Art

Qatar Museums lines up exciting new exhibitions

متاحف قطر تعلن استضافتها لمعارض جديدة

Qatar Museums (QM) has announced a new season of dynamic and exciting exhibitions and events coming to Doha this fall.

Under the patronage of its Chairperson, H E Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani, QM has worked with leading artists and institutions from around the world to bring a series of evocative and inspiring shows to audiences in Qatar. Kicking off the season is “El Anatsui: Triumphant Scale,” the largest ever survey mounted of the work of the acclaimed artist El Anatsui, perhaps Africa’s most prominent living artist, to go on view at Mathaf: Arab Museum of Modern Art from October 1 to January 31.

Focusing on the triumphant and monumental quality of Anatsui’s sculptures, this exhibition will encompass every medium in the artist’s prodigious 50-year career, including the signature bottle-cap series developed over the last two decades; wood sculptures and wall reliefs spanning the mid-1970s to the late 1990s; ceramic sculptures of the late 1970s; as well as drawings, prints and books. The exhibition is organized by Haus der Kunst, Munich in cooperation with Mathaf, the Kunstmuseum Bern and Guggenheim Museum Bilbao.

“KAWS; He Eats Alone” will be on view in the Garage Gallery at Doha’s Fire Station: Artist in Residence from October 25 to January 18 and trace the influence of KAWS on the international contemporary art field. Curated by Germano Celant, the exhibition will explore the artist’s vast oeuvre, including paintings, sculptures, toys, and products. Much of the exhibition will focus on the impact of KAWS’ public sculptures and installations, both in Qatar and abroad.

The National Museum of Qatar will present an exhibition surveying the work of Jean Schlumberger (1907–1987), who transformed 20th-century fashion with his creative designs for highly sculptural, vibrant, and imaginative jewellery and accessories inspired by natural forms.

Titled “Magnificent Jewels of Jean Schlumberger: From the Virginia Museum of Fine Arts Collection,” the exhibition will include more than 100 pieces of jewellery and accessories and run from October 15 to January 15.

After emerging as a popular costume jeweller in Parisian high society in the late 1930s, Schlumberger opened an independent shop in New York City. Within a decade, he had earned a devoted clientele and his own salon at Tiffany & Co.’s iconic Fifth Avenue headquarters. As a signature designer for the American luxury jewelry firm for more than thirty years, Schlumberger became well known for his interpretations of animal and botanical subjects, particularly marine life and flowers, which are among the highlights of the Rachel Lambert Mellon Collection at the Virginia Museum of Fine Arts (VMFA), the largest and most comprehensive public collection of jewelry and art objects by Jean Schlumberger.

In celebration of the 2019 Year of Culture Qatar-India, the Museum of Islamic Art (MIA) will present an exhibition on magnificent gems and jewellery from India dubbed “Set in Stone: Gems and Jewels from Royal Indian Courts” from October 23 to January 18.

This exhibition will showcase more than 100 spectacular pieces from across Qatar Museums’ collection, including many masterpieces that have never been displayed before. Drawing from MIA’s permanent collection, the

National Museum of Qatar, and Qatar Museum’s Orientalist Collection, this exhibition will bring together a splendid array of jewellery, jewelled objects, works on paper, and photography, including highlights such as MIA’s famous gold and gem-set falcon and the brilliant diamond necklace from Varanasi.

 

أعلنت متاحف قطر عن استضافتها لمعارض وفعاليات متميزة خلال موسمها الجديد في خريف 2019 ، وذلك تحت رعاية سعادة الشيخة المياسة بنت حمد آل ثاني، رئيسة مجلس أمناء متاحف قطر.

وأوضحت متاحف قطر في بيان أصدرته اليوم، أن فعاليات الموسم الجديد تتضمن العديد من المعارض والأنشطة من أبرزها معرض الأناتسوي: مستوى النصر.. والذي يقام في “متحف” المتحف العربي للفن الحديث في الفترة من 1 أكتوبر 2019 وحتى نهاية يناير 2020.

واشارت إلى أن المعرض يسلط الضوء على أعمال الفنان الأناتسوي المولود في غانا سنة 1944 وهو من أشهر الفنانين الأفارقة المعاصرين، وذلك بهدف إبراز بهاء المنحوتات المعروضة وحجمها الهائل، وسيشمل المعرض معظم أعماله الفنية التي أنتجها خلال مسيرته الفنّية التي تُناهز خمسين عامًا، بما في ذلك سلسلة أغطية الزجاجات المميزة التي تم تطويرها على مدار العقدين الأخيرين، والمنحوتات الخشبية ونقوش الجدران في الفترة الممتدة من منتصف السبعينيات إلى أواخر التسعينيات والمنحوتات الخزفية في فترة أواخر السبعينيات من القرن الماضي، إضافة إلى الرسومات والمطبوعات والكتب.

ويتم تنظيم هذا المعرض من قبل هاوس دير كونست في ميونيخ بالتعاون مع المتحف العربي للفن الحديث بالدوحة، متحف الفن في برن ومتحف غوغنهايم في بلباو. وبعد عرضه في “متحف”، سيقوم المعرض بجولة في متحف كونست برن في الفترة من 13 مارس إلى 21 يونيو 2020 ثم إلى جوجنهايم بلباو من 17 يوليو إلى 1 نوفمبر من العام نفسه.

كما أضافت متاحف قطر أنه من ضمن فعاليات ذلك الموسم ستستضيف مطافئ: مقر الفنّانين معرضًا للفنان الأمريكي KAWS تحت عنوان “يأكُل بِمفْردِه”، خلال الفترة من 25 أكتوبر2019 وحتى 18 يناير2020 ، وسيُلقي المعرض الضوء على تأثير الفنان على مجال الفن المعاصر في العالم، حيث تُعرض أعمال KAWS المتنوعة، بما في ذلك اللوحات والمنحوتات والألعاب والمنتجات. كما سيركز جزء كبير من المعرض على تأثير منحوتات الفنان وأعماله الفنّية التركيبية التي تُعرض في الأماكن العامة في قطر وخارجها.

وأشار البيان الى أن متحف قطر الوطني سيستضيف معرضا بعنوان “كنوزُ المجوهرات للمصمم جان شلومبرجيه: من مقتنيات متحف فيرجينيا للفنون الجميلة” في الفترة من 15 أكتوبر 2019 وحتى 15 يناير 2020 ، يستعرض المعرض أعمال المصمم الفرنسي الشهير جان شلومبرجيه (1907-1987) ، الذي أعطى بُعدًا آخر للموضة خلال القرن العشرين بتصميماته الإبداعية ولمسته الفنّية للمجوهرات والإكسسوارات المستوحاة من الطبيعة الخلاّبة. ويضم المعرض أكثر من 100 قطعة من المجوهرات والإكسسوارات.

وقد بدأ هذه المعرض لأول مرة في عام 2017 في متحف فرجينيا للفنون الجميلة بالولايات المتحدة الأمريكية، ومن ثم سافر إلى متحف الفنون الجميلة في سان بطرسبرغ بفلوريدا الأمريكية والمتحف الوطني الصيني في بكين.

وفي إطار العام الثقافي قطر- الهند 2019، سيحتضن متحف الفن الإسلامي خلال فصل الخريف معرضا يُلقي الضوء على الأحجار الكريمة والمجوهرات من الهند تحت عنوان “أحجار كريمة ومجوهرات من البلاط الملكي الهندي” خلال الفترة من 23 أكتوبر 2019 وحتى 18 يناير 2020 ، وسيعرض أكثر من 100 قطعة مذهلة من مجموعة متاحف قطر، وهي مُختارة من كل من المجموعة الدائمة لمتحف الفن الإسلامي ومتحف قطر الوطني ومجموعة أعمال المستشرقين بمتاحف قطر.

وسيقدّم هذا المعرض مجموعة رائعة من المجوهرات والقطع المصنوعة من الجواهر والأعمال على الورق والتصوير الفوتوغرافي، بما في ذلك قطع مختارة مثل الصقر المرصع بالذهب والأحجار الكريمة وقلادة الماس الرائعة من فاراناسي بمتحف الفن الإسلامي. سواء تُركت في حالتها الطبيعية، أو تم نحتها أو نقشها، أو غُمست في الذهب، وتزين الأحجار الكريمة مجموعة متنوعة من القطع التي أصبحت مرتبطة بنخبة المجتمع من الطبقة الثرية، والأباطرة والمهراجا.

وتمثل هذه القطع المذهلة روح الفخامة الهندية، فتبدأ رحلة المعرض بالمعادن النفيسة وتنتهي بالمجوهرات القطرية المعاصرة، فيكتشف الزائر بدءاً من “الأحجار الكريمة”، الأهمية الثقافية والاقتصادية للحجارة في الهند قبل أن يختبر الدور الثري الذي تلعبه الأحجار الكريمة داخل القسم الثاني “البلاط الملكي” زمن الإمبراطورية المغولية. أما القسم الثالث “ما وراء البلاط” فيُبرز الوظيفة الشخصية والخاصة والتعبيرية للمجوهرات، مع إبراز التنوع المذهل للحرفية في جميع أنحاء الهند ، فيما يأتي الجزء الأخير” لآلئ من الذهب” ليوثق العلاقات الثقافية والتجارية طويلة الأمد بين قطر والهند، كما يتضح من خلال المجوهرات.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X