👮‍♂️ Government

No unprecedented rise in temperatures: Met dept director

مدير إدارة الأرصاد الجوية : درجات الحرارة المسجلة حاليا طبيعية ولم تشهد ارتفاعات غير مسبوقة

Abdulla al-Mannai, director of the Meteorology Department at the Civil Aviation Authority, on Tuesday stressed that rumours on social media regarding a significant rise in temperatures, which could go up to as high as 80C, were pure speculation.

He told the official Qatar News Agency that the current temperatures were at the “natural level” and had not seen any unprecedented increase. The current rise in temperatures was in line with the regular levels seen in summer months in the country, he said, noting that there was no indication of a severe rise in temperatures in the coming period.

He explained that the temperature levels recorded so far this month have not exceeded those seen in June last year, adding that the highest temperature registered by the department this month was 48.2C. He said the world in general has seen a rise in temperatures, highlighting that Qatar registered temperatures ranging between 40C and 42C back in 1973.

Responding to a question on the accuracy of temperature sensors in cars, especially that it always gives a higher recording than the department’s official ones, al-Mannai said such sensors are affected by a number of factors, one of which is being located too close to the engine. Another factor that impacts the sensor’s accuracy, according to the official, is its exposure to the car exhaust.

He said temperature sensors of any kind must follow the guidelines and standards set by the World Meteorological Organisation in order to accurately detect the temperature.

Al-Mannai encouraged the public to rely on official sources while looking for information on temperature levels. He recommended visiting the department’s official website or following its verified accounts on various social media platforms.

Further, he advised the public not to have exposure to sunlight and avoid, as much as possible, going out in the morning. Other pieces of advice he gave included wearing comfortable clothes with bright colours, staying hydrated and avoiding outdoor activities.

He also called on workers to follow the guidelines issued by the designated authorities on the matter, and urged those concerned not to pressure workers to finish work that would see them getting exposed to the sun.

Al-Mannai also stressed the importance of not leaving children alone in the car and ensuring that no one is in the vehicle before closing it.

الدوحة – قنا

أكد السيد عبدالله المناعي مدير إدارة الأرصاد الجوية بالهيئة العامة للطيران المدني، أن ما ينشر في بعض وسائل التواصل الاجتماعي من توقعات بارتفاع درجات الحرارة وبلوغها الثمانين درجة مئوية مجرد إثارة إعلامية وليس أكثر.

وأوضح المناعي ،في تصريح خاص لوكالة الأنباء القطرية قنا أن درجات الحرارة المسجلة حاليا طبيعية ولم تشهد ارتفاعات غير مسبوقة.. مضيفا “نحن الآن في فصل الصيف وما نشهده من ارتفاع في درجات الحرارة هو أمر طبيعي، ولا يوجد أي مؤشر ينذر بارتفاع درجات الحرارة للمعدلات المذكورة”.

ولفت إلى أن درجات الحرارة المسجلة في الشهر الجاري لم تتجاوز ما تم تسجيله في شهر يونيو من العام الماضي، حيث بلغت أعلى درجة حرارة مسجلة في الأيام الماضية من شهر يونيو الجاري 48.2 درجة مئوية استناداً على السجلات المناخية الموجودة في قسم المناخ في إدارة الأرصاد الجوية.

وأشار الى أن السنوات الأخيرة شهدت ارتفاعا في درجات الحرارة على المستوى العالمي، موضحا أن دولة قطر- على سبيل المثال- سجلت في شهر يونيو من عام 1973 درجة حرارة بين 40 و42 درجة مئوية فقط.

وأوضح مدير إدارة الأرصاد الجوية أن رياح البوارح والتي من المقرر أن تبدأ في الأسبوع الأول من شهر يونيو وتنتهي في الأسبوع الثالث من شهر يوليو، تأخرت حوالي أسبوع.. وقال “إن هذا التأخير ضمن المتوقع، وليس مفاجئا”.

وذكر المناعي أن رياح البوارح رياح شمالية تهب خلال فترات الظهيرة وتبقي درجات الحرارة في معدلاتها الطبيعية، ورغم أنها قد تثير الأتربة وتسبب الازعاج للبعض، إلا أنها تلطف الأجواء خصوصا في المساء.

وفي سؤال حول أجهزة قياس درجة الحرارة في السيارات ومدى دقتها خصوصا وأنها تعطي قراءة أكبر من القراءة الرسمية التي تصدرها إدارة الأرصاد الجوية، أرجع السيد المناعي السبب في ذلك إلى أن أجهزة قياس الحرارة في السيارات تتأثر بعوامل عديدة ما يؤثر على أدائها ودقتها، ومن تلك العوامل وجود جهاز القياس على مقربة من محرك السيارة ما يترتب على ذلك ارتفاع لدرجة الحرارة في المنطقة المحيطة به، وبالتالي تتأثر قراءته لدرجة الحرارة الفعلية، فضلا عن أن الجهاز يقع على مقربة من الطبقة الاسفلتية للشارع، إضافة لتعرضه لعوادم السيارات مما يؤثر على دقة قراءته وأدائه.

وتابع السيد عبدالله “يجب أن يكون جهاز القياس في مكان يلبي المعايير والمقاييس الموضوعة من قبل منظمة الأرصاد الجوية العالمية لأجهزة القياس، حتى يتمكن الجهاز من قياس درجات الحرارة بشكل دقيق”.

وأهاب السيد عبدالله المناعي مدير إدارة الأرصاد الجوية بالهيئة العامة للطيران المدني بالجميع استقاء المعلومات المتعلقة بالطقس والتنبؤات الجوية من المصادر الرسمية المعتمدة، وزيارة الموقع الإلكتروني لإدارة الأرصاد الجوية لاستقاء آخر المعلومات بشأن الطقس والاطلاع على الحسابات الرسمية للإدارة في منصات التواصل الاجتماعي والتي يتم تحديثها على مدار الساعة.

ونصح الجميع بعدم التعرض لأشعة الشمس وعدم الخروج في أوقات الذروة وتأجيل الأعمال غير الضرورية خلال النهار وإنجازها في المساء، وارتداء ملابس مريحة ذات ألوان فاتحة، وشرب كمية مناسبة من السوائل، وتجنب الأنشطة الخارجية وعدم التعرض للأشعة المباشرة للشمس قدر الإمكان.

كما نصح العمال باتباع النصائح والتعليمات التي أصدرتها الجهات المختصة في هذا الشأن، وعدم الضغط على العمال لإنجاز أعمالهم في الخارج والتعرض لأشعة الشمس خلال أوقات النهار، وعدم ترك الأطفال بمفردهم في السيارة والتأكد من عدم وجود أحد داخل السيارة قبل إغلاقها.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X