👮‍♂️ Government

Qatar Petroleum signs deal to enter three exploration blocks in Kenya

«قطر للبترول» تستكشف النفط قبالة شواطئ في كينيا

*QP has entered into an agreement with Eni and Total to acquire a 25% participating interest in blocks L11A, L11B and L12 located offshore Kenya

Qatar Petroleum has entered into an agreement with Eni and Total to acquire a 25% participating interest (13.75% from Eni and 11.25% from Total) in blocks L11A, L11B and L12 located offshore Kenya.

The agreement is subject to customary regulatory approvals by the government of Kenya. Following such approval, the partners comprising the consortium will consist of affiliates of each of Eni (the operator) with a 41.25% participating interest, Total with a 33.75% participating interest, and Qatar Petroleum with a 25% participating interest.

HE the Minister of State for Energy Affairs Saad bin Sherida al-Kaabi, also President & CEO of Qatar Petroleum said, “We are pleased to sign this agreement to participate in exploring these frontier offshore areas in Kenya and to further strengthen our presence in Africa.”

“We hope that the exploration efforts are successful, and we look forward to collaborating with our valuable partners Eni and Total, and the government of Kenya in these blocks. I would like to take this opportunity to thank the Kenyan authorities and our partners for their ongoing and continued support,” al-Kaabi added.

The three offshore block (L11A, L11B and L12) are situated in what is considered to be a frontier and largely unexplored area in the Lamu basin east of Kenya and have a total area of approximately 15,000 square kilometres, with water depths ranging from about 1000 metres to 3,000 metres.

In line with its growth strategy, this opportunity strengthens Qatar Petroleum’s position in the exploration of frontier basins with significant hydrocarbon resource potential.

وقّعت «قطر للبترول» اتفاقية مع كلّ من شركة إيني الإيطالية وشركة توتال الفرنسية، تستحوذ بموجبها على 25% من امتياز أعمال الاستكشاف والمشاركة بالإنتاج في ثلاث مناطق بحرية قبالة شواطئ كينيا، بواقع 13.75% من شركة إيني، و11.25% من شركة توتال. ويغطي الامتياز كلاً من المناطق (L11A)، و(L11B)، و(L12) الواقعة في المياه البحرية شرق كينيا.

بعد حصول الاتفاقية على الموافقات التنظيمية اللازمة، ستكون حصص الشركاء في التحالف موزعة بين شركة إيني (المشغل 41.25%) و«توتال» (33.75%) و«قطر للبترول» (25%).

وفي معرض تعليقه على هذه المناسبة، قال سعادة المهندس سعد بن شريده الكعبي، وزير الدولة لشؤون الطاقة العضو المنتدب والرئيس التنفيذي

لـ «قطر للبترول»: «نحن سعداء بالتوقيع على هذه الاتفاقية وبمشاركتنا في استكشاف هذه المناطق الجديدة في كينيا، وهو ما يعزز من تواجدنا في القارة الإفريقية».

جهود

وأضاف سعادته قائلاً: «ونتطلع إلى العمل مع شريكتينا (إيني) و(توتال)، ومع الحكومة الكينية في هذا المجال، كما يسرّني أن أستغل هذه الفرصة لأوجّه الشكر إلى السلطات الكينية وإلى شركائنا في التحالف لدعمهم وتعاونهم المستمر».

تشكّل المناطق (L11A)، (L11B)، (L12) جزءاً من منطقة بحرية غير مستكشفة من حوض لامو شرق كينيا، وتبلغ مساحتها الإجمالية 15 ألف كيلومتر مربع، ويتراوح عمق المياه فيها ما بين 1000 إلى 3000 متر.

وتمثّل هذه الفرصة تعزيزاً لموقع «قطر للبترول» وتواجدها الدولي من خلال التنقيب في مناطق واعدة تحمل إمكانات كبيرة من الموارد الهيدروكربونية، وذلك بما يتماشى مع استراتيجيتها الهادفة إلى النمو والتوسع.

Qatar Petroleum signs deal to enter three exploration blocks in Kenya

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X