💰 Business

QNB net profit rises to QR7.4bn for the first half

٧٫٤ مليار ريال صافي أرباح «QNB» في النصف الأول

DOHA: QNB, one of the leading banks in the Middle East, Africa and Southeast Asia (MEASEA) region, reported a net profit of QR7.4bn ($2bn) for the first half of 2019, up by 4 percent compared to same period in previous year.

Driven by loans and advances, the bank’s total assets rose to QR887bn ($244bn), up by 5 percent from 30 June 2018, the highest ever achieved by the Group. Loans and advances grew by 5 percent to reach QR634bn ($174bn). Growth in the loan book was mainly funded by customer deposits which also grew by 5 percent to reach QR646bn ($177bn) as at 30 June 2019. Strong funding sources helped QNB Group to maintain the loans to deposits ratio at 98.3 percent, well within the regulatory limit.

The ratio of non-performing loans to gross loans amounted to 1.9 percent, a level considered one of the lowest amongst financial institutions in the MEA region, reflecting the strong quality of the Group’s loan book and effective management of credit risk. The Group’s conservative policy with respect to provisioning resulted in the coverage ratio maintained at 106 percent.

QNB Group Capital Adequacy Ratio (CAR) amounted to 18.4 percent, higher than the regulatory minimum requirements of the Qatar Central Bank and Basel Committee.

During the first half of 2019, QNB successfully closed the syndication of its €2bn three-year senior unsecured term loan facility, successful completion of a $1bn bond issuance and a $850m Formosa bond issuances under its Euro Medium Term Note (EMTN) Programme in the international capital markets.

All of the above-mentioned deals attracted strong interest around the world from key global investors, reflecting investors’ confidence in QNB Group’s financial strength and its position as the largest financial institution in the Middle East and Africa region. It also reflects their trust and confidence in QNB Group’s strategy over the coming years.

QNB continued its outstanding achievements by topping the Middle East and Africa (MEA) region, on the Banker magazine’s Top 1000 World Banks list.

QNB Group serves a customer base of 24 million supported by 30,000 staff resources operating from more than 1,100 locations and 4,400 ATMs

أعلنت مجموعة QNB، إحدى كبرى المؤسسات المصرفية في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا وجنوب شرق آسيا، عن نتائجها المالية للستة أشهر المنتهية في 30 يونيو2019.

بلغ صافي الربح 7,4 مليار ريال للستة أشهر الأولى من عام 2019، بزيادة نسبتها 4% مقارنة بالعام السابق. كما ارتفع إجمالي موجودات المجموعة بنسبة 5% منذ 30 يونيو 2018 ليصل إلى 887 مليار ريال، وهو أعلى مستوى للموجودات في تاريخ المجموعة.

كان المصدر الرئيسي لنمو إجمالي الموجودات هو القروض والسلف التي نمت بنسبة 5% لتصل إلى 634 مليار ريال. وقد تم تمويل هذا النمو بشكل أساسي من خلال ودائع العملاء التي ارتفعت بنسبة 5% لتصل إلى 646 مليار ريال. وقد أدت سياسة المجموعة القوية في إدارة الموجودات والمطلوبات إلى المحافظة على نسبة القروض إلى الودائع عند مستوى 98,3% في 30 يونيو 2019، وهي نسبة في حدود المتطلبات التنظيمية.

كما حافظ البنك على معدل القروض غير العاملة كنسبة من إجمالي محفظة القروض عند مستوى 1,9% كما في 30 يونيو 2019، وهو من بين أدنى المعدلات على نطاق البنوك الرئيسية في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا، الأمر الذي يعكس الجودة العالية لمحفظة القروض وفعالية سياسة إدارة المخاطر الائتمانية. كما واصلت المجموعة سياستها المتحفظة في بناء المخصصات، حيث بلغت نسبة تغطية القروض غير العاملة 106% كما في 30 يونيو2019.

كفاية رأس المال

بلغت نسبة كفاية رأس المال للمجموعة 18,4% كما في 30 يونيو 2019، وهي أعلى من الحد الأدنى للمتطلبات التنظيمية لمصرف قطر المركزي ولجنة بازل. خلال النصف الأول من 2019، أعلنت مجموعة QNB عن نجاحها في إصدار قرض تجمع بنكي وغير مضمون بمبلغ 2 مليار يورو ولأجل ثلاث سنوات. كما نجحت المجموعة في إصدار سندات في أسواق المال العالمية بمبلغ إجمالي قدره 1 مليار دولار، وإصدار سندات فورموزا ضمن برنامجها لأوراق الدين متوسطة المدى (EMTN) بقيمة 850 مليون دولار.

وقد حظيت هذه الإصدارات باهتمام واسع من قبل المستثمرين حول العالم، مما يعكس متانة المركز المالي للمجموعة ووضعها كأكبر مؤسسة مصرفية في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. كما يعكس ثقة المستثمرين في استراتيجية المجموعة للسنوات المقبلة.

كما تصدر QNB، منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا في قائمة التصنيف العالمي من مجلة «ذي بانكر» لأفضل 1000 بنك في العالم.

تخدم المجموعة 24 مليون عميل بدعم من 30,000 موظف عبر 1,100 موقع و4,400 جهاز صراف آلي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X