Art

Qatar Museums announces fourth annual Artist in Residence exhibition

متاحف قطر تنظم معرض “برنامج الإقامة الفنية الرابع”

Under the patronage of Qatar Museums’ (QM) Chairperson HE Sheikha Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa al-Thani, the Fire Station has announced the opening of the latest edition of its ‘Artist in Residence’ exhibition, titled ‘Infinite Dimensions’.

The exhibition, which will be open to the public between July 16 and September 1, “marks the end of a highly successful season of the Artist in Residence programme – an annual initiative that nurtures creative talent from across the country”, QM has said in a statement.

Curated by Dr Bahaa Abudaya and Saida al-Khulaifi, this year’s exhibition will study and explore the question conceptualism in artistic practices.

The artists during their nine-month residency were invited to experiment and explore new ideas and media to understand more about the meaning of conceptual artworks, focusing on ideas and meanings more than aesthetics.

Presented in three main sections — Tangible Spectrums, The Edge of Thoughts, and Visual Sphere — the exhibition will give visitors an opportunity to discover and explore local contemporary and conceptual art, through the display of wide range of unusual artworks, art practices and mediums.

The programme began in September 2015. During the residency, resident artists take their passion to the next level.

They move into one of the studios, collaborate with fellow creatives and develop their own technique.

Artists also meet curators, benefit from weekly mentoring sessions and meet arts professionals from all over the world, representing Qatar in the international cultural community.

The talented artists that are showcasing their works as part of the 2018-2019 Artist in Residence programme are Abdulla al-Kuwari (Qatar), Alaa Bata (Jordan), Eman Makki (Egypt), Faisal al-Hajri (Qatar), Federica Visani (Italy), Guillaume Rousere (France), Hassan Manasrah (Jordan), Jesse Payne (United States), Lolwa al-Solaiti (Qatar), Maryam Alameri (Qatar), Mohamed Faraj al-Suwaidi (Qatar), Michael Perrone (US), Nayla al-Mulla (Qatar), Nourbano al-Hejazi (Saudi Arabia), Rouda A al-Khori (Qatar), Sara al-Fadaaq (Qatar), Sarah al-Ansari (Qatar), Shaikha al-Hardan (Qatar) and Sidra Zubairi (Pakistan).

الدوحة – قنا:

أعلنت متاحف قطر اليوم، عن افتتاح معرض “الإقامة الفنية الرابع” بمطافئ: مقر الفنانين في السادس عشر من يوليو المقبل ويستمر إلى 1 سبتمبر المقبل بعنوان “أبعاد لامتناهية” تتويجا لبرنامج الإقامة الفنية الرابع الذي يعنى برعاية المواهب الإبداعية من جميع أنحاء البلاد.

ويشرف على التقييم الفني للمعرض كل من الدكتور بهاء أبودية والفنانة سعيدة الخليفي، حيث سيركز معرض هذا العام على دراسة واستكشاف مسألة المفاهيمية في الممارسات الفنية.

وتمت دعوة الفنانين خلال إقامتهم لمدة 9 أشهر لتجربة واستكشاف الأفكار والوسائط الفنية الجديدة لفهم المزيد عن معنى الأعمال الفنية المفاهيمية، مع التركيز على الأفكار والمعاني والمحتوى أكثر من النواحي الجمالية.

ومن المرتقب أن ينقسم المعرض إلى ثلاثة أقسام رئيسية وهي: “أطياف ملموسة” و”عند تخوم الفكر” و”آفاق بصرية”، حيث يتيح المعرض للزائرين، الفرصة لاكتشاف واستكشاف المزيد عن الفن المعاصر والفن المفاهيمي المحلي، من خلال عرض مجموعة واسعة من الأعمال الفنية المتميزة والممارسات والوسائط الفنية.

جدير بالذكر أن برنامج الإقامة الفنية بمطافئ بدأ في سبتمبر 2015. ويتيح للمشاركين فرصة الغوص في أعماق عالم الجمال والإبداع الفني، حيث ينتقلون إلى إحدى الاستديوهات ويتعاونون مع زملائهم في التصميمات ويطورون أساليبهم الفنية الخاصة. كما يتسنى لهم كذلك لقاء أمناء المتاحف والمعارض الفنية والاستفادة من توجيهات نخبة من الفنانين البارزين من جميع أنحاء العالم على نحو يساعدهم في صقل مهاراتهم الفنية.

ويعد البرنامج من أبرز المبادرات التي أطلقتها متاحف قطر والهادفة إلى إعداد جيل جديد من الموهوبين قادر على إلهام الجمهور وقيادة دفة القطاع الثقافي في قطر في المستقبل.

 

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X