💰 Business

QIIB wins coveted WUAB Award

الدولي الإسلامي.. أفضل بنك إسلامي في مجال المنتجات المصرفية والحلول التمويلية

DOHA: QIIB received the ‘2019 award of Best Islamic Bank in the State of Qatar for Products and Financing Solutions’ during the 2019 Banking Excellence and Achievement Awards Ceremony organised by the World Union of Arab Bankers (WUAB).

This year, the ceremony was held in the Lebanese Capital Beirut, attended by the Mohamed Hassan Al Jaber, the Ambassador of Qatar to the Lebanese Republic and Dr Abdulbasit Ahmad Al Shaibei, QIIB Chief Executive Officer, in addition to representatives from the Arab banking and business sectors, experts and other stakeholders.

In bestowing the award of ‘Best Islamic Bank in the State of Qatar for Products and Financing Solutions’ upon QIIB, the World Union of Arab Bankers relied on several parameters, namely the distinguished performance of the corporate sector in the bank, clean financing portfolio, innovation, compatibility with the requirements of companies operating in the local market and customer satisfaction in addition to other indicators as provided in the Bank’s balance sheet according to the announced disclosures. Commenting on the award, Dr. Abdulbasit Ahmad Al Shaibei noted, “This award reflects the position of QIIB, which draws strength from the Qatari banking sector and the Qatari economy in general that is currently achieving growth figures and indicators considered the best in the region.

We are proud of being able to keep pace with the Qatari economic growth and our contributions in financing various economic sectors of the economy.”

He said, “We are particularly happy to receive this award since it is considered an appreciation of the exceptional efforts deployed by QIIB in the corporate sector. We have witnessed quantitative and qualitative developments in many of QIIB corporate aspects and products. We made successful partnerships based on our previous and long-term business, attracted new clients in this sector, developed our technology infrastructure and adopted the best solutions in the corporate sector. A wide range of our customer base have expressed satisfaction at our performance and service.”

“In the corporate sector, we paid special attention to the financing of Small and medium-sized enterprises (SMEs)…This is in line with the governmental efforts, which launched several programmes to support this category of companies given their importance in the national economy. SMEs also play a key role in promoting entrepreneurship and developing different skill sets in various fields.”

The awards for distinguished service and performance received by any Qatari bank or institution at this time attest the fact that the unjustified siege on the country has failed. And we owe the success of our country in overcoming the siege to the instructions, vision and support of the Amir H H Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, Dr Al Shaibei added.

QIIB adopted a comprehensive project to develop its business, be it in corporate, retail or technology infrastructure sector, in addition to paying attention to innovation. The bank relied on an ambitious strategic plan adopted by the board of directors, which included all sectors within the bank. QIIB made major progress in the implementation of such plans and we are pleased to reap the results of the serious work and commitment shown by the bank’s team. The Bank hope to achieve more positive results, whether in terms of performance indicators and financial results or customers’ satisfaction and meeting their needs and aspirations, the CEO said.

QIIB has a great reputation at the local, Arab and international levels. The Bank have witnessed this after issuing and listing our International Sukuk Programme on the London Stock Exchange at the beginning of this year. The sukuk issuance was well received and oversubscribed by seven times the amount offered. Among the sukuk subscribers were reputable institutions from various countries of the world. This reflected the strength of QIIB’s financial position as confirmed by premier international credit rating agencies, which provided us a high rating and a stable outlook.

حصل الدولي الإسلامي على جائزة أفضل بنك إسلامي في دولة في قطر في مجال المنتجات المصرفية والحلول التمويلية لعام 2019 خلال حفل توزيع جوائز التميز والإنجاز المصرفي لعام 2019 الذي ينظمه الاتحاد الدولي للمصرفيين العرب سنوياً و أقيم هذا العام في العاصمة اللبنانية بيروت وحضره سعادة السيد محمد حسن الجابر سفير دولة قطر لدى الجمهورية اللبنانية والدكتور عبد الباسط أحمد الشيبي الرئيس التنفيذي للدولي الإسلامي ، كما شارك في الحفل نخبة من ممثلي القطاع المصرفي العربي والدولي وقطاعات الأعمال والخبراء والمهتمين.

واستند الاتحاد الدولي للمصرفيين العرب في حيثات منح الدولي الإسلامي جائزة “أفضل بنك إسلامي في دولة قطر في مجال المنتجات المصرفية والحلول التمويلية” إلى جملة من المعطيات منها الأداء المتميز لقطاع الشركات بالبنك ونظافة المحفظة التمويلية والابتكار والتلاؤم مع متطلبات الشركات العاملة في السوق المحلية ومقياس رضا العملاء فضلاً عن المؤشرات الأخرى الموجودة في الميزانية التي نشرها البنك وفق الإفصاحات المعلن عنها .

وصرح الدكتور عبد الباسط أحمد الشيبي الرئيس التنفيذي للدولي الإسلامي تعليقاً على فوز البنك بهذه الجائزة قائلاً ” إن الفوز بهذه الجائزة انعكاس طبيعي لمكانة الدولي الإسلامي الذي يستمد قوته من قوة القطاع المصرفي القطري ومن الاقتصاد القطري عموماً الذي يحقق مؤشرات وأرقام نمو تعتبر الأفضل في المنطقة ونحن فخورون بمسايرتنا لنهضة الاقتصاد القطري ومساهمتنا في تمويل مختلف القطاعات الاقتصادية “.

وأضاف :” إننا سعداء بشكل خاص بنيل هذه الجائزة لأنها تمثل تتويجاً للجهود الاستثنائية التي يبذلها الدولي الإسلامي في قطاع الشركات حيث قمنا بتطوير الكثير من الجوانب المتعلقة بالشركات في البنك كماً ونوعاً وعلى صعيد المنتجات وعقدنا الكثير من الشراكات الناجحة تأسيساً على عملنا السابق والطويل وأيضا استقطبنا الكثير من العملاء الجدد في هذا القطاع وطورنا بنيتنا التحتية تكنولوجياً واعتمدنا أفضل الحلول في قطاع الشركات ولمسنا تجاوباً متميزاً ورضا عن ذلك من قبل الفئة الأوسع من العملاء “.

وتابع د.الشيبي: “وفي مجال الشركات أيضا أولينا أهمية خاصة لتمويل الشركات الصغيرة والمتوسطة وذلك تناغماً مع الجهود الحكومية التي أطلقت الكثير من البرامج في سبيل دعم هذه الفئة من الشركات لما لها من أهمية في دعم جهود التنمية في أوسع فئة بالمجتمع وإطلاق طاقات ومهارات رواد الأعمال في مختلف المجالات “.

وأكد الرئيس التنفيذي للدولي الإسلامي “بـأن جوائز التميز التي يحصل عليها أي بنك أو مؤسسة قطرية في هذه الفترة إنما هي دليل إضافي ومؤشر جديد على فشل كل المراهنين على تأثير الحصار في بنيتنا الاقتصادية على اختلاف قطاعاتها، ونحن مدينون في نجاح بلادنا في قهر الحصار إلى توجيهات ورؤية ودعم حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى .

وأشار إلى “أن الدولي الإسلامي اعتمد مشروعاً شاملاً لتطوير عمله سواء في قطاع الشركات أو قطاع الأفراد أو البنية التكنولوجية والاهتمام بالابتكار واستندنا إلى خطة استراتيجية طموحة أقرها مجلس الإدارة تشمل جميع قطاعات البنك وقد قطعنا شوطاً هاماً في تطبيقها ويسرنا أن نجد نتائج العمل الجاد والالتزام من كوادر البنك ونأمل بمزيد من النتائج الإيجابية سواء على صعيد مؤشرات الأداء والنتائج المالية أو على صعيد رضى العملاء والاستجابة لاحتياجاتهم وتطلعاتهم”.

وذكّر د. الشيبي ” بأن الدولي الإسلامي يحظى بسمعة مرموقة محليا وعربيا ودوليا وقد لمسنا هذا الأمر خلال إصدارنا لبرنامج الصكوك الدولية الذي قمنا بإدارجه في بورصة لندن بداية العام الجاري حيث حظي الإصدار بإقبال كبير حيث بلغت طلبات الاكتتاب نحو سبعة أضعاف الإصدار وجاء الاكتتاب من مؤسسات من مختلف دول العالم وهو ما عكس إقراراً بقوة مركز الدولي الإسلامي المالي والذي أقرته وكالات التصنيف الإئتماني العالمية عبر منحنا تصنيفا عالياً ونظرة مستقبلية مستقرة . ووجه الرئيس التنفيذي أخيرا الشكر للاتحاد الدولي للمصرفين العرب على اختياره الدولي الإسلامي لهذه الجائزة كما أعرب عن الشكر لجميع الجهود المبذولة من قبل فريق العمل بالبنك من أجل الارتقاء بالعمل إلى المستويات التي نطمح إليها .

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X