👮‍♂️ Government

MME observes Plastic Bag Free Day

«البلدية» تحتفل باليوم العالمي للحد من استخدام الأكياس البلاستيكية

The Ministry of Municipality and Environment (MME) has marked the International Plastic Bag Free Day, which falls on July 3 every year.

The ministry organised a number of awareness activities to educate the public on the need to limit the use of plastic bags in order to preserve and sustain the environment and thereby achieve Qatar National Vision 2030, as well as increase awareness of the need to use reusable bags and combat plastic pollution, it said in a statement.

Nasser Abdurahman al-Sarami, director of the MME’s Public Relations Department, said the ministry’s participation in the celebration is part of its commitment to support and encourage the efforts and initiatives of civil society organisations in the field of environment, and also to protect and maintain it as the responsibility rests with all ministries, institutions, companies and individuals.

In co-operation with Carrefour Qatar, the MME has organised activities with the aim of raising public awareness about the importance of using reusable bags instead of single-use plastic bags.

Carrefour also carried out its initiative to suspend the use of single-use plastic bags across all its stores in Qatar yesterday. Accordingly, it supplied each customer with a free, reusable, environment-friendly bag to mark the occasion, and also replaced plastic bags with paper bags in the fruits and vegetables sections, the statement noted.

Similarly, Al Daayen Municipality, in co-operation with Doha Festival City, launched yesterday an awareness campaign to reduce the use of plastic bags through the distribution of free-of-charge cloth bags and awareness brochures among customers.

شاركت وزارة البلدية والبيئة دول العالم، أمس (الأربعاء)، الاحتفال باليوم العالمي للحد من استخدام الأكياس البلاستيكية الذي يوافق (3 يوليو)، بهدف توعية الجمهور بضرورة الحد من استخدام الأكياس البلاستيكية من أجل الحفاظ على البيئة واستدامتها، تحقيقاً لرؤية قطر الوطنية 2030.

وبهذه المناسبة، نظمت الوزارة ممثلة بقسم التوعية بإدارة العلاقات العامة، بالتعاون مع كارفور قطر، عدة أنشطة توعوية بمجمع سيتي سنتر، وبمشاركة مختصين من بلدية الدوحة، حيث تستهدف الفعالية رفع الوعي لدى الجمهور بأهمية استخدام الأكياس القابلة لإعادة الاستعمال، والحد من الأكياس البلاستيكية المستخدمة مرة واحدة والملوثة للبيئة.

وقالت السيدة نوف باخميس رئيسة قسم التوعية، إن تنظيم هذه الفعالية يأتي بالتعاون مع كارفور قطر، وبمشاركة مفتشين من بلدية الدوحة، بهدف تعريف الجمهور بالطرق المثلى لاستخدام الأكياس الصديقة للبيئة وفوائدها للجميع، وضرورة التوقف عن استخدام الأكياس البلاستيكية. حيث تم توزيع أكياس صديقة للبيئة على مختلف فئات الجمهور. كما قام كل من د. أحمد الباجوري ود. مصطفى محمد، من قسم الرقابة الصحية ببلدية الدوحة، بتقديم شرح مفصل لرواد المجمّع من مختلف الجنسيات والثقافات عن أضرار استخدام الأكياس البلاستيكية بمختلف أشكالها وأنواعها المضرة بالبيئة، وضرورة استبدالها بأكياس صديقة للبيئة. بالإضافة إلى تثقيفهم بالمواد المصنوعة من البلاستيك للتقليل من شرائها واستبدالها قدر الإمكان بمواد صديقة للبيئة.

كما قام موظفو قسم التوعية بوضع حاويات خاصة بإعادة تدوير النفايات، والتعريف بأماكن وضع النفايات في الحاويات المخصصة لها، بالإضافة إلى توزيع الأكياس الصديقة للبيئة والمنشورات التوعوية على جميع زوار المجمّع.

.. وبلدية الظعاين توزّع «أكياس قماش»

بمناسبة اليوم العالمي للحد من استخدام الأكياس البلاستيكية، قامت بلدية الظعاين بالتعاون مع مجمع فستيفال سيتي بحملة للتوعية بترشيد استخدام أكياس البلاستيك، من خلال توزيع أكياس مصنوعة من القماش ومطويات (بروشورات) توعوية على العملاء ببلدية الظعاين.

وأكد السيد علي الحميدي -رئيس قسم النظافة ببلدية الظعاين- أن هذه الحملة تهدف إلى التقليل من استهلاك أكياس البلاستيك العادية ذات الاستخدام الواحد واستعمال البدائل المصنوعة من القماش، حيث تُوزّع اليوم بهذه المناسبة هذه الأكياس الصديقة للبيئة مجاناً بوصفها بديلاً عن الأكياس البلاستيكية.

جدير بالذكر أن البلاستيك يحتاج إلى مئات السنوات ليتحلل، كما أن حوالي 100 ألف حيوان بحري يموت سنوياً نتيجة لابتلاع أكياس البلاستيك. وتشير الإحصائيات إلى أن 60-80 % من النفايات الموجودة في الأنهار والمحيطات هي من البلاستيك.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X