👩🏽‍💻 Projects

QR 230mn Aquatic Research Centre set to open

الإعداد لإفتتاح مركز البحوث المائية بتكلفة 230 مليون ريال قطري

The Ministry of Municipality and Environment (MME) is getting ready for the official opening of the QR230mn Aquatic Research Centre at Ras Matbakh this month, local Arabic daily Arrayah reported on Saturday.

The opening is part of Qatar’s plans to develop the fisheries sector. It is considered as one of the largest projects of its kind with its research, production and technical support aspects.

A source at the MME has pointed out that the centre will work on pursue scientific research and studies to look into the best ways of fish breeding, with special focus on the local varieties of economic value to increase the volume of domestic production and supply the needs of the local market accordingly. In addition, the strategy aspires to maintain a surplus of production that could be imported.

The centre has special aquaculture facilities and a unit for fish breeding with a capacity of 2.4mn fish larvae with four hatching seasons a year. Spread across 110,000sqm, the centre has the potential to raise its production capability to 10mn fish a year. There is also another unit for shrimps which could ultimately produce six tonnes a year.

The source stressed that the country has been working to achieve 90% self-sufficiency of fish locally by 2023 and expected that the percentage of self-sufficiency would amount to 79% this year, and the following year 87% and goes up gradually until the target is met.

Regarding self-sufficiency of shrimps, the strategy is to reach 100% self-sufficiency by 2023 through the production of 1,000 tonnes annually in the Al-Arish Area, touching 5% in 2020, 25% in 2021 and 75% in 2022.

تستعد وزارة البلدية والبيئة (MME) للافتتاح الرسمي لمركز البحوث المائية الذي تبلغ قيمته 230 مليون ريال قطري في رأس مطباخ هذا الشهر ، وفق ما أوردته يومية أرايه اليومية المحلية يوم السبت.

الافتتاح جزء من خطط قطر لتطوير قطاع المصايد. تعتبر واحدة من أكبر المشاريع من نوعها مع جوانب البحث والإنتاج والدعم الفني.

أشار مصدر في وزارة التربية والتعليم إلى أن المركز سيعمل على متابعة البحوث والدراسات العلمية للنظر في أفضل طرق تربية الأسماك ، مع التركيز بشكل خاص على الأنواع المحلية ذات القيمة الاقتصادية لزيادة حجم الإنتاج المحلي وتلبية الاحتياجات من السوق المحلية وفقا لذلك. بالإضافة إلى ذلك ، تطمح الاستراتيجية إلى الحفاظ على فائض الإنتاج الذي يمكن استيراده.

يحتوي المركز على مرافق خاصة للاستزراع المائي ووحدة لتربية الأسماك بطاقة 2.4 مليون يرقات الأسماك مع أربعة مواسم تفقيس في السنة. يمتد المركز على مساحة 110،000 متر مربع ، ولديه القدرة على رفع قدرته الإنتاجية إلى 10 ملايين سمكة سنويًا. هناك أيضًا وحدة أخرى للروبيان يمكنها إنتاج ستة أطنان سنويًا.

وأكد المصدر أن البلاد تعمل على تحقيق 90٪ من الاكتفاء الذاتي للأسماك محليًا بحلول عام 2023 ، ويتوقع أن تصل نسبة الاكتفاء الذاتي إلى 79٪ هذا العام ، وفي العام التالي 87٪ وسوف ترتفع تدريجياً حتى الهدف هو الوفاء.

فيما يتعلق بالاكتفاء الذاتي للروبيان ، تتمثل الاستراتيجية في تحقيق الاكتفاء الذاتي بنسبة 100 ٪ بحلول عام 2023 من خلال إنتاج 1000 طن سنويًا في منطقة العريش ، حيث بلغت 5 ٪ في عام 2020 ، و 25 ٪ في عام 2021 و 75 ٪ في عام 2022.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X