😎 LifeStyle

Katara announces launch of fourth Fath Al Khair cruise

كتارا تعلن عن إطلاق رحلة “فتح الخير” الرابعة

Some 16 Qatari sailors will take part in the fourth cruise of Fath Al Khair, scheduled to start on July 10, Katara – the Cultural Village general manager Dr Khalid bin Ibrahim al-Sulaiti has announced.

In a press statement, Dr al-Sulaiti said the launch is set to take place in Istanbul, Turkey, where the dhow will set off and sail from the Bosphorus across 11 other harbours in Europe and North Africa.

Dr al-Sulaiti said the aim of the cruise is to raise awareness of Qatar’s heritage, especially its maritime culture, noting that it is a significant part of the Qatari identity.

The cruise also aims to promote Qatar’s hosting of the 2022 FIFA World Cup and presents its preparations for the prestigious and historic event. The sailors will also distribute brochures and gifts to the public, explaining all about Qatar in order to reach out to people of the countries the cruise will pass through.

Fath Al Khair cruise captain Yousef Mohamed al-Sada said the voyage will be undertaken in different phases and the route for Phase 1 will include Greece, Albania and Croatia, before ending in Italy.

He added that the cruise will include visit several islands such as the Greek island of Mykonos and Sicily in the Mediterranean. According to al-Sada, the second phase will begin in June 2020, which will include docking at harbours in France and Spain, while the third phase will pass through Morocco, Algeria and Tunisia.

أعلنت المؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا»، صباح أمس عن تفاصيل رحلة «فتح الخير 4»، التي ستنطلق من مدينة اسطنبول بالجمهورية التركية في العاشر من يوليو المقبل ضمن جولة بحرية تستغرق ثلاث مراحل.

جاء ذلك، خلال مؤتمر صحافي بقاعة كبار الشخصيات (32) بـ «كتارا» حضرها سعادة الدكتور خالد بن إبراهيم السليطي المدير العام للمؤسسة العامة للحي الثقافي «كتارا»، والسيد محمد يوسف السادة نوخذة محمل «فتح الخير4»، وممثلو وسائل الإعلام المختلفة.

وأكد الدكتور خالد السليطي، أن رحلة «فتح الخير 4»، التي ستنطلق من مضيق البوسفور في مدينة اسطنبول بتركيا في العاشر من يوليو المقبل، ستحمل رسالة الثقافة والتراث القطري الأصيل إلى العالم؛ حيث ستعرّف شعوب دول البحر الأبيض المتوسط على عراقة تراثنا البحري والمكانة الكبيرة التي يحتلها هذا التراث في نفوس أبناء قطر الذين تربطهم علاقة وثيقة بالبحر، لافتاً إلى أن الرحلة ستكون مميزة واستثنائية وستشكل علامة فارقة في الرحلات البحرية التراثية التي نظمتها «كتارا» منذ عام 2013؛ إذ إنها ستفتح آفاق المعرفة والمهارة والخبرة والتواصل مع شعوب وثقافات العالم.

وتأتي رحلة «فتح الخير 4» ضمن جهود «كتارا» للتعريف بالتراث البحري القطري الأصيل والترويج لبطولة كأس العالم لكرة القدم قطر 2022.

من جهته، أوضح السيد محمد يوسف السادة، نوخذة رحلة «فتح الخير 4»، أن الرحلة البحرية التي ستنطلق من مضيق البوسفور باسطنبول في العاشر من يوليو المقبل، ستشمل دولاً من أوروبا وشمال إفريقيا وستمتد على ثلاثة مراحل، تنطلق المرحلة الأولى من تركيا وتختتم في إيطاليا مروراً باليونان وألبانيا وكرواتيا.

وكشف أن عدد المشاركين في الرحلة يتألف من 16 بحاراً (النوخذة واليزوة) سيبحرون في رحلة بحرية يبلغ مسار مرحلتها الأولى أكثر من 4000 ميل بحري، مبيناً أن المحمل سيكون من نوع (بوم سفار) الخشبي، طوله 110 أقدام، عرضه 27 قدماً، حمولته 200 طن، يتألف من شراعين.

وأشار السادة إلى أن المرحلة الثانية لرحلة «فتح الخير4» ستبدأ في يونيو 2020 وتشمل موانئ بحرية في فرنسا وإسبانيا، فيما تبدأ المرحلة الثالثة والأخيرة للرحلة في 2021 وتتوجه خلالها إلى المغرب والجزائر وتونس.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X