🏆2022

160 contractors agree to reimburse recruitment fees to Qatar 2022 workers

١٦٠ مقاولًا يوافقون على تعويض رسوم التوظيف لعمال قطر ٢٠٢٢

Doha: Supreme Committee for Delivery & Legacy yesterday posted on their twitter account that 160 contractors engaged on 2022 FIFA World Cup projects have agreed to reimburse more than $25m to thousands of workers who paid recruitment fees prior to moving to Qatar.

Charging recruitment fees from workers is illegal under Qatari law and prohibited under SC’s Workers’ Welfare Standards.

SC contractors are asked for evidence of recruitment fees they paid for workers. If contractors can’t provide proof they have to reimburse.

“We educate and work with our contractors to put money back in the pocket of our workers,” a video posted along with the tweet explained.

Contractors are also reimbursing 16,560 workers not involved in Qatar 2022 projects.

Numerous workers were forced to pay recruitment fees in their home countries before moving to Qatar, despite the practice being illegal under Qatari law.

“No worker should bear the cost of recruitment fees; that cost should be borne by the contractor,” Mahmoud Qutub, Workers’ Welfare Executive Director at the Supreme Committee for Delivery & Legacy, had said earlier during a conference held in October.

“We engage with contractors to help them understand the benefit of reimbursing workers and to reiterate it is simply the right thing to do,” he added.

Qutub had said that this project showed the SC’s commitment to legacy was already making an impact – four years before the tournament kicks off.

“The impact in a very short space of time has been dramatic,” said Qutub. “We have gone from the uncertainty of trying to tackle a complex global issue, to engaging in open dialogue with contractors that has benefitted more than a third of our workforce. This is the legacy of a World Cup in action.”

In addition to recruitment fees, a range of other initiatives are delivered by the SC’s Workers’ Welfare Department, notably the grievance mechanisms available to workers and the nutrition programme implemented alongside Weill Cornell Medicine-Qatar. A collaboration with UK-based TechNiche and Hamad Bin Khalifa University to develop the ‘AirCool’ suit – a revolutionary garment designed to minimise heat stress on construction sites.

الدوحة: نشرت اللجنة العليا للمشاريع والإرث أمس على حساب تويتر الخاص بها أن 160 مقاولًا يعملون في 2022 من مشاريع كأس العالم FIFA وافقوا على تعويض أكثر من 25 مليون دولار لآلاف العمال الذين دفعوا رسوم التوظيف قبل الانتقال إلى قطر.

فرض رسوم التوظيف من العمال أمر غير قانوني بموجب القانون القطري ويحظره بموجب معايير رعاية عمال SC.

يطلب من مقاولي SC تقديم أدلة على رسوم التوظيف التي دفعوها للعمال. إذا لم يتمكن المقاولون من تقديم إثبات ، فيجب عليهم سداد التكاليف.

يوضح مقطع فيديو نُشر مع تغريدة: “نحن نثقف ونعمل مع مقاولينا لإعادة الأموال إلى جيب عمالنا”.

كما يقوم المقاولون بتسديد 16060 عاملاً غير مشاركين في مشاريع قطر 2022.

تم إجبار العديد من العمال على دفع رسوم التوظيف في بلدانهم الأصلية قبل الانتقال إلى قطر ، على الرغم من أن هذه الممارسة غير قانونية بموجب القانون القطري.

“لا ينبغي أن يتحمل أي عامل تكاليف رسوم التوظيف ؛ وقال محمود قطب ، المدير التنفيذي لرعاية العمال في اللجنة العليا للمشاريع والإرث ، في وقت سابق خلال مؤتمر عُقد في أكتوبر / تشرين الأول ، “يجب أن يتحمل المقاول هذه التكلفة”.

وأضاف: “إننا نتعاون مع المقاولين لمساعدتهم على فهم فائدة تعويض العمال وإعادة التأكيد على أن الأمر ببساطة هو الشيء الصحيح الذي يجب القيام به”.

قال قطب إن هذا المشروع أظهر أن التزام SC بالإرث كان له تأثير بالفعل – قبل أربع سنوات من انطلاق البطولة.

وقال قطب: “كان التأثير في فترة زمنية قصيرة للغاية دراماتيكياً”. “لقد انتقلنا من حالة عدم اليقين المتعلقة بمحاولة معالجة قضية عالمية معقدة ، إلى الدخول في حوار مفتوح مع المقاولين الذين استفادوا من أكثر من ثلث القوى العاملة لدينا. هذا هو إرث كأس العالم في العمل. “

بالإضافة إلى رسوم التوظيف ، يتم تقديم مجموعة من المبادرات الأخرى من قبل مصلحة رعاية العمال في SC ، ولا سيما آليات التظلم المتاحة للعمال وبرنامج التغذية الذي يتم تنفيذه إلى جانب Weill Cornell Medicine-Qatar. بالتعاون مع TechNiche ومقرها المملكة المتحدة وجامعة حمد بن خليفة لتطوير بدلة “AirCool” – لباس عمل حديث مصمم للحد من الضغط الحراري على مواقع البناء.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X