💰 Business

Gold sales surge during Ramadan, Eid

انتعاش متاجر الذهب خلال رمضان والعيد

High prices of gold has failed to dent the buying spirit of customers as the sale of yellow metal surged during Eid Al Fitr and the holy month of Ramadan. Sales of gold jewellery in the country surged by up to 25 percent during Eid holidays and Ramadan.

“We witnessed around 20-25 percent increase in the sale of gold jewellery during the holy month of Ramadan. One of the main factors behind high sale was upcoming vacation period. Expatriates tend to buy gold before going to their home country during Eid holidays and summer vacation,” Santosh TV, Regional Head, Malabar Gold and Diamond, Qatar told The Peninsula.

“Another supporting factor was an Indian festival ‘Akshaya Tritiya’ which was celebrated in the first week of May. We witnessed high sale because Indians buy gold during Akshaya Tritiya,” he added.

Akshaya Tritiya is an Indian festival during which they consider it as auspicious to buy gold jewellery, coins and bars. Gold has become dearer during the last two weeks as prices of the yellow metal have risen due to high demand and other global factors. A gram of 22 carat gold was trading yesterday at QR156 while it was trading at around QR145 per gram two weeks back.

“Eid is always a busy time for jewellers and we were expecting this kind of response because this is an annual phenomenon.

“Every year we see the rush of customers during Eid Al Fitr and the holy month of Ramadan for buying gold,” store manager of a jewellery showroom told The Peninsula.

“The demand was more for jewellery compared to gold bars. The demand for gold bars is not seasonal and it fluctuates with prices,” he added.

Gold has become dearer during this year as prices of the yellow metal have risen due to high demand and other global factors.

A gram of 22 carat gold was trading yesterday at QR156 while it was trading at around QR150 per gram at start of January this year.

In the remaining part of 2019, the trend in gold prices will depend on the movement in the value of dollar and interest rates in the US.

A weaker dollar fuels demand for gold by making it cheaper for holders of other currencies, while lower bond yields reduce the opportunity cost of owning non-yielding bullion. Gold is highly sensitive to the rising interest rates because they push up bond yields and tend to boost the dollar.

By Sachin Kumar I The Peninsula

قال عدد من تجار الذهب في السوق المحلي إن الأخير شهد إقبالاً كبيراً خلال أيام عيد الفطر المبارك، ما حقق قفزة في حجم المبيعات التي وصلت إلى أعلى مستوياتها منذ أعوام خلال موسم العيد. وأضاف هؤلاء لـ «العرب» أن حجم الطلب على المعدن الأصفر وصل خلال أيام عيد الفطر المبارك إلى أعلى المستويات، الأمر الذي حقق انتعاشة حقيقية ملموسة لدى المحالّ التجارية المختلفة المتخصصة في بيع وشراء المصوغات.

لفت التجار إلى أن غالبية الطلب تركز على الذهب الأصفر، خصوصاً القطع الخفيفة والمتوسطة، والأطقم التراثية ونظيرتها من الطرازات الجديدة، فيما انخفض الطلب على المصوغات البيضاء.

وأوضح التجار أن المصنعية تراوحت أثمانها ما بين 15 ريالاً إلى 30 ريالاً للذهب من الصناعة المحلية، أما نظيره الكويتي فإنه يتراوح ما بين 35 ريالاً و45 ريالاً، في حين أن الإيطالي والتركي لم يتجاوزا 50 ريالاً للجرام الواحد.

وقال التجار إن الذهب المحلي يستحوذ على ثقة المستهلك، ويلقى رواجاً كبيراً بين المتسوقين، نظراً إلى جودته العالية، وأسعاره المنافسة جداً، كما أنه يقدم مجموعة كبيرة من الموديلات الحديثة والتقليدية والتراثية.

وذكر التجار أن كل المحلات التجارية المتخصصة في بيع وشراء المصوغات الذهبية قد طرحت الطرازات الحديثة للشبكات البيضاء التي سيبدأ موسم الإقبال عليها في الفترة المقبلة «موسم الزواج» خلال فترة الصيف، آملين استمراراً في نشاط الحركة خلال الفترة المقبلة.

هذا ووصل ثمن المعدن الأصفر إلى 156 ريالاً للجرام من عيار 24، أما نظيره عيار 22 فقد ثبت عند 143 ريالاً للجرام الواحد، في حين أن جرام 21 -الذي يعتبر الأكثر طلباً في السوق المحلي- وصل إلى نحو 137 ريالاً، أما عيار 18 فقد ثبت عند 117 ريالاً للجرام الواحد.

وفي هذا الشأن، قال التاجر بدر اليافعي إن المبيعات حققت نمواً كبيراً جداً وصل إلى أعلى المستويات خلال فترة عيد الفطر المبارك، حيث شهد السوق المحلي إقبالاً شديداً على المصوغات الذهبية.

وأضاف: «لقد تحققت انتعاشة حقيقة لدى المحلات التجارية المتخصصة في بيع الذهب، إذ تركز الطلب خلال موسم عيد الفطر المبارك على الهدايا والمصوغات الذهبية الخفيفة والمتوسطة والأطقم التراثية والحديثة».

وأوضح اليافعي أن موسم الأعراس يبدأ قربياً جداً، ما دفع بالمحلات إلى طرح أحدث موديلات الشبكات البيضاء التي تعتبر الأكثر طلباً خلال هذا الموسم، وذلك كنوع من الجاهزية من أجل تعزيز النمو في المبيعات لدى المتاجر.

وفي السياق ذاته، أكد التاجر ياسين الكواش ارتفاع مستوى المبيعات خلال موسم عيد الفطر المبارك إلى أعلى المستويات منذ أعوام، حيث إن حجم المبيعات فاق كل التوقعات، ما حقق انتعاشة حقيقية لدى المحلات التجارية في السوق.

وقال الكواش إن غالبية الطلب تركز على الذهب الأصفر، فيما انخفض الطلب عن نظيره من اللون الأبيض، لافتاً إلى أن موسم الأعراس على الأبواب، ما دفع بالمتاجر إلى طرح كل الموديلات الحديثة من الشبكات التي تتناسب مع هذا الموسم.

هذا ويعتبر التجار أن موسم عيد الفطر الحالي هو الأفضل بين نظرائه منذ أعوام، نظراً إلى ارتفاع حجم الطلب إلى أعلى المستويات، وتحقيق المحلات التجارية انتعاشة حقيقية تعزز نمو الأعمال.

 

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X