😎 LifeStyle

Souq Waqif Eid festivities draw thousands of visitors

إحتفالات سوق واقف بالعيد تستقطب آالاف الزوار

Qatar’s centuries old traditional market, Souq Waqif, hosted a variety of activities to celebrate Eid al-Fitr, drawing thousands of visitors, mostly families and children, during the holiday season.

The events, held for five days since the start of Eid al-Fitr from 4pm to 10pm, included a series of cultural presentations and magic shows by international performers.

Many children enjoyed other activities offered inside Souq Waqif’s air-conditioned tent, such as the virtual reality (VR) and video gaming area, as well as the kids educational activities section, where young children were able to play with building blocks, draw, and colour images.

Aside from the amusement rides, ball pit, and trampolines, one huge crowd drawer was the mini zoo, which showcased an owl, toucan, baby fox, and a kangaroo, according to one of the festival’s staff.

“The past weekend attracted thousands of visitors to the tent, and they enjoyed the attractions being offered by the Souq Waqif Eid Festival, especially the children who were instantly drawn to the animals,” the staff said.

“Many of the visitors also brought their families to watch the cultural performances and magic shows. The event was very successful. After visiting the tent, people could also enjoy a stroll at the traditional market or have dinner at the many restaurants inside Souq Waqif,” she added.

Aside from Souq Waqif, other traditional landmarks in Qatar, such as Katara – the Cultural Village and Souq Al Wakrah in the southern part of the country, also held their respective celebrations for the entire duration of Eid al-Fitr “with folkloric performances, parades, and fireworks,” according to the Qatar National Tourism Council (QNTC).

The celebrations were part of the ‘Summer in Qatar’ (SiQ), an initiative that forms part of the QNTC’s “strategy to enrich and diversify the country’s tourism offering, particularly in the area of family and urban entertainment.”

“SiQ is part of QNTC’s focus on developing sustainable, year-round tourism, boosting a traditionally slower season in Qatar,” the council said in an earlier statement.

QNTC’s Mashal Shahbik earlier said, “Thanks to their beautiful architecture, diverse cuisine, and enticing ambiance, Katara and Souq Waqif attract thousands of people who seek to immerse themselves in authentic experiences during religious holidays.

“This Eid, we are delighted to partner with Katara – the Cultural Village and the Private Engineering Office to curate exciting celebrations that will add an authentic flavour to this Eid, which also marks the beginning of our Summer in Qatar season.”

Souq Waqif manager Mohamed al-Salem added: “Souq Waqif is one of the most popular destinations in Qatar for visitors and residents alike.”

واصل سوق واقف استقبال جمهور كبير، لمواكبة فعاليات مهرجان العيد في يومها الثاني، فالسوق يعد الوجهة الرئيسية للمواطنين والمقيمين والسياح من خارج الدولة، خصوصا بعد مختلف الاجراءات التي اتخذت من قل الجهات المعنية لتعزيز تدفق السياح نحو قطر.

وشدد زوار خيمة مهرجان العيد بسوق واقف على تنوع برمجة الفعاليات والتي أسهمت في ابراز جانب من النشاط الترفيهي الذي يقام في سوق واقف على مدار السنة وتسليط الضوء على قطر كإحدى الدول بدأت تعزز مكانتها على المستوى الدولي في صناعة السياحة والترفيه، حيث يسعى القائمون على هذه الفعاليات إلى دعم مثل الفعاليات والمناسبات وإدارتها كواحدة من الروافد الأساسية التي تنوع الاقتصاد وتبرز صورة قطر في الخارج.

وفي هذا الإطار قالت الاسبانية كريستينا لوبيز ان مهرجان العيد بسوق واقف ممتع، حيث استمتعت وعائلتها المصغرة بالفعاليات التي أقيمت في الخيمة المكيفة.

ولفتت إلى ان وجود الالعاب والانشطة داخل الخيمة جنب الاطفال واسرهم وزاد في الاقبال من قبل جميع شرائح المجتمع الذين فضلوا البقاء في الدوحة وعدم السفر إلى الخارج خلال فترة الإجازة.

وأشارت لوبيز إلى تنوع الفعاليات التي تستجيب لحاجات الأطفال مما ساهم في ادخال أجواء من الفرح و السرور، قائلة: “إن قطر تحظى بكافة مقومات الجذب السياحي من أنشطة ترفيهية وبنية تحتية تجعل الجميع يمضي أوقاتا ممتعة وفي أماكن مختلفة”.

أسعار مقبولة

على صعيد آخر قال فؤاد الردفاني ان اسعار الانشطة المقامة داخل خيمة مهرجان العيد بسوق واقف تعتبر مقبولة ولكن تصبح عبئا اذا كان عدد افراد العائلة كبيرا، داعيا في هذا السياق إلى ضرورة اعتماد اسعار خاصة بالنسبة للأسر الكبيرة.

ولفت الردفاني إلى ضرورة توسيع الخيمة لتضم عددا أكبر من الانشطة بهدف استقطاب المزيد من الزوار والراغبين في الاستفادة من الأنشطة، مشيرا إلى أهمية تدوير الفعاليات بين أكثر من فضاء، حتى تستفيد مختلف المناطق في الدولة.

وأوضح أن المهرجان الذي يقام داخل الخيمة بالسوق ساهم في استقطاب العائلات بداية من العصر للاستمتاع بالأنشطة من جهة وتخصيص باقي الوقت للزيارات العائلية.

بدوره أكد سهيم جمعة ان فعاليات العيد تمثل فرصا كبيرة للعائلات للخروج والترويح عن النفس والاستفادة من الاجازة من خلال المشاركة بفاعلية في مختلف الفعاليات الترفيهية والثقافية المقامة في عديد المناطق في الدولة.

وشدد جمعة التأكيد ان الالعاب المقامة في خيمة سوق واقف تلبي طموحات شريحة معينة من الاطفال لتضطر الاسرة إلى البحث عن فضاءات اخرى قصد ارضاء جميع الاطفال، قائلا: “هناك العاب نمطية يمكن أن تتوفر في باقي الفضاءات طوال العام”.

ودعا جمعة إلى مواصلة الفعاليات لفترة اطول تتجاوز أيام العيد لتحقيق الحركية الدائمة في سوق واقف وجعله محطة رئيسية للترفيه في الدوحة وباقي مناطق الدولة.

فضاء للفن والإبداع

ويقول ايغور كوسينك، رسام الخيال، انها المرة الثانية التي يشارك فيها في فعاليات في قطر بعد مهرجان الربيع، مشير إلى أن الاقبال الكثيف على رسم الظل شجعه على العودة لقطر والمشاركة في مهرجان العيد، مضيفا: “العملية لا تتجاوز الدقيقة والنصف وتحصل على صورة تشبهك بداية من رقبتك والذقن والفم والأنف”. يقوم ايغور بقص ملف التعريف الخاص بك على ورقة بسرعة، يلقي نظرة عليك بشكل متقطع مثل الرسام.

فعاليات أفضل

على صعيد آخر قال عدنان علي ان الفعاليات تعتبر إلى حد الآن احسن من العام السابق وتشمل مختلف مناطق الدولة مما يجنب العائلات التنقل من مكان إلى آخر للاستمتاع بالفعاليات، مضيفا: “أدخلت الفعاليات أجواء من البهجة والسرور على الكبار والصغار، خاصة أن سوق واقف يعد الوجهة السياحية الأولى في قطر سواء للمواطنين والمقيمين وايضا السياح الذين يرغبون في الاستمتاع بالعيد في الدوحة”.

ولفت إلى ان الفعاليات والاقبال المتزايد عليها في سوق واقف يعكس المكانة التي اضحى يمثلها السوق في القطاع السياحي الوطني، خاصة أنه يسلط الضوء على جزء من المخزون الحضاري والتاريخي والثقافي للدولة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X