👮‍♂️ Government

Over 4,000 sheep distributed in first two days of Eid

توزيع أكثر من 4000 خروف في أول يومين من العيد

Large numbers of residents across the country flocked to the various slaughterhouses designated by Widam Food Company to get their Eid sacrificial sheep slaughtered and processed.

Mussa Ahmed al-Othman, director of Widam Public Relations Department, told local Arabic daily Arrayah that Widam had allocated 10 slaughterhouses to work during the Eid holidays and provide all the related services to the customers.

The automated slaughterhouse was allocated for the subsidised Romanian Sheep through the coupon system for individual customers. A total of more than 4,000 sheep were distributed during the first two days of Eid. on Tuesday and Wednesday, the automated slaughterhouse will be allocated to the charities to process their needs.

The slaughterhouse at Al Mamoura Area provides customers with its services for sheep, cows and camels, besides other slaughterhouses at Al Rayyan, Muaither, Umm Salal, Al Mazrouah, Al Shammal, Al Sheehaniyah. Al Wakrah Mobile Slaughterhouse was introduced for the first time to serve the inhabitants of the southern areas.

The official explained that Widam has also provided its customers with delivery services throughout the Eid holidays until Tuesday. Those who booked their subsidised sheep at the launch of the initiative would receive the meat at their doorsteps for a nominal charge.

Al-Othman pointed out that Widam has provided the local market with 30,000 chilled sheep imported daily by air from Australia to cater to the needs of the local market. In addition, Widam has provided the local market with 15,000 heads of subsidised sheep, 9,000 other subsidised sheep and more than 6,000 of various types.

Dr Daffallah Abdulghani, a veterinarian, said that all the sheep are subjected to full inspection and checkup to ensure they are compliant with the set standards and free from diseases. There is a committee to check all the imported sheep before they are brought inside the barns, and the non-compliant sheep are kept apart.

The sheep would be given all the necessary care in terms of fodder, water, vitamins and veterinary follow-ups, besides maintaining adequate ventilation and healthy environment at the barns until they are delivered to the customers to be slaughtered.

Dr Mozammel Atta Ali, animal production experts at the Ministry of Municipality and Environment’s (MME) Animal Wealth Department, said that the national joint initiative between the MME and the Ministry of Economy and Commerce has achieved its target in providing consumers with their requirement of red meat at reasonable prices.

It also helped local farm owners market their sheep. The initiative succeeded in considerably increasing the number of local sheep provided to the local market by supporting local farmers, he added.

شهد مقصب الأهالي في السوق المركزي للمواشي إقبالاً كبيراً على الأضاحي خلال أول أيام عيد الأضحى المبارك، حيث إن عملية بيع الخراف المدعمة الخاصة بالعيد للمواطنين تسير بيسر وسهولة. وأشاد عدد من الحضور في مقصب الأهالي بالتنظيم وسرعة الأداء من قبل المقصب، والالتزام بالأسعار المحددة والشروط المعلنة ضمن مبادرة الأضاحي للعيد الحالي. هذا وكانت وزارة التجارة والصناعة قد أطلقت مبادرة الأضاحي للعام الحالي يوم 4 أغسطس بالتعاون مع وزارة البلدية والبيئة وشركة ودام الغذائية، حيث اشتملت على توفير 9 آلاف أضحية من بينها 6500 رأس سوري، و2500 رأس محلي، وتستمر حتى 13 أغسطس، ثالث أيام العيد. وأوضحت الوزارة أن أسعار الأضاحي المشمولة في المبادرة تم تحديدها بـ 1000 ريال للخراف المحلية، و950 ريالاً لنظيرتها السورية.

في سياق متصل، قال عدد من التجار في السوق المركزي إن الأخير شهد إقبالاً واسعاً جداً خلال اليوم الأول لعيد الأضحى المبارك، حيث إن الحركة التجارية في السوق نشطة جداً منذ ساعات الفجر الأولى.

وأوضح هؤلاء لـ «العرب» أن أسعار الأضاحي المختلفة تعتبر جيدة إلا أنها حققت نمواً طفيفاً عن أثمانها خلال العام الماضي، مؤكدين أن الطلب مرتفع جداً ويصل إلى أعلى مستوياته منذ بداية العام.

وبين التجار أن جميع الأضاحي المعروضة في السوق خضعت لرقابة صحية شديدة، كما أنها ضمن الشروط الصحية السليمة، فضلاً عن أنها مطابقة لاشتراطات الشريعة الدينية الخاصة بالأضاحي.

أسعار

ولفت التجار إلى أن أسعار الأضاحي تبدأ من 1050 ريالاً بالنسبة للخراف الإيرانية والتي لا تزيد عن 1200، كما أن نظيراتها الأردنية تتراوح ما بين 1250 و1300 ريال، أما السورية فلا تزيد عن 1350 ريالاً، فيما تعتبر الأضاحي المحلية الأعلى ثمناً وتصل إلى 1400 ريال.

وتوقع التجار أن يتراجع الطلب تدريجياً خلال باقي أيام العيد، حيث إنه جرت العادة أن يستحوذ اليوم الأول من عيد الأضحى المبارك في كل عام على أعلى نسبة مبيعات للأضاحي، آملين في أن يستمر نشاط الحركة في السوق بالوتيرة نفسها.

وفي هذا الشأن؛ قال التاجر أحمد الرشيدي إن السوق المركزي للمواشي شهد خلال أول أيام عيد الأضحى المبارك إقبالاً كثيفاً على الأضاحي المختلفة، حيث تنوع الطلب ما بين الخراف المحلية والسورية والأردنية والإيرانية.

ولفت الرشيدي إلى أن الطلب على الأضاحي في السوق بدأ منذ ساعات الفجر الأولى لليوم الأول، كما وصل إلى مستويات متقدمة خلال فترة الصباح الباكر، مبيناً أن الأسعار تعتبر جيدة وفي متناول الجميع.

رقابة

وفي الإطار نفسه؛ أوضح التاجر عبيد رشيد أن الأضاحي المتنوعة المعروضة في السوق خضعت لرقابة صارمة سواء من الجانب الصحي، وحتى من الجوانب التي تتطابق مع شروط الأضحية في الشريعة الإسلامية.

وأضاف: «كل العزب المتواجدة في السوق تقدم الأضاحي في مستوى مرتفع، وهي خراف تتم رعايتها جيداً، صحياً وبدنياً، لكي تتطابق مع شروط الأضحية، كما أن تنوعها واختلاف أثمانها يوفر مجموعة من الخيارات أمام الراغبين في الحصول على أضحية».

وفرة

وفي السياق نفسه؛ بين التاجر سليمان سليم أن الطلب على الأضاحي في السوق المركزي للمواشي وصل إلى مستويات متقدمة خلال اليوم الأول لعيد الأضحى المبارك، حيث إن كل العزب وفرت أعداداً كبيرة من الخراف استعداداً لهذه المناسبة الدينية.

وأضاف: «هناك تنوع في الأسعار، إذ تختلف من أضحية إلى أخرى بحسب المنشأ وبحسب الوزن أيضاً»، معتبراً أن أثمانها تتناسب مع مختلف القدرات المالية للراغبين في ممارسة الشعائر الدينية والحصول على أضحية.

هذا وتستمر الحركة في السوق بالنشاط حتى رابع أيام عيد الأضحى المبارك، حيث يعتبر التجار أن اليوم الأول للعيد يستحوذ على أكثر من نصف الطلب في مجمله، إلا أنهم يأملون استمراره بالوتيرة ذاتها خلال أيام العيد كافة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X