👮‍♂️ Government

Qatar wins case after UAE withdraws its WTO complaint

قطر تكسب القضية بعد سحب الإمارات شكواها المرفوعة أمام منظمة التجارة العالمية

QNA
The State of Qatar announced yesterday that its permanent mission to the World Trade Organization (WTO) has received a formal communication indicating that the United Arab Emirates (UAE) had withdrawn its WTO dispute concerning certain alleged measures adopted by Qatar.

Qatar’s Ministry of Foreign Affairs pointed in a statement that the UAE Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation released a statement confirming that the UAE formally backed down from their case.

The UAE’s failure in advancing this dispute against the State of Qatar demonstrates that the allegations made against Qatar were false and baseless, the statement said.

The Ministry of Foreign Affairs’ statement underlined that the UAE’s decision to withdraw its complaint so soon after initiating this dispute confirms that Qatar has, and continues to, uphold and comply with its obligations under the WTO, adding “Evidently, the UAE had no arguments or evidence to show otherwise, as such, the UAE has formally withdrawn their complaint prior to the initiation of any adjudication by a WTO Panel”.

The statement further said that the State of Qatar has previously asserted that the inability of UAE goods to enter the Qatari market is due solely to the trade restrictive measures imposed by the UAE, which has in turn – led to the suffering of the UAE companies. The continued export of gas to the UAE is a clear example of how Qatar upholds and respects its international obligations, the Ministry has stressed.

The statement asserted that the State of Qatar continues to pursue its own complaint against the UAE’s unlawful measures imposed on 5 June 2017, stressing that UAE must withdraw its illegal trade-restrictive measures.

It also pointed that a WTO panel is currently reviewing the claims brought by Qatar and will issue a binding report in due course.

The Ministry of Foreign Affairs stressed in its statement that the State of Qatar will spare no efforts in pursuing its legal rights, in all international fora, to ensure the withdrawal of the UAE’s unlawful measures against the State of Qatar, reiterating the State of Qatar’s commitment to comply fully with its WTO obligations and will continue to foster a stable and predictable trading environment for its economic partners around the world.

أعلنت دولة قطر أن بعثتها الدائمة لدى منظمة التجارة العالمية (WTO) في جنيف، تلقت رسالة رسمية من أمانة المنظمة تفيد بسحب دولة الإمارات العربية المتحدة الدعوى التي رفعتها ضد قطر أمام المنظمة بشأن بعض التدابير القطرية المزعومة.

وأشارت وزارة الخارجية في بيان أمس، إلى أن وزارة الخارجية والتعاون الدولي بدولة الإمارات العربية المتحدة أصدرت بياناً يؤكد أن الإمارات قد تراجعت رسمياً عن قضيتها في منظمة التجارة العالمية.

ولفت البيان إلى أن محاولة الإمارات تحريك تلك القضية ضد دولة قطر تُعدّ تناقضاً وخطوة غير مبنية على أسس صحيحة. مضيفاً أن الإمارات هي التي تتخذ إجراءات تمنع التصدير من خلالها إلى دولة قطر.

وقال إن قرار الإمارات الأخير بشأن سحب شكواها بعد فترة وجيزة من بداية هذا النزاع، يؤكد أن قطر كانت وما زالت ملتزمة بجميع الأحكام والاتفاقيات الدولية المرتبطة بمنظمة التجارة العالمية. مضيفاً: «وقد أصبح الآن جلياً أن دولة الإمارات ليس لديها أي حجج أو أدلة تُثبت خلاف ذلك بعد أن رأت أنه من الضروري سحب دعواها رسمياً قبل أن تصدر اللجنة المختصة بفض النزاع حكمها النهائي في القضية».

وذكر البيان أن دولة قطر سبق أن أكدت أن عدم دخول السلع الإماراتية السوق القطري يعود بشكل حصري لتدابير الإمارات العربية المتحدة التعسفية، التي بدأت منذ أكثر من عامين وأدت إلى معاناة الشركات الإماراتية المصدّرة إلى قطر. مشدداً على أن هذه التدابير تخالف مبادئ وقواعد منظمة التجارة العالمية، وأن دولة قطر وفّت بجميع التزاماتها في هذا الصدد، ومنها التزامها القانوني بعقود تصدير الغاز إلى الإمارات.

وأكد بيان الخارجية أن دولة قطر مستمرة في الدعوى التي رفعتها أمام منظمة التجارة العالمية ضد الإجراءات غير القانونية التي فرضتها الإمارات منذ الخامس من يونيو 2017. مشدداً على أنه «يتوجب على دولة الإمارات العربية المتحدة سحب تدابيرها غير المشروعة والمخالفة لأحكام واتفاقيات المنظمة». وأشار البيان إلى أن لجنة التحكيم التابعة لمنظمة التجارة العالمية لا تزال تنظر في الدعوى المقدمة من دولة قطر، وستُصدر بعد جلسات الاستماع حكماً ملزماً بشأنها.

وأكد أن دولة قطر لن تألو جهداً في المطالبة بحقوقها وحقوق مواطنيها، وذلك أمام جميع المحاكم والمنصات الدولية، بهدف ضمان إلغاء الإمارات هذه التدابير غير القانونية التي فرضتها. كما جدّد تأكيد دولة قطر على احترامها الكامل لالتزاماتها تجاه منظمة التجارة العالمية، ومواصلتها العمل على تعزيز بيئتها التجارية المنفتحة على شركائها الاقتصاديين من جميع أنحاء العالم.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X