additional reading tokyo hot busty aubrey kate on massage table. european babe gets licked. phim heo angelina valentine tattooed vixen. http://desigirlsfuckvidz.com

💉 Health

Around 50 new cases of sarcoma diagnosed at HMC each year

«حمد الطبية»: 50 إصابة جديدة بـ «الساركوما» سنوياً

Doha: Early diagnosis and the latest management techniques in bone and soft tissue sarcoma were the focus of Hamad Medical Corporation’s (HMC) Sarcoma Awareness Day symposium, held yesterday at Hajar Auditorium.

Sarcoma is a rare form of cancer that can affect any part of the body but most commonly occurs in the bones, muscles, tendons, cartilage, nerves, fat, and blood vessels in the arms or legs. \

There are around one hundred different sub-types of sarcoma.

Dr Mohamed Al Ateeq Al Dosari, Senior Consultant and Head of the Orthopedic Surgery Department at Hamad General Hospital said the symptoms of bone sarcoma can vary depending on the size and location of the tumor.

“Every year thousands of people around the world are diagnosed with sarcoma with approximately 50 new cases being diagnosed in Qatar each year here at HMC. These cases are managed by a dedicated multidisciplinary team of expert doctors and nurses led by the Orthopedic Oncology team at both Hamad General Hospital and the Bone and Joint Center,” said Dr Al Dosari, who is also Director of HMC’s Bone and Joint Center.

The most common symptoms of bone and soft tissue sarcoma include bone pain, a mass or swelling, and restricted movement in a joint. Dr Ahmed Mounir, Senior Consultant Orthopedic Surgery and Clinical Lead of the Sarcoma Service at Hamad General Hospital noted that the symptoms of bone sarcoma can sometimes be confused with a sports injury or with growing pains in children and young people.

“Unfortunately, in its early stages, patients with sarcoma usually do not have any worrisome symptoms, or they have vague symptoms that mimic other non-cancerous conditions such as lipoma, a cyst, or sports injuries.”

“The absence of early and accurate diagnosis will lead to either delay in treatment or the disease being incorrectly treated. This can often result in an unfavorable prognosis so it is extremely important for individuals who have an unexplained, persistent lump, even if it is painless, to seek medical advice. This is especially important in cases where there is a progressive increase in the size of a previously stationary lump, a new occurrence of pain in an existing lump, or unexplained bone and/or joint pain,” said Dr Mounir.

Patients who are suspected to have bone sarcoma will now receive an urgent referral, within 48 hours, to the Bone and Joint Center. He said the new urgent referral pathway is the first disease-specific electronic referral system at HMC for suspected cancer cases.

Speaking about the Sarcoma Awareness Day symposium, Dr Ahmed Elramadi, Specialist at the Orthopedic Surgery Department at Hamad General Hospital, said a key aim of the event was to raise awareness of the disease and to improve treatment and care standards.

نظمت وحدة علاج أورام الجهاز العضلي الهيكلي بقسم العظام في مستشفى حمد العام، فعالية توعوية حول مرض «الساركوما»، تضمنت محاضرات للتوعية بأهمية التشخيص المبكر والمسار العلاجي المتبع وأحدث التقنيات العلاجية، قدمها اختصاصيو الأورام وغيرهم من المختصين في مجال الصحة والمهن الطبية المساندة والتمريض، وذلك في إطار الاحتفال بيوم التوعية بـ «الساركوما».

و«الساركوما» هي نوع نادر من أنواع السرطانات التي تصيب أي جزء في الجسم، لكنها غالباً تظهر في العظام والعضلات والأوتار والغضاريف والأعصاب والدهون والأوعية الدموية في الذراعين والساقين، كما يوجد نحو مئة نوع آخر من «الساركوما».

وتحدث الدكتور محمد العتيق الدوسري- استشاري أول ورئيس قسم جراحة العظام ومدير مركز العظام والمفاصل بمؤسسة حمد الطبية- عن أعراض «الساركوما» التي تصيب العظام والتي قد تختلف من حيث الحجم والمكان الذي يظهر فيه الورم بالجسم، وقال: يصاب الآلاف حول العالم بمرض «الساركوما» سنوياً، وفي مؤسسة حمد الطبية يتم تشخيص خمسين حالة جديدة بمرض «الساركوما» سنوياً، حيث يتم إدارتها والتعامل معها من قبل فريق متعدد الاختصاصات، يضم أطباء وكوادر تمريض تعمل بإشراف فريق علاج أورام العظام بمستشفى حمد العام ومركز العظام والمفاصل.

وأشار الدكتور أحمد منير-استشاري أول جراحة العظام والرئيس الطبي لخدمات علاج «الساركوما» بمستشفى حمد العام، إلى أن أعراض «ساركوما» العظام من الممكن أن تتشابه مع أعراض الإصابات الناجمة عن ممارسة الرياضة أو الآلام المتزايدة التي تظهر عند الأطفال والشباب.

وتحدث الدكتور أحمد الرمادي، أخصائي جراحة العظام بمستشفى حمد العام، عن أن الهدف من تنظيم فعالية يوم التوعية بـ «الساركوما» هو زيادة نسبة الوعي بالمرض وتحسين سبل العلاج ومعايير الرعاية.

وأضاف قائلاً: «تساهم التوعية بشكل بالغ في تحسين نتائج العلاج التي يحصل عليها المريض، لذا بات من المهم جداً للجمهور واختصاصيي الرعاية الصحية معرفة الأعراض التي قد تشير للإصابة بـ«الساركوما» ليتم البدء بشكل سريع في تلقي العلاج.

وأشار الدكتور أحمد منير إلى أن هذه الفعالية التوعوية تأتي ضمن مساعي مؤسسة حمد الطبية لتطوير خدمات رعاية السرطان بشكل عام وخاصة مرض «الساركوما»، ويساهم المؤتمر كذلك في تطوير استراتيجيات من شأنها خفض حالات الإصابة بساركوما العظام والأنسجة الرخوة في قطر، مما يؤدي إلى تحسين النتائج الصحية لمرضى السرطان.

.. وتدريب منسّقي التغذية على الأدلة الإرشادية

نظّمت إدارة التغذية العلاجية بمؤسسة حمد الطبية، ورشة عمل لتدريب منسّقي خدمات التغذية، ومشرفي خدمات الطعام بقسم الضيافة بمؤسسة حمد الطبية، على تطبيق الأدلة الإرشادية للتغذية لدولة قطر، وذلك في الثاني عشر من يناير الحالي في بيت الضيافة بمدينة حمد بن خليفة الطبية، بحضور 60 مشاركاً من مختلف مرافق المؤسسة.

وأكدت السيدة ريم السعدي -مدير إدارة التغذية العلاجية بمؤسسة حمد الطبية- أن ورشة العمل تأتي في إطار استكمال خطة العمل لتطبيق المبادرة التي أطلقتها وزارة الصحة العامة منذ عام 2015م، بالتعاون مع شركائها ومن بينهم مؤسسة حمد الطبية، من أجل اتباع الأدلة الإرشادية للتغذية لدولة قطر، وكانت الوزارة بدورها قد عقدت ورشة عمل تدريبية لعدد من منسقي التغذية العلاجية من مختلف المستشفيات بالدولة، ومن بينهم 3 من مؤسسة حمد الطبية، والذين قاموا بدورهم بتدريب بقية منسقي التغذية العلاجية باعتبارهم المعنيين في هذا المجال، من أجل تطبيق هذه الإرشادات وتعميمها بين الجمهور، لتعود بالنفع والفائدة على صحتهم العامة.

وأضافت السيدة ريم السعدي، أن اتباع الأدلة الإرشادية للتغذية لدولة قطر يساعد أفراد المجتمع على البقاء أصحاء وأقوياء مع المحافظة على الوزن الصحي المناسب لهم، ويحد من مخاطر الإصابة بالأمراض غير الانتقالية مثل السمنة والسكري وأمراض القلب والأوعية الدموية والسرطان وهشاشة العظام التي انتشرت بصورة كبيرة في المجتمع، وتحدد هذه الدلائل أنواع الأطعمة الأساسية التي يتعين تناولها يومياً، والتي يجب الحد من تناولها أو تجنبها قدر الإمكان، كما تركز أيضاً على جودة الأطعمة، بالإضافة إلى بعض الإرشادات المتعلقة بالكميات التي يتعين تناولها مثل: «تناول البقوليات يومياً، تناول الأسماك مرتين أسبوعياً».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

wild fingering with love tunnel fucking.website
free xxx
sextop yaela vonk and kyla.

Back to top button