😎 LifeStyle

HIA advises online check-in, other steps to avoid Eid rush

«حمد الدولي» ينصح المسافرين بالتسجيل على رحلاتهم عبر الإنترنت لتجنّب ازدحام العيد

Doha

Hamad International Airport has advised passengers departing during Eid al-Adha period to ensure they check in online, arrive three hours prior to their flight and use e-gates (if registered) to avoid queues and “continue enjoying comfortable and seamless travel” through HIA.

Passengers travelling through HIA are reminded that check-in closes some 60 minutes prior to departure time. During security checks, passengers are requested to ensure that they are not carrying any prohibited items such as liquids, aerosols, and gels and to pack any liquid containers in a clear, re-sealable plastic bag with each being 100ml or less. New baggage wrapping centres are located near row 3 and 10 in the airport.

Electronic items larger than mobile phones need to be removed from bags and placed in trays for X-ray screening. Small vehicles powered by lithium batteries, such as hoverboards, are prohibited for carriage. Passengers are also advised to minimise travelling with pets due to the holiday peak time.

For the convenience and safety of passengers returning from Eid and summer holidays during the busy peak period, access to the arrival and departure curbsides will be restricted to authorised vehicles only. Customers are encouraged to use the short-term car park facility during these periods.

It is worth noting that HIA has reported serving a total of 9.38mn passengers in the second quarter of 2019, making it the busiest second quarter the airport has seen. The record-breaking second quarter saw passenger numbers growing by 18.9% compared with the same quarter last year.

To accommodate this growth in its passengers, Qatar’s airport has successfully launched the first phase of its ‘Smart Airport programme’, through which it has commissioned some 62 next-generation self-service check-in kiosks and 12 self-service bag drops spread across the terminal, enabling passengers to check in, print boarding passes and bag tags; tag their bags; and drop them at the bag drop before proceeding to border control.

The swift process vastly improves customer experience and allows more passengers to be managed without physical expansion of the check-in facilities. It also empowers HIA passengers by offering total control of their journey from arrival to departure.

This has proven to be extremely popular, with up to 40% of the home carrier Qatar Airways’ passengers preferring to self-check-in; and a further 20% opting for self-bag-drop.

Passengers departing from HIA are advised to download the ‘HIAQatar’ mobile app available for both Andriod and iPhone for updates and to assist making the passengers journey more seamless with real-time information about flight status, baggage claim, time and direction to boarding gates and food, beverage and retail offers from Qatar Duty Free (QDF).

نصح مطار حمد الدولي المسافرين المغادرين خلال عطلة أيام عيد الأضحى المبارك، بضرورة التسجيل على رحلاتهم عبر الإنترنت، والحضور إلى المطار قبل 3 ساعات من موعد المغادرة، واستخدام البوابات الإلكترونية (إذا كانوا مسجلين مسبقاً)؛ لتجنّب طوابير الانتظار، والاستمتاع بتجربة سفر سلسة ومريحة عبر مرافق المطار. ويذكّر المطار أن مكاتب التسجيل على الرحلات سوف تُغلق قبل 60 دقيقة من موعد المغادرة، وعلى المسافرين عدم حمل أي مواد محظورة مثل السوائل والبخاخات ومستحضرات الجل، وضرورة تغليف أي عبوة تحتوي على مواد سائلة في كيس بلاستيكي شفاف قابل لإعادة الغلق شريطة ألا يزيد حجم العبوة الواحدة على 100 مل. ويشير المطار إلى وجود مراكز جديدة لتغليف الأمتعة بالقرب من الصفين رقم 3 و10.

أي أجهزة أو معدّات إلكترونية يزيد حجمها على حجم الهاتف المحمول يتوجب إخراجها من الحقائب ووضعها في الصناديق المخصصة لفحصها بواسطة الأشعة السينية. ويُحظر على المسافرين أيضاً حمل مركبات صغيرة مثل عجلة التوازن الذاتي التي تعمل ببطاريات الليثيوم. كما ينصح المطار بتحاشي اصطحاب الحيوانات الأليفة قدر الإمكان؛ نظراً للازدحام الذي تشهده هذه الأيام التي تمثّل فترة من فترات الذروة في موسم السفر. ومن أجل مساعدة المسافرين القادمين من إجازات العيد خلال هذه الأيام، وحرصاً على راحتهم وسلامتهم، سوف يكون الدخول إلى أرصفة الوصول والمغادرة مقصوراً على السيارات المرخص لها فقط. كما يناشد المطار المسافرين باستخدام مواقف السيارات قصيرة الأمد خلال هذه الفترة.

ازدحام

ومن الجدير بالذكر أن «حمد الدولي» قد استقبل 9.38 مليون مسافر خلال الربع الثاني من العام الحالي 2019؛ مما جعله الربع الثاني الأكثر ازدحاماً الذي شهده المطار حتى الآن. وقد سجل الربع الثاني نمواً في أعداد المسافرين عبر المطار بنسبة 18.9% مقارنة بالربع الثاني من العام السابق.

ولاستيعاب الزيادة الكبيرة في حركة المسافرين، نجح المطار في إطلاق المرحلة الرئيسية الأولى لبرنامج التحول إلى «مطار ذكي» من خلال دمج أفضل التقنيات في هذا المجال. ويوفّر المطار حالياً 62 نقطة تسجيل دخول ذاتية متطوّرة، و12 كشكاً للتسليم الذاتي للحقائب والأمتعة، وهي جميعها مزوّدة بتكنولوجيا البيانات الحيوية الرائدة. وتنتشر هذه الأكشاك في صالة تسجيل المغادرين، حيث تتيح للمسافرين طباعة بطاقات الصعود إلى الطائرة والحصول على اللاصق الخاص بالحقائب، ثم وضعها في نقاط التسليم قبل الوصول إلى نقطة مراقبة الجوازات.

تحسين

وتعمل هذه الإجراءات السريعة على تحسين تجربة المسافرين، وتسمح بإنهاء إجراءات السفر لمزيد من المسافرين دون التوسع في الحيّز المادي لمرافق تسجيل الوصول. كما يتيح ذلك للمسافرين مزيداً من الاستقلالية والقدرة على التحكم في رحلتهم عبر المطار من بدايتها وحتى نهايتها. وقد حقق برنامج «المطار الذكي» الذي نفّذه مطار حمد الدولي نجاحاً كبيراً، حيث أصبح 40% من المسافرين على متن الخطوط الجوية القطرية يفضّلون التعامل مع خدمة تسجيل الوصول الذاتي، فيما يفضّل 20% من المسافرين الخدمة الذاتية لتسليم الحقائب والأمتعة.

وينصح المسافرين المغادرين بتحميل تطبيق الهاتف الذكي «HIAQatar»، الذي يتوافر للأجهزة التي تعمل بنظامي «أندرويد» و»آي فون»؛ حتى يمكنهم الاطلاع على التحديثات والحصول على المساعدة التي تجعل تجربة السفر أكثر سلاسة، بفضل المعلومات الفورية التي يتلقونها عن حالة الرحلة وتسلّم الأمتعة وأوقات فتح بوابات الصعود واتجاهاتها ومنافذ الطعام والشراب والبيع بالتجزئة في السوق الحرة القطرية.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X