World

Careem apologises for advert that angered Jordanians

إعلان لشركة كريم يثير غضب الأردنيين ويجبرها على الاعتذار

Careem advert stars Palestinian actor Imad Farajin who is famous for top-rated satirical show ‘Watan Ala Watar’ which tackles topics such as corruption and gender inequality

Dubai-based ride-hailing app Careem has apologised to fans after it released an advert that ridicules divorce in Jordan.

“Our big family, we apologise for the video posted on social media, as we did not mean to offend any member of our community, especially women. We apologise to you and we are proud to serve you all!”

The advert shows a married couple arguing on the phone over the husband’s busy working schedule, after which the man, played by actor Imad Farajin, decides to divorce his wife.

He contacts Careem to deliver divorce papers to his wife, but changes his mind shortly after remembering that he still owes her 10,000 Jordanian dinars as part of their dowry agreement.

He calls Careem to cancel the delivery but it is too late, as the ride-hailing app had completed ‘the world’s fastest delivery’ in just 2 minutes.

The video posted on social media quickly garnered backlash from followers, with one Twitter user stating, “The world is progressing and you’re still making ads like these? Don’t you have a classier approach? Can’t you see that this isn’t funny?”

Another user said, “The idea is shallow and discriminates against women and our values and traditions in Jordan. The idea of divorce which you’re advertising because you’re ‘the fastest delivery’ is not appropriate – since when is divorce a laughing matter?”

Some users did not mind the ad, however, with one writing, “Why are you upset? Isn’t it true that marriage involves payments like any other merchandise?”

Palestinian actor Imad Farajin is famous for starring in top-rated satirical show ‘Watan Ala Watar’ which uses comedy to tackle key political and societal subjects in the Arab world, including corruption, alcohol consumption and violence against women.

أثار إعلان لشركة سيارات الأجرة كريم في الأردن جدلا واسعا واتهمه مستخدمو وسائل التوصل بإهانة المرأة والاستهزاء بالعلاقات الأسرية وعادات الزواج.

وكانت الشركة قد نشرت الإعلان على حسابها الرسمي في موقع تويتر، تحت وسم «أسرع دليفري في العالم»، وبدأ الإعلان بإظهار الممثل عماد فراجين، الذي يؤدي دور زوج يلعب «البوبجي» ويتلقى اتصالاً من زوجته التي تشاجر معها على الهاتف، ثم طلّقها، وقال لها إنه سيرسل ورقة الطلاق عبر «كريم».

ويُظهر الإعلان الزوج وهو يتذكر يوم ذهابه إلى منزل زوجته، وكيف دخل في نقاش مع والدها الذي طلب مهراً كبيراً في البداية ثم وافق على تخفيضه. وسارع الرجل للاتصال بخدمة «كريم» مرة أخرى ليطلب منهم عدم إيصال الورقة بعدما تذكر قيمة المهر، ليجد أنهم قد أوصلوا الورقة لها، في إشارة إلى الخدمة السريعة للشركة.

ورأى أردنيون أن الإعلان يسيء للمرأة ويتهاون في قضية الطلاق، وقالوا إن الإعلان تناول هذه القضية بشيء من السخرية رغم خطورتها في المجتمع، مطالبين بحذف التطبيق من هواتفهم.

ودفعت ردود الأفعال الغاضبة شركة «كريم» لإصدار توضيح مقتضب، اعتذرت فيه عن الفيديو الذي تم نشره على مواقع التواصل.

وقالت الشركة في تغريدة على حسابها على تويتر: «نعتذر عن الفيديو الذي تم نشره على مواقع التواصل الاجتماعي، والذي لم نكن نقصد أن يظهر بسياق يسيء بأي شكل من الأشكال لأي فرد من أفراد المجتمع وخاصة المرأة، فنحن نؤكد اعتزازنا بكم جميعاً. نعتذر منكم ونفتخر بخدمتكم جميعاً!».

وكانت شركة أوبر عملاق خدمات سيارات الأجرة، قد أعلنت في مارس الماضي عن شراء شركة كريم وهي أكبر منافس لها في الشرق الأوسط، مقابل 3.1 مليار دولار، في أكبر عملية من نوعها في مجال التكنولوجيا، حسبما أعلنت الشركتان.

وفي بيان مشترك، قالت الشركتان سابقاً: «توصلنا إلى اتفاق تحصل فيه أوبر على كريم مقابل 3.1 مليار دولار». ووفقاً للاتفاق ستصبح كريم شركة تابعة ومملوكة بالكامل لأوبر، ولكن الشركتين، اللتين تستخدمان تطبيقاً إلكترونياً لطلب سيارات الأجرة وخدمات التوصيل، ستعملان بصورة مستقلة عن بعضهما.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X