👮‍♂️ Government

Qatar leads cooperation in drug control between GCC and Asia

قطر تقود تعزيز التعاون في مكافحة المخدرات بين دول مجلس التعاون وآسيا

QNA

Doha

Director of Criminal Information Centre For Drug Control Cooperation Council For the Arab Gulf States Brigadier Saqr Rashid al Muraikhi and Director of the Central Asian Regional Information Coordination Center for Combating Illicit Trafficking in Narcotic Drugs, Psychotropic Substances and their Precursors (CARICC) Pustovitov G.B on Saturday co-chaired a meeting to review ways to develop bilateral relations and cooperation to combat drugs and related issues.

The meeting also discussed strategies to curb the smuggling of Afghan opium into the Arabian Gulf region and to combat terrorism financing and money-laundering stemming from illicit drug trafficking.

In a statement after the meeting, Brigadier Muraikhi said the visit of the CARICC director to Doha comes as part of the centre’s efforts to strengthen regional and international cooperation with counterpart organisations and centres, exchange experiences and discuss the developments in drug control.

He said the two centres would exchange important information related to combating illegal drug trafficking during the visit.

Brigadier Muraikhi said the cooperation of the criminal information centre with the regional and international organisations is an important addition to opening new horizons for the exchange of expertise in combating illicit trafficking of narcotic drugs and psychotropic substances.

He pointed to the similarity between the two centres in the way they work through contact officers from each member state, as well as the way of exchanging information through the security channels.

For his part, Pustovitov expressed his pleasure at visiting the Criminal Information Center for Drug Control in Doha, stressing the importance of further fruitful cooperation between the two centres. He said CARICC signed several MoUs with several regional and international organisations around the world that can provide information and practical support to the Center.

CARICC, formed by Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Tajikistan, Turkmenistan and the Russian Federation, in addition to the United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), is based in Almaty, Kazakhstan.

استعرض اجتماع عقد بالدوحة، برئاسة العميد صقر راشد المريخي، مدير مركز المعلومات الجنائية لمكافحة المخدرات لمجلس التعاون لدول الخليج العربية، والسيد جريجوري بيستوفوتوف مدير مركز المعلومات والتنسيق الإقليمي لآسيا الوسطى لمكافحة الاتجار غير المشروع بالمخدرات والمؤثرات العقلية وسلائفها (كاريك)، سبل تطوير العلاقات الثنائية والتعاون في مجال مكافحة المخدرات والقضايا ذات الصلة، بجانب مكافحة تهريب الأفيون الأفغاني إلى منطقة الخليج العربي ومكافحة تمويل الإرهاب وغسل الأموال المتأتية من الاتجار غير المشروع بالمخدرات.

وفي تصريح له عقب الاجتماع، قال العميد المريخي إن هذه الزيارة، التي يقوم بها مدير «كاريك» للدوحة، تأتي ضمن سعي مركز المعلومات الجنائية المتواصل، وحرصه الدائم على تعزيز وتفعيل التعاون الإقليمي والدولي مع المنظمات والمراكز النظيرة وتبادل الخبرات، وبحث التطورات الحاصلة في مجال مكافحة المخدرات، باعتبارها مشكلة ذات أبعاد إقليمية ودولية، كونها تواجه كل المجتمعات، ولا بد من تضافر الجهود لمواجهة هذه الآفة.

وأضاف أن هذه الزيارة تعكس أيضاً الأهمية والمكانة التي يتمتع بها المركز بين المراكز الإقليمية والدولية المتخصصة في مجال مكافحة المخدرات، مشيراً إلى تبادل المركزين معلومات مهمة تتعلق بمكافحة الاتجار غير المشروع بالمواد المخدرة خلال الزيارة، سيتم تعميمها على أجهزة مكافحة المخدرات بدول مجلس التعاون.

ولفت العميد المريخي إلى أن تعاون المركز مع التكتلات والمنظمات الإقليمية والدولية إضافة مهمة لفتح آفاق جديدة لتبادل الخبرات في مجال مكافحة الاتجار غير المشروع بالمخدرات والمؤثرات العقلية.

وذكر أن زيارة وفد مركز المعلومات والتنسيق الإقليمي لآسيا الوسطى لمكافحة الاتجار غير المشروع بالمخدرات والمؤثرات العقلية وسلائفها «كاريك» تمثل محطة مهمة في مسيرة التعاون الثنائي بين المركزين في مجال تبادل المعلومات الاستخباراتية والخبرات والتجارب الناجحة عن طرق التهريب الحديثة ووسائل الإخفاء، مضيفاً أن ذلك يساهم في فتح آفاق التعاون والتنسيق الدوليين بين المراكز والمنظمات النظيرة، ويعزز الشبكة الدولية الموحدة على مستوى العالم في مجال مكافحة المخدرات والمؤثرات العقلية.

وأشار إلى التطابق الكبير بين المركزين في طريقة عملهما، من خلال وجود ضباط الاتصال من كل دولة من الدول الأعضاء، وكذلك التطابق في أسلوب تبادل المعلومات، من خلال القنوات الأمنية المتبعة، هذا بجانب تشابه الاختصاصات وتقاربها بين المركزين. ومن جانبه، عبر السيد جريجوري بيستوفوتوف عن سعادتهم بزيارة مركز المعلومات الجنائية لمكافحة المخدرات بالدوحة، مؤكداً الحرص على مزيد من التعاون المثمر بين المركزين. وذكر بوستيتوف أن «كاريك» وقع العديد من مذكرات التفاهم مع منظمات إقليمية ودولية عديدة حول العالم يمكن أن تقدم الدعم المعلوماتي والمساندة العلمية والعملية للمركز.

وقال: «نحن سعداء بالتعاون مع مركز المعلومات الجنائية لمكافحة المخدرات، وذلك للاستفادة من الخبرات المتراكمة لدى المركز في مجال مكافحة الاتجار غير المشروع بالمواد المخدرة والمؤثرات العقلية والسلائف الكيميائية، بجانب المعلومات الاستخبارية في هذا المجال».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X