👮‍♂️ Government

Qatar submits rejoinders in two cases on appeal before ICJ

قطر تقدم مذكرات في قضيتين قيد الاستئناف أمام محكمة العدل الدولية

QNA

The Hague: Qatar today submitted its Rejoinders in two cases on appeal before the International Court of Justice (ICJ), responding to arguments made by Bahrain, Egypt, Saudi Arabia and UAE.

The ICJ is considering the jurisdiction of the International Civil Aviation Organization (ICAO) regarding the resumption of the Council’s decision over the complaint Qatar submitted to the Council to consider the cases arise from the Joint Appellants’ sudden imposition on 5 June 2017 of far-reaching prohibitions on all Qatar-registered aircraft from flying to or from the Joint Appellants’ airports and from overflying their national airspaces and Flight Information Regions (FIR).

On October 20, 2017, Qatar filed two Applications instituting proceedings before the Council of the International Civil Aviation Organization (ICAO) – a United Nations specialized agency – one under Article 84 of the 1944 Convention on International Civil Aviation (Chicago Convention) against Bahrain, Egypt, Saudi Arabia and the UAE, and one under Article II, Section 2 of the 1944 International Air Services Transit Agreement (IASTA) against Bahrain, the UAE and Egypt. In its two Applications, Qatar detailed the Joint Appellants’ violations of the Chicago Convention and the IASTA and requested the ICAO Council to adjudge and declare the aviation prohibitions unlawful.

On March 19, 2018, the Joint Appellants raised preliminary objections to the Council’s jurisdiction to hear Qatar’s claims in both cases. After an exchange of written arguments and oral hearings, the ICAO Council issued, on 29 June 2018, decisions dismissing the Joint Appellants’ preliminary objections in both cases. In other words, the Council agreed with Qatar that it has jurisdiction over Qatar’s claims.

On July 4, 2018, the Joint Appellants appealed both of the Council’s decisions on jurisdiction to the ICJ. Subsequently, the Joint Appellants filed their Memorials, Qatar filed its Counter-Memorials, the Joint Appellants filed their Replies, and today Qatar filed its Rejoinders. After today’s submission, it will be followed by oral hearings that will take place by the end of 2019. Qatar will further demonstrate that the Joint Appellant’s arguments are unpersuasive. Following the oral hearings, the Court will deliberate and issue a final decision on whether the ICAO Council has a jurisdiction over Qatar’s claims or not.

The State of Qatar is formally represented before the ICJ by Dr Mohammed Abdulaziz Al-Khulaifi, Dean of the College of Law at Qatar University. Dr Al Khulaifi stated: “Today’s Rejoinders mark the end of the written submissions before the Court in the ICAO cases. Qatar has successfully demonstrated that the grounds of appeal invoked by the Joint Appellants are baseless. We look forward to further presenting our arguments in the upcoming oral hearings and to receiving the Court’s judgment so that the ICAO Council can examine the cases on the merits.”

قدّمت دولة قطر، أمس، مذكرتها الثانية والأخيرة في القضيتين المرفوعتين أمام محكمة العدل الدولية من قِبل مملكة البحرين وجمهورية مصر العربية والمملكة العربية السعودية ودولة الإمارات العربية المتحدة، ضد دولة قطر. وتنظر محكمة العدل الدولية في تحديد اختصاص منظمة الطيران المدني الدولية «الإيكاو» بشأن استئناف قرار مجلس المنظمة بخصوص الشكوى القطرية التي تقدمت بها قطر للمجلس؛ للنظر في قضية الحظر الجوي واسع النطاق الذي فرضته الدول الأربع في الخامس من يونيو عام 2017 دون سابق إنذار، والذي شمل جميع الطائرات المسجلة في دولة قطر ومنعها من الطيران من وإلى مطارات هذه الدول، كما تم منعها من المرور فوق أجواء تلك الدول.

وفي 20 أكتوبر 2017، قدّمت دولة قطر شكويين أمام مجلس منظمة الطيران المدني الدولي «الإيكاو»، وهي إحدى المنظمات المتخصصة التابعة للأمم المتحدة، وقد تم تسجيل الشكوى الأولى بموجب المادة (84) من اتفاقية الطيران المدني الدولي لعام 1944 (اتفاقية شيكاغو) ضد البحرين ومصر والسعودية والإمارات، في حين أن الشكوى الثانية تم تسجيلها بموجب الفقرة الثانية من المادة (2) من الاتفاقية الدولية لخدمات العبور الجوية لعام 1944 ضد كل من البحرين والإمارات ومصر، علماً بأن السعودية لم تنضم إلى هذه الاتفاقية.

وقد عرضت دولة قطر في شكواها بالتفصيل كل الانتهاكات التي قامت بها الدول الأربع بسبب عدم الامتثال لأحكام اتفاقية شيكاغو والاتفاقية الدولية لخدمات العبور الجوية؛ حيث طلبت من مجلس «الإيكاو» الفصل في قضية حظر الطيران وإعلانه كإجراء غير قانوني.

ففي 19 مارس عام 2018، أثارت الدول الأربع اعتراضات أولية بدعوى عدم اختصاص مجلس «الإيكاو» بالنظر في مطالبات دولة قطر في كلتا القضيتين. وبعد تبادل المذكرات الخطية وجلسات النقاش، أصدر المجلس في 29 يونيو عام 2018 قراراً برفض جميع الاعتراضات الأولية التي تقدمت بها الدول الأربع. وبعبارة أخرى، تمت موافقة المجلس بالنظر في الشكويين اللتين تقدمت بهما دولة قطر، وذلك بغالبية أصوات الدول المشاركة، والتي اعتبرت أن الشكوى جدية وتندرج ضمن اختصاص المنظمة.

وفي 4 يوليو 2018، استأنفت الدول الأربع قرارات «الإيكاو» سعياً منها إلى الحصول على حكم من محكمة العدل الدولية يقرّ بعدم اختصاص هذه المنظمة الدولية بالنظر في الشكوى القطرية.

كما قدّمت الدول الأربع مذكرات خطية أمام المحكمة، وقد سجلت قطر أمس آخر رد كتابي على حجج الدول الأربع. وقبل أن تصدر المحكمة حكمها في هذا الاستئناف سوف تستمع الأخيرة لمرافعة الطرفين بحلول نهاية عام 2019، حيث يُعدّ حكم المحكمة في هاتين القضيتين هو المفصل في تحديد اختصاص منظمة الطيران المدني الدولية بالنظر في الشكوى القطرية ضد الدول الأربع.

وفي هذا الصدد، قال الدكتور محمد بن عبدالعزيز الخليفي، وكيل دولة قطر أمام محكمة العدل الدولية وعميد كلية القانون في جامعة قطر: «إن دولة قطر قد سلّمت مذكرتها الخطية الأخيرة، أمس؛ رداً على جميع ادعاءات الدول الأربع، والتي تحاول نزع اختصاص منظمة الطيران المدني الدولية بالنظر في الشكوى القطرية، واستطعنا أن نبين للمحكمة أن الأسباب التي تستند إليها الدول الأربع لا أساس لها من الصحة، وهدفها هو تعطيل هذه المنظمة الدولية المتخصصة عن ممارسة اختصاصها الأصيل في الفصل في النزاع المتصل بأحكام اتفاقية شيكاغو واتفاقية خدمات العبور الجوية».

وأضاف: «نحن نتطلع إلى مقارعة حجج الخصوم في جلسات المرافعة الشفوية مع نهاية هذا العام، ثم تلقّي قرار المحكمة حتى تتمكن المنظمة من الفصل في النزاع استناداً إلى أسسها الموضوعية السليمة».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X