💰 Business

Aamal Company posts QR183mn half yearly net profit

١٨٣ مليون ريال أرباح «أعمال» في النصف الأول

*Aamal Company has posted a half yearly net profit of QR183.1mn and revenue of QR636.1mn.

Aamal chairman HE Sheikh Faisal bin Qassim al-Thani said, “The first half of 2019 has been one of strategic development and evolution in an increasingly competitive environment. While many of Aamal Company’s businesses have continued to perform strongly, this has not been enough to offset the fall in our financial results reported in other areas.

“However, we firmly believe that Aamal’s diversified business model continues to offer both resilience to our external environment and an ongoing pipeline of growth opportunities which we will continue to access throughout the second half of the year.

“We are pleased by the number of strategic initiatives we have implemented across Aamal Company during the first six months of 2019. For example, Ebn Sina Medical has entered into agreements with new strategic partners to significantly broaden and enhance its offering and its new robot pharmacy is now fully open and performing in line with expectations.

“In the industrial manufacturing segment, work is progressing well with previously announced industrial projects for the production of drums and copper rods, driving synergy creation and a reduction in production costs among the subsidiaries of Senyar Industries. In addition, Aamal is actively evaluating other strategic and value, enhancing industrial projects to expand its industrial business. In Aamal’s property segment, despite mounting competition and reduced market rents, we are witnessing a steady rise in demand for property in the residential sector.

“Looking ahead, in addition to pursuing growth opportunities presented by the Qatar National Vision 2030, we will look to further strengthen the financial base of Aamal’s existing businesses. For example, a number of cost control measures are being implemented at Aamal Readymix and we have now formally announced a new sales strategy for Aamal Services to expand the client base and reduce financial risk.

“Finally, I would like to take this opportunity to remind shareholders that on 24 June 2019, Aamal implemented the previously announced 10 for 1 stock split in compliance with the stock split directive issued by the Qatar Financial Market Authority. This market-wide initiative should make trading in Aamal shares more accessible and attractive to retail investors while improving liquidity and trading volumes. Aamal shareholders do not need to take any action because of the stock split and it will not affect the proportionate ownership of existing shareholders.”

Aamal chief executive officer and managing director Sheikh Mohamed bin Faisal al-Thani said, “While the first half of the year has been challenging for Aamal Company, it has meant we have focused on operating as efficiently, innovatively and competitively as possible. Increased competition is placing pressure on margins, so we have to be ever more astute in generating operational and cost efficiencies and driving sales growth, while maintaining the diversity of our business model — one of our fundamental competitive differentiators.

“Aamal Company’s overall strategy remains clear. The company seeks to take advantage of the growth opportunities provided by the Qatar National Vision 2030 and to leverage its position as a leading participant across various key economic sectors. This growth strategy remains unchanged and we believe that through a combination of our efforts to improve the financial strength of certain existing businesses and our agility to capitalise on new business opportunities in the market, we remain well-positioned to deliver long-term shareholder value. Specifically, we are currently exploring a number of new investment opportunities within the industrial manufacturing segment, which will be announced in due course if judged to be efficient and to add value to our business model.”

حققت شركة أعمال الأرباح الصافية بقيمة 183.1 مليون ريال خلال النصف الأول من العام الحالي، مقابل 230.1 مليون ريال خلال الفترة ذاتها من العام الماضي. وبلغ العائد على السهم 0.03 ريال مقارنة مع 0.04 ريال في النصف الأول من عام 2018.

في سياق تعليقه على هذه النتائج، علّق سعادة الشيخ فيصل بن قاسم آل ثاني، رئيس مجلس إدارة شركة أعمال: «كان النصف الأول من عام 2019 بمنزلة تطوّر استراتيجي جذري في بيئة تنافسية بشكل متزايد. وعلى الرغم من استمرار العديد من الشركات التابعة لـ (أعمال) في تحقيق نتائج مالية قوية، فإن هذا لم يكن كافياً لتعويض الانخفاض في النتائج المالية المسجلة في قطاعات أخرى. ومع ذلك، فإننا نؤمن بأن نموذج الأعمال المتنوع للشركة يوفّر مرونة لبيئة أعمالنا الخارجية، ويقدّم مجموعة مستمرة من فرص النمو التي سنواصل السعي لاغتنامها في النصف الثاني من العام الحالي».

الأداء القطاعي

وأضاف سعادته: «نحن سعيدون بالمبادرات الاستراتيجية التي قمنا بتنفيذها في شركة أعمال خلال الأشهر الستة الأولى من 2019. فعلى سبيل المثال، أبرمت (ابن سينا الطبية) اتفاقية جديدة مع شريك استراتيجي جديد، من أجل تعزيز وتوسيع عروضها وخدماتها المقدمة، كما أن صيدلية الروبوت الجديدة لابن سينا مفتوحة الأبواب وتعمل بكامل طاقتها وبما يتماشى مع التوقعات. وفي القطاع الصناعي، يسير العمل في المشاريع الصناعية المتعلقة بإنتاج البكرات وقضبان النحاس المعلن عنها سابقاً، بوتيرة جيدة وحسب توقعاتنا، حيث إنه يخلق حالة من التوازن، ويقلّل تكاليف الإنتاج بين الشركات التابعة لـ (سنيار للصناعات). بالإضافة إلى ذلك، تقوم (أعمال) بدراسة وتقييم مشاريع صناعية استراتيجية أخرى ذات قيمة مضافة، لتوسيع قاعدة أعمالها في القطاع الصناعي».

وفي القطاع العقاري لـ «أعمال»، بالرغم من المنافسة المتزايدة وانخفاض الإيجارات، فإننا نشهد زيادة مطّردة في الطلب على مستوى القطاع السكني.

وبالإضافة إلى اغتنام الفرص التي توفّرها رؤية قطر الوطنية 2030، سنعمل على تعزيز القاعدة المالية للشركات التابعة لـ «أعمال».

وانخفضت إيرادات المجموعة بنسبة 2.6% لتبلغ 636.1 مليون ريال مقارنة مع 652.7 مليون ريال خلال النصف الأول من عام 2018، كما تراجعت الأرباح الإجمالية بنسبة 7% لتبلغ 226.2 مليون ريال مقارنة مع 243.2 مليون ريال خلال النصف الأول من عام 2018.

تحسين الكفاءات التشغيلية

من جانبه، قال سعادة الشيخ محمد بن فيصل آل ثاني، نائب رئيس مجلس الإدارة والعضو المنتدب لشركة أعمال: «على الرغم من أن النصف الأول من العام الحالي كان يمثّل تحدياً لشركة أعمال، فإن النتائج التي حققناها تعني أننا ركزنا على العمل بكفاءة وابتكار وتنافسية قدر الإمكان. إن المنافسة المتزايدة تفرض مزيداً من الضغط على هوامش الربح؛ لذلك يتعين علينا أن نكون أكثر ذكاء من أي وقت مضى في تحسين وخلق كفاءات تشغيلية فعّالة من حيث التكلفة ودفع نمو المبيعات، مع الحفاظ على تنوّع نموذج أعمالنا- وهو أحد الميزات التنافسية الأساسية التي نتمتع بها في (أعمال)».

وأضاف سعادته: «لا تزال الاستراتيجية الشامة لشركة أعمال واضحة؛ فالشركة تسعى إلى الاستفادة من فرص النمو التي توفّرها رؤية قطر الوطنية 2030، وتعزيز مكانتها شريكاً رائداً في العديد من مختلف القطاعات الاقتصادية الرئيسية. وتظل استراتيجية النمو هذه ثابتة بدون تغيير، ونؤمن بأنه من خلال توحيد جهودنا لتحسين القوة المالية لبعض الشركات القائمة التابعة لنا وقدرتنا على الاستفادة من الفرص التجارية الجديدة في السوق، فإننا نظل في وضع جيد لتقديم قيمة طويلة الأمد للمساهمين».

وتابع: «إننا بشكل خاص نستكشف حالياً عدداً من الفرص الاستثمارية في قطاع الإنتاج الصناعي، التي سيُعلن عنها في الوقت المناسب إذا تم التأكد من فعاليتها وقدرتها على تقديم قيمة مضافة إلى نموذج أعمالنا».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X