👮‍♂️ Government

MoI launches ‘Accident-free Summer’ campaign

«الداخلية» تطلق حملة «صيف بلا حوادث»

QNA/Doha

Upholding the motto ‘Accident Free Summer’ the General Directorate of Traffic will observe a traffic awareness campaign in the country. The month-long campaign, which is aimed at curbing traffic violations and road accidents, will be launched on July 1 in cooperation with the Public Relations Department of the Ministry of Interior (MoI).

While addressing a press conference that marked the formal announcement of the campaign, Colonel Mohammad Radhi al-Hajri, Director of Traffic Awareness Department, said the campaign will focus on field awareness. Awareness programmes, checks and inspection campaigns will be carried in cooperation with the Traffic Patrols Department and the Public Relations Department. “The prime focus will be on making the public aware of the rules of traffic safety and safe driving. Drivers, especially youngsters in Doha and outside the city will be made aware of the cause,” he added.

The press conference was also attended by Colonel Nasser Darman al- Hajri, Assistant Director General of Traffic, Captain Abdul Wahid Gharib al- Anzi, Traffic Awareness Officer at Traffic Awareness Department and officers of the General Directorate of Traffic.

The campaign will focus on raising awareness against various violations that include driving without valid license, passing through the right side, using mobile phone while driving, parking in the places reserved for people with special needs and obstructing traffic by stopping in the yellow box. During the campaign, according to officials, various publications including brochures and leaflets will be distributed at public places, streets and commercial institutions of Doha and outside areas like Dukhan. Officials, during the campaign, will guide drivers on how to abide by the rules and eliminate accident. Authorities have ensured cooperation from media institutions and campaign activities will be carried in coordination with the ‘Talaa’ project authorities department in order to detect the violation of stopping in the yellow box. Cameras that were installed as part of Talaa project will monitor violation on roads and intersections. Officials said violation of stopping in the yellow box will be charged with a fine of QR 500.

Captain Abdul Wahid Ghareeb Al-Anzi, Traffic Awareness Officer, while addressing the press conference, noted that role of media in instilling awareness and traffic culture, especially among youngsters, is crucial. He hailed local media for taking up efforts to discharge their duties and extending support to various initiatives to raise awareness.

أعلنت الإدارة العامة للمرور ممثلة بإدارة التوعية المرورية، في مؤتمر صحافي عقدته أمس بالمقر الرئيسي للإدارة في مدينة خليفة، عن تنظيم حملة «صيف بلا حوادث» للعام الحالي 2019، والتي تستمر فعالياتها خلال الفترة من 1/7/2019 إلى 1/8/2019، بهدف توعية الجمهور بقواعد السلامة المرورية والقيادة الآمنة.

حضر المؤتمر الصحافي العقيد ناصر درمان الهاجري مساعد مدير عام المرور، والعقيد محمد راضي الهاجري مدير إدارة التوعية المرورية، وعدد كبير من ضباط الإدارة العامة للمرور، وجمع من الصحافيين ومراسلي القنوات الأرضية والفضائية ومواقع التواصل الاجتماعي.

وأشار العقيد محمد راضي الهاجري إلى حرص إدارة التوعية المرورية على تنفيذ حملة «صيف بلا حوادث»، في إطار خطة الإدارة العامة للمرور، التي تركز هذا العام على التوعية الميدانية، من خلال حملات تفتيشية بالتعاون مع قسم «طلع»، وقسم الدوريات المرورية وإدارة العلاقات العامة بالوزارة لنشر الوعي المروري. وقال إن الهدف من الحملة يتمثل في توعية الجمهور بقواعد السلامة المرورية والقيادة الآمنة، مع التركيز على السائقين، وخاصة من فئة الشباب، في مدينة الدوحة والمناطق الخارجية.

وأضاف الهاجري: «إن هناك عدداً من المخالفات سوف تحظى بمزيد من التوعية خلال الحملة لتفادي الوقوع فيها، منها القيادة بدون رخصة، والانشغال بالهاتف الجوال، والتجاوز من اليمين، والوقوف في أماكن ذوي الإعاقة، وعرقلة الحركة المرورية بالوقوف في الصندوق الأصفر، وذلك من خلال توزيع مطبوعات توعوية، وتوجيه نصائح وإرشادات للسائقين المخالفين ميدانياً، في الأسواق والشوارع التجارية، والمناطق الداخلية بمدينة الدوحة، والمناطق الخارجية في الشمال والجنوب ودخان، بالتعاون مع أقسام المرور في المناطق الخارجية، وباستثناء مخالفة الوقوف في الصندوق الأصفر، التي ستتم التوعية بها عبر وسائل الإعلام بكل أشكالها ومن خلال التنسيق مع قسم «طلع»، حيث إن الكاميرات الموجودة على التقاطعات تقوم برصد هذه المخالفة، التي تعرقل السير ولا يجوز التصالح فيها أو تخفيض قيمتها المادية البالغة 500 ريال. وأوضح مدير إدارة التوعية المرورية أن اختيار هذه المخالفات تم باعتبارها الأكثر شيوعاً، ولا يمنع ذلك من تسليط الضوء على بعض المخالفات الأخرى، والتوعية بمخاطرها من واقع التواجد الميداني لضباط الحملة، وهو ما يميز الحملة هذا العام، حيث قررت الإدارة العامة للمرور أن تكون الحملة على أرض الواقع، من خلال التواجد الشرطي لضباط التوعية، وضباط الإدارات المرورية المشاركة، على الطرق الرئيسية والخارجية بكل مناطق الدولة، لضمان تأثير ووصول الرسالة التوعوية، والحد من ارتكاب المخالفات السالف ذكرها إلى جانب العديد من المخالفات الأخرى.

واختتم العقيد محمد راضي الهاجري كلمته باستعراض مقارنة بين عامي 2017 و2018، توضح مدى تأثير حملات «صيف بلا حوادث» على تراجع عدد من المخالفات، وقال إن مخالفة التجاوز من اليمين قد تراجعت بشكل ملحوظ، حيث بلغت بنسبة 68.4 %، كما سجلت مخالفة القيادة بدون رخصة تراجعاً بلغ 16.1 %، وانخفضت مخالفات الوقوف في أماكن المعاقين بنسبة انخفاض بلغت 22.4 %.

وفي بداية تقديمه للمؤتمر، أوضح النقيب عبدالواحد غريب العنزي -ضابط التوعية المرورية- دور الإعلام في غرس الوعي والثقافة المرورية، خاصة بين الشباب، وهو ما مثل منطلقاً للإدارة العامة للمرور، ممثلة بإدارة التوعية المرورية، لتشارك وسائل الإعلام المختلفة لمتابعة الأنشطة والفعاليات التي تنفذها الإدارة، في إطار خطة التوعية المرورية السنوية.

وأكد على أن الإعلام المحلي لا يدخر جهداً في القيام بمسؤولياته الاجتماعية الداعمة لجهود التوعية المرورية، لتحقيق رؤية الدولة للحد من الحوادث والمخالفات المرورية، وتوفير أقصى معدلات السلامة على الطريق.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X