the world watching the programme via Twitter, YouTube, and Facebook.

The debate’s in-person and online audiences voted twice on key questions.

In the first vote, Leseyane’s position, “Water scarcity is a facade; let’s address structural injustice,” captured the most interest, with 41.07% of the audience’s votes.

Abu Taleb’s position, “Water scarcity is real; let’s find pragmatic win-wins,” received about a third of the vote at 30.6%. Badiel’s position, “Water scarcity is not the issue; let’s fund grassroots organizations,” gathered 28.33% of the vote.

After the Majlis discussion segment, the audience in Cape Town and viewers online voted a second time. Leseyane and Abu Taleb were persuasive, growing their respective positions to 43.5% and 34.83%, respectively. Badiel still held a portion of the audience captive, with 21.67% of the vote.

The poll will remain live on Twitter @DohaDebates for the next six days, closing on September 17.

The debate was also livestreamed at Georgetown University in Qatar (GU-Q) – a QF partner university.

Amjad Atallah, Managing Director of Doha Debates, said, “The world’s water crisis proved to be an ideal topic for a solutions-focused debate, Doha Debates’ hallmark.

“Our debate’s participants offered practical suggestions to mitigate this crisis. We thank the people of Cape Town for their involvement in this debate, and we thank our colleagues at eNCA for sharing the debate with their viewers and followers across southern Africa.”

The next live Doha Debates program is scheduled for October 23 in Qatar’s Education City, with the topic set to explore the merits and future of capitalism.

يمكن تخطي الأزمة المتفاقمة لشحّ المياه العذبة حول العالم في حال اتخذ الأفراد والحكومات خطوات عملية للحفاظ على المياه وتوزيعها بصورة مدروسة، هذا ما ناقشه 3 ناشطين في مجال الحفاظ على المياه وزيادتها أمس الأول، خلال حلقة خاصة من «مناظرات الدوحة»، إحدى مبادرات مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع.

عُقد النقاش في مدينة كيب تاون الساحلية في جنوب إفريقيا، التي تضم 4 ملايين نسمة، والتي كادت فيها صنابير المياه أن تجفّ العام الماضي، بسبب فترة طويلة من الجفاف واحتياطات مياه غير كافية.

ويقول الخبراء، إن مئات ملايين الأفراد في القارات الست حول العالم يواجهون خطراً متزايداً مع احتمال انقطاع المياه عنهم، في حين يعاني 4 مليارات من الناس من نقص في إمدادات المياه خلال شهر واحد على الأقل في السنة.

واختلفت آراء المشاركين في النقاش حول أفضل الطرق لمعالجة أزمة إمدادات المياه، إلا أنهم أجمعوا على أن تطبيق توصياتهم جميعاً يساعد في ضمان توفر المياه للجميع على المدى الطويل وبصورة مستدامة.

وفي هذا السياق، قالت يانا أبوطالب أردنية، مساعدة مدير «إيكو بيس» في الشرق الأوسط، وتعمل من أجل إدارة وتوزيع أفضل للمياه في مناطق الصراع، إن «مسألة شحّ المياه حقيقية، والحل يتمثل بالمقاربة الواقعية، الطريقة الوحيدة لحل أزمة المياه بصورة فعلية هي بالتعاون».

أما أوباكنج ليسيياني وهو ناشط في مجال التوعية وحفظ المياه من جنوب إفريقيا، فشدّد على أنه لضمان توفر المياه للجميع، لا بدّ من أن «نقرّ بأهمية تضافر الجهود من أجل معالجة مختلف جوانب الظلم البنيوي الذي تشهده بعض الدول، وذلك في سبيل مواجهة التحديات المرتبطة مباشرة بالشعوب وفي مقدمتها شحّ المياه».

وبدورها، قالت جورجي باديل وهي عارضة أزياء من بوركينا فاسو: «يريد جيلنا أن يتغير العالم، نحتاج إلى أن يتغير العالم، ويمكننا القيام بذلك، بالمال وبدعم أشخاص مثلكم هنا في هذه القاعة».

وتخلل البرنامج أسئلة واقتراحات طرحها الجمهور الحاضر في الاستوديو، إلى جانب الملايين الذين تابعوا النقاش حول العالم عبر منصّات «تويتر» و»يوتيوب» و»فيس بوك».

وضمّت الحلقة أيضاً «الوسيط» جوفيندا كلايتن الخبير في مجال حلّ النزاعات وتقريب وجهات النظر، ومديرة النقاش غيدا فخري، والمضيفة الرقمية نيلوفر هدايات، التي نشرت أسئلة وتعليقات المشاركين عبر البثّ المباشر من مختلف أنحاء العالم.

وفي هذا الإطار، قال أمجد عطا الله المدير الإداري لـ «مناظرات الدوحة»: «ظهرت أزمة المياه في العالم كموضوع مثالي يُطرح في نقاش متمحور حول العالم، وهذه العلامة الفارقة لمناظرات الدوحة، قدّم المشاركون في هذا النقاش الذي نظّمناه اقتراحات عملية من أجل معالجة هذه الأزمة، نشكر أهالي كيب تاون على مشاركتهم في هذه الحلقة، ونشكر زملاءنا في eNCA على مشاركتهم النقاش مع مشاهديهم ومتابعيهم في مختلف أنحاء جنوب إفريقيا». ويمكن مشاهدة النقاش بكامله مع أبرز جوانبه على الموقع الإلكتروني لـ «مناظرات الدوحة» وقنواتها على مواقع التواصل الاجتماعي، كما تتواصل المحادثات على الهاشتاج #DearWorld كذلك، ستبثّ شبكة eNCA التلفزيونية البرنامج في مختلف أنحاء جنوب إفريقيا في ساعة الذروة الليلة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X