📚Education

HBKU students learn in depth about Islamic Architecture in Jordan

طلاب جامعة حمد يستكشفون العمارة الإسلامية في الأردن

Doha: The students from the College of Islamic Studies (CIS) at Hamad Bin Khalifa University (HBKU) recently travelled to the Kingdom of Jordan to complement their studies within the college’s Master of Science in Islamic Art, Architecture and Urbanism programme.

Dr. Tarek Swelim, Associate Professor of Islamic Art and Architecture and the Program Coordinator at CIS, led the trip, which is organised and sponsored annually by the programme to a relevant destination in the Islamic world. Jordan and its pre-Islamic, Islamic, and modern cultures are studied as part of the curriculum of the Islamic Art and Architecture programme.

The educational trip included visits to the pre-Islamic Roman sites of Jerash and Nabataean of Petra; the Biblical sites of Mount Nebo and the town of Madaba; Amman’s Roman theater; and the Temple of Hercules. The group toured Jerash, the most complete Roman site in the world; the Mamluk Castle of Ajloun; and the magnificent site of Umm Qais, which provided views of the Golan Heights, Lake Tiberias, Lebanon, and Palestine.

Dr Swelim, said, “The students benefitted a great deal from such an immersive experience in which they managed to meld their cultural and academic knowledge and avail the many benefits of travelling to a new destination. They embarked on historic site visits that had fascinating characteristics for their time in history. These sites provide a missing link to understanding the connection between different civilizations in this part of the world at large.”

Comprising the basic division of Arabia by ancient geographers into Arabia Felix, Arabia Petra, and Arabia Deserta, cities and archaeological sites such as Jerash, Ajloun, Umm Qais, Madaba, Mount Nebo, Mshatta, Qasr Kharana, Qusayr Amra, Little Petra, Petra, and Amman provided the needed practical experience to some of the courses in the CIS programme.

Students from CIS have previously visited Cairo and Istanbul as part of the recently introduced Islamic Art, Architecture and Urbanism programme.

سافر طلاب من كلية الدراسات الإسلامية بجامعة حمد بن خليفة -مؤخراً- إلى مملكة الأردن لخوض تجربة تعليمية عملية مكملة لدراساتهم ضمن برنامج ماجستير العلوم في الفن والعمارة الإسلامية والعمران الذي تقدمه الكلية.

ترأس الدكتور طارق سويلم -الأستاذ المشارك في الفن والعمارة الإسلامية والعمران بكلية الدراسات الإسلامية ومنسق البرنامج- هذه الرحلة، وهي واحدة من الرحلات التي ينظمها البرنامج إلى إحدى الوجهات المهمة في العالم الإسلامي. ويتناول منهج برنامج ماجستير العلوم في الفن والعمارة الإسلامية والعمران ثقافات الأردن في عصور ما قبل ظهور الإسلام، والعصر الإسلامي والحديث.

واشتملت الرحلة التعليمية على زيارات لمواقع آثار العصر الروماني في مدينة جرش، والآثار النبطية في البتراء، والمواقع التوراتية في جبل نيبو ومدينة مأدبا، بالإضافة إلى المسرح الروماني في عَمَّان، ومعبد هرقل. كما قامت المجموعة بجولة في مدينة جرش، التي تضم أكثر مواقع الآثار الرومانية اكتمالاً في العالم، بالإضافة إلى قلعة عجلون المملوكية، وموقع أم قيس الرائع، الذي أتاح للمجموعة مشاهدة مرتفعات الجولان، وبحيرة طبرية، ولبنان، وفلسطين.

وعلق الدكتور سويلم على هذه الرحلة، قائلاً: «استفاد الطلاب بشكل كبير من هذه التجربة الشيقة التي تمكنوا خلالها من المزج بين معارفهم الثقافية والأكاديمية، والاستفادة من الفوائد المتعددة للسفر إلى وجهة جديدة، وقام الطلاب بزيارات إلى مواقع تاريخية كانت تتمتع بمزايا رائعة في عصرها من الناحية التاريخية. وتوفر هذه المواقع رابطاً مفقوداً لفهم الصلة بين الحضارات المختلفة في هذا الجزء من العالم».

وقال محمد مدندولا، الطالب ببرنامج ماجستير العلوم في الفن والعمارة الإسلامية والعمران: «وفرت الرحلة الميدانية إلى الأردن فهماً أفضل لنظام الفن والعمارة وتخطيط المدن، الذي وظفته الحضارات القديمة خلال العصور النبطية،

واليونانية، والرومانية، والبيزنطية، والإسلامية».

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X