Art

Qatar Museums announces Artist Residency in India

متاحف قطر تعلن عن الإقامة الفنية في الهند

Doha: Qatar Museums (QM) yesterday announced an open call to the renowned India based artist residency titled “What About Art?” as part of Qatar – India 2019 Year of Culture.

The residency is open to one emerging Qatari artist for the duration of one month, providing 24 hour access to a private furnished studio space, communal facilities, studio visits from guest critics, support in planning trips to museums, galleries and other cultural venues.

“What About Art?” (WAA), Residency was launched in 2013 with the aim to facilitate and support art practice. One of the few art residencies in Mumbai, India, WAA residency provides individual studio space, professional networking opportunities and an intellectually stimulating environment for dialogue on visual arts practices for artists and curators. The residency organizes regular visits of Mumbai Art District. In addition, the residency also organizes artist talks and open studios. The residency is situated in the heart of Mumbai in Bandra, a vibrant neighbourhood. There are nine studios situated in a quiet lane above the WAA office and project space.

Khalifa Al Obaidly, Director of the Fire Station, said: “Each year First Station: Artist in Residence supports tremendously talented individuals to pursue their passion and creativity. I am proud to say that our programmes at Fire Station are expanding to include the partnership with “What About Art?” residency, and I can’t wait to see the work that will be created during this residency.”

Qatari pioneer artist Faraj Daham, who is also an artist in residence at the Fire Station, was the last participating artist at WAA. Faraj Daham has exhibited his works in Mathaf, Al Riwaq, Katara and al Markhiya Gallery to name a few. He has various international participations that include exhibiting in Spain, Korea, China and India.

The carefully curated Qatar – India 2019 Year of Culture programme is specially designed to promote mutual understanding, recognition and appreciation between both sovereign nations of India and Qatar.

The residency is open to Qatari artists only. Students enrolled in an academic programme at the time of the residency are not eligible to apply. All applications must be submitted by August 15, 2019 through the online application form that can be found on www.firestation.org.qa .

أعلنت متاحف قطر اليوم، عن دعوة مفتوحة للمشاركة في برنامج إقامة فنية بالهند تحت عنوان “ماذا عن الفن؟” كجزء من العام الثقافي قطر – الهند 2019.

ووجهت متاحف قطر الدعوة للفنانين القطريين الناشئين للتقدم للمشاركة في هذا البرنامج في موعد أقصاه 15 أغسطس 2019 من خلال تعبئة نموذج الطلب عبر الإنترنت الموجود في الموقع: www.firestation.org.qa . ويمكن الاطلاع على مزيد من التفاصيل حول برنامج الإقامة الفنّية “ماذا عن الفن؟” على: http://whataboutart.net ، http://waaresidency.org

وتحددت شروط الإقامة في أن يكون المتقدم من الفنانين القطريين فقط ، ولا يحق التقديم للطلاب المسجلين في برنامج أكاديمي خلال فترة الإقامة حيث سيتم اختيار فنان واحد يشارك في هذا البرنامج لمدة شهر في الهند .

وقد تم إطلاق الإقامة الفنية بالهند ضمن برنامج الإقامة الفنّية “ماذا عن الفن؟” والذي أطلق في الدوحة عام 2013 بهدف تسهيل ودعم الممارسة الفنية، حيث يُتيح برنامج الاقامة الفنية في مومباي الوصول على مدار 24 ساعة إلى مساحة الاستوديوهات المفروشة الخاصة والمرافق المشتركة وزيارات الضيوف من النقاد للاستوديوهات الفنّية، فضلاً عن تقديم الدعم في تخطيط الرحلات إلى المتاحف والمعارض وغيرها من المساحات الثقافية، وكذلك يتيح فرص التواصل مع فنانين محترفين وبيئة محفزة فكريًا للحوار حول ممارسات الفنون البصرية للفنانين وقيّمي المعارض الفنّية ، كما يُتيح البرنامج زيارات منتظمة لمدينة مومباي للفنون. بالإضافة إلى ذلك، يستضيف برنامج الإقامة محاضرات للفنانين واستوديوهات مفتوحة. ويتخذ البرنامج من باندرا النابضة بالحياة في قلب مدينة مومباي مقرًّا له ويضم تسعة استوديوهات في ممر هادئ ومكتبًا ومساحة للمشاريع الفنية.

وتعليقًا على الدعوة، قال السيد خليفة العبيدلي، مدير مطافئ: مقر الفنانين: “تحرص مطافئ في كل عام على تقديم الدعم للمواهب الفنّية بهدف مواصلة إطلاق العنان لشغفهم وإبداعهم، معربا عن اعتزازه بتوسع برامج متاحف قطر لتشمل الإقامة الفنية بالهند ضمن برنامج ماذا عن الفن- والذي سيمكن من رؤية الأعمال الفنّية التي سيتم إبداعها خلال هذه الإقامة”.

وكان الفنان القطري الرائد فرج دهام، المُشارك في برنامج الإقامة الفنّية بمطافئ، آخر فنان قطري سجَّل مشاركته في برنامج “ماذا عن الفن؟. وقد عرضت أعماله الفنّية في كل من متحف: المتحف العربي للفن الحديث، وجاليري متاحف قطر الرواق، والمؤسسة العامة للحي الثقافي /كتارا/ ، وجاليري المرخية وغيرها، كما أن لديه العديد من المشاركات الدولية التي تشمل معارض في إسبانيا وكوريا والصين والهند.

ويهدف برنامج العام الثقافي 2019، إلى تعزيز التفاهم المشترك بين جمهورية الهند ودولة قطر من خلال دعوة الجمهور في البلدين لاستكشاف أوجه الشبه والاختلافات بين الثقافتين والاحتفاء بهما.

من جانبها، قالت السيدة عائشة العطية، رئيسة قسم الأعوام الثقافية في متاحف قطر: “تُعدُّ الثقافة من أكثر الوسائل تأثيرًا في توحيد الشعوب وتشجيع الحوار وتعميق مستوى الفهم وتوطيد الحوار بينها. ويسرنا أن العام الثقافي قطر – الهند 2019 سيدعم الفنانين القطريين الناشئين ويظهر لهم التنوع الذي تتميز به الهند كبلد شريك “.

ويُقام برنامج الأعوام الثقافية تحت رعاية سعادة الشيخة المياسة بنت حمد آل ثاني، رئيس مجلس أمناء متاحف قطر. الذي يهدف إلى تعميق سبل التفاهم بين الأمم والشعوب بالتعاون المُشتَرك في مجالات الفنون والثقافة والتراث والرياضة، وتتواصل أنشطته عامًا تلو الآخر في الاتساع.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X