📚Education

Sidra Medicine, CMU-Q sign pact to promote scientific collaboration, research

«كارنيجي» و«سدرة» يوقّعان اتفاقية لتعزيز التعاون

Sidra Medicine, a member of Qatar Foundation, and Carnegie Mellon University in Qatar (CMU-Q), have signed a memorandum of understanding to promote scientific collaboration and research in line with Qatar’s national research priorities.

The MoU formalises an already close partnership, according to a press statement issued by Sidra Medicine.

Sidra Medicine has hired more than 40 CMU-Q graduates over the past four years to pursue careers in research, technology, business operations and laboratory medicine. The women’s and children’s healthcare organisation is one of the few in the world with an innovation-based approach to providing patient and family centered care, “which makes it a particularly good fit for CMU-Q graduates”, the statement notes.

Michael Trick, dean of CMU-Q, said: “Sidra Medicine is an organisation that values both scientific rigour and innovative thinking. Graduates from each of CMU-Q’s four main programmes of study are now working at Sidra Medicine, helping shape how technological tools can improve patient care. We look forward to many more years of co-operation.”

Dr Robert Crone, acting CEO of Sidra Medicine, added: ““We are delighted to partner with Carnegie Mellon University in Qatar. The agreement provides a unique opportunity for CMU-Q students and alumni to gain real-world exposure to cutting edge areas in healthcare and medical research.

“Sidra Medicine is embarking on an important journey towards precision medicine. Our partnership will also provide the students with access to thought leaders and innovators within Sidra Medicine, who play an integral role in enhancing our mission to provide world-class patient care as well as to build Qatar’s scientific expertise and resources.”

CMU-Q and Sidra Medicine scientists and researchers will also share expertise in the fields of biological sciences, business administration, computational biology, computer science and information systems.

Through this collaboration, both parties will seek to promote research and raise health awareness through specialised conferences, seminars and workshops.

وقّعت جامعة كارنيجي ميلون في قطر ومركز «سدرة للطب» (عضو مؤسسة قطر)، مذكرة تفاهم لتعزيز التعاون العلمي والبحثي بينهما، بما يتماشى مع الأولويات الوطنية للبحث العلمي في قطر. وبموجب الاتفاقية، سوف يتبادل علماء وباحثو جامعة كارنيجي ميلون في قطر و«سدرة للطب»، الخبرات في مجالات العلوم البيولوجية، وإدارة الأعمال، وعلم الأحياء الحاسوبي، وعلوم الحاسوب، وأنظمة المعلومات.

كما يسعى الطرفان من خلال هذا التعاون، إلى تشجيع البحوث ونشر الوعي الصحي، من خلال المؤتمرات والندوات وورش العمل المتخصصة.

وعلّق الدكتور مايكل تريك -عميد «كارنيجي ميلون في قطر»- قائلاً: «(سدرة للطب) مؤسسة تقدّر عالياً الدقة العلمية والتفكير الإبداعي. وحالياً، يعمل خريجو كل برنامج من البرامج الدراسية الرئيسية الأربعة بجامعة كارنيجي ميلون في قطر في (سدرة للطب)، وهو ما يساعد على إظهار كيف يمكن للأدوات التكنولوجية أن تساعد في تحسين رعاية المرضى. ونحن نتطلع إلى سنوات أخرى من التعاون».

وعبّر البروفسور روبرت كرون -الرئيس التنفيذي المؤقت لـ «سدرة للطب»- عن سعادته لعقد هذه الشراكة مع جامعة كارنيجي ميلون في قطر. وقال: «توفّر مذكرة التفاهم هذه فرصة فريدة لطلاب وخريجي جامعة كارنيجي ميلون في قطر لاكتساب المعرفة العملية في أحدث مجالات الرعاية الصحية والبحث الطبي، خاصة بينما يتجه (سدرة للطب) نحو مجال الطب الدقيق».

وأضاف: «سوف توفّر هذه الشراكة أيضاً الفرصة للطلاب للوصول إلى قادة الفكر والمبتكرين في (سدرة للطب)، من الذين يلعبون دوراً أساسياً في تعزيز مهمتنا المتمثلة في توفير رعاية مرضية ذات مستوى عالمي، وكذلك لبناء الخبرات العلمية والموارد في قطر». لافتاً إلى أن الطلاب وخريجي الجامعة سوف يحظون بموجب هذا الاتفاق بفرصة مميّزة للوقوف على المستجدات في الرعاية الصحية والأبحاث الطبية، ومن بينها مجال الطب الدقيق الذي قطع «سدرة» شوطاً مهماً في تطبيق ممارساته.

وقال: «سوف يتيح الاتفاق للطلاب التعرف على رواد الفكر والمبتكرين في (سدرة للطب)، الذين يقومون بدور محوري في تعزيز رؤيتنا المتمثلة في تقديم رعاية عالمية المستوى للمرضى، وبناء قدرات قطر وخبراتها العلمية».

الجدير بالذكر أن هذه الاتفاقية بمنزلة إطار للشراكة الوثيقة التي تجمع الطرفين بالفعل، حيث سبق أن قام «سدرة للطب»، خلال السنوات الأربع الماضية، بتعيين أكثر من 40 من خريجي جامعة كارنيجي ميلون في قطر في وظائف بمجال البحوث، والتكنولوجيا والعمليات التجارية والطب المخبري.

ويتميّز «سدرة للطب» بكونه مستشفى على أحدث طراز يلتزم بتقديم خدمات الرعاية الصحية المتميّزة للنساء والأطفال في قطر، وهو ما يجعله مناسباً بشكل خاص لخريجي جامعة كارنيجي ميلون في قطر.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X