📚Education

CNA-Q IT programmes get Canadian re-accreditation

كلية شمال الأطلنطي تحصل على إعادة الاعتماد الأكاديمي الدولي لبرامجها من الجمعية الكندية

The College of the North Atlantic – Qatar (CNA-Q) Wednesday announced international re-accreditation of its four Information Technology programmes as certified by the Canadian Information Processing Society (CIPS).

CNA-Q’s IT programmes have been awarded a three-year CIPS re-accreditation for 2018 – 2020, according to a statement. This designation acknowledges that the college’s educational programmes help students meet the demands of the Computing and Information Systems profession internationally.

Completion of the accredited computer information systems programmes will assist graduates in pursuing the Information Systems Professional (ISP) designation.

“The accreditation is an affirmation of the quality of CNA-Q’s curriculum, the soundness of its pedagogy and delivery, the caliber of CNA-Q’s faculty, and the physical, human and institutional supports in place to ensure a successful programme and exceptionally prepared IT professionals who are ready to meet Qatar’s information and communication technology needs,” said CNA-Q vice president, academic, Dr Samah Gamar.

Receiving the CIPS international accreditation provides an objective verification that CNA-Q delivering quality programmes that meet the needs of Qatar’s workplace and also prepare students for the next stage in their educational journey, she said.

“As our IT programmes experience impressive enrollment growth, over 30% in the past three years, this re-accreditation is yet another testament to CNA-Q’s unique differentiators – concise, high quality, in demand programs that lead to real profession,” the vice-president added.

The School of Information Technology offers four programmes that are customised to meet the needs of employers in Qatar. The first two-year diploma programmes in Information Systems – Hardware and Software, were designed in consultation with industry stakeholders in 2008. An additional year of study was introduced in 2012, adding two new three year Network and Systems Administration and Web Developer diploma credentials.

Gerald Caissy, chair of CIPS’s Information Systems and Technology Accreditation Council, visited Doha to celebrate the college’s success and bestow the re-accreditation. He said that curriculum is at the heart of an accreditation review and CNA-Q’s curriculum is exceptionally designed and excellently executed through experiential methods. “The CNA-Q learning community benefits from both a strong faculty and a resource infrastructure that is supportive of a positive cultural, social, and academic environment,” he said.

CIPS is a professional association providing leadership in information systems and technologies since the 1950s. CIPS provides a code of ethics for members, upholds standards of certification of members, and encourages educational program accreditation.

The CIPS accreditation was first granted to CNA-Q in 2015 after rigorous reviews of curriculum, assessments of faculty credentials and deployed infrastructure, and interviews with students, alumni, and industry stakeholders.

There are a total of 27 programmes at CNA-Q that are internationally accredited in the IT, Business Studies, Health Sciences, and Engineering Technology fields.

الدوحة – قنا

حصلت كلية شمال الأطلنطي في قطر على إعادة الاعتماد الأكاديمي لبرامجها الأربعة في تكنولوجيا المعلومات من الجمعية الكندية لمعالجة المعلومات CIPS من العام 2018 ولغاية 2020.

ويؤكد هذا الاعتماد أن البرامج التعليمية للكلية تُعِد الطلاب لتلبية احتياجات المهن المحوسبة ونظم المعلومات على الصعيد الدولي، كما يساعد إتمام برامج نظم المعلومات الحاسوبية المعتمدة الخريجين على متابعة دراستهم والحصول على لقب محترف نظم معلومات I.S.P.

وبهذه المناسبة قالت الدكتورة سماح قمر نائب الرئيس للشؤون الأكاديميّة بكلية شمال الأطلنطي في قطر، إن هذا الاعتماد الدولي تأكيد على جودة المناهج الدراسية التي تقدمها الكلية، وهو بمثابة معيار لتميز هيئة التدريس بكلية شمال الأطلنطي في قطر، ودليل على حجم الدعم المادي والبشري والمؤسسي المعمول به لضمان وجود برنامج ناجح ومتخصصين متميزين في تكنولوجيا المعلومات جاهزين لتلبية احتياجات قطاع تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في قطر.

وأضافت أن الحصول على الاعتماد الدولي للجمعية الكنديّة لمعالجة المعلومات، يثبت بشكل موضوعي طرح الكلية لبرامج عالية المستوى تلبي احتياجات سوق العمل في قطر، ويعد الطلاب للمرحلة المقبلة في مشوارهم الدراسي نظرا لأن برامج تكنولوجيا المعلومات تشهد نمواً مذهلاً في الالتحاق بها، تجاوز الـ 30 بالمائة في السنوات الثلاث الماضية، وتعد إعادة الاعتماد هذه بمثابة شهادة أخرى على جودة وتميز برامج كلية شمال الأطلنطي في قطر ذات الطلب المرتفع والتي تفضي إلى مهنة حقيقية.

ومنح السيد جيرالد كيسي رئيس مجلس اعتماد نظم المعلومات والتكنولوجيا التابع للمجلس الكندي لمعالجة المعلومات، الكلية شهادة إعادة الاعتماد وقال في هذا الصدد “إن المنهاج الدراسي هو في صلب ما نقوم به من مراجعة من أجل الاعتماد الذي نقدمه. فالمنهاج الدراسي الذي تقدمه كليّة شمال الأطلنطي في قطر مجهز على نحو استثنائي وتم تنفيذه بشكل ممتاز باستخدام طرق تجريبيّة مكتسبة من خبراء متخصصين في الحاسوب، كلٌ في مجال اختصاصه”.

وأضاف أن مجتمع التعليم في كليّة شمال الأطلنطي في قطر يستفيد من هيئة التدريس القويّة والبنية التحتيّة للموارد التي تدعم وجود بيئة ثقافية واجتماعيّة وأكاديميّة إيجابيّة في الدولة.

وتقدّم كليّة تكنولوجيا المعلومات أربعة برامج مُعدة لتلبية احتياجات أرباب العمل في قطر، حيث صمم أول برنامج دبلوم مدته عامان في نظم المعلومات الأجهزة والبرمجيات، في العام 2008. وطرح عام دراسي إضافي في العام 2012 وبذلك تقدم الكليّة شهادتي دبلوم إضافيتين جديدتين في إدارة الشبكات والأنظمة ومطور ويب مدة كل واحدة منها ثلاثة أعوام.

ومُنح اعتماد الجمعيّة الكنديّة لمعالجة المعلومات لكليّة شمال الأطلنطي في قطر للمرة الأولى في العام 2015 بعد عمليات مراجعة صارمة للمناهج الدراسيّة وتقييم مؤهلات أعضاء الهيئة التدريسيّة والبنية التحتية المستخدمة، إضافة إلى مقابلات أجريت مع الطلاب والخريجين وأصحاب المصلحة في قطاع الصناعة.

وتقدم كليّة شمال الأطلنطي في قطر قرابة 30 برنامجًا معتمدًا دوليًّا في تخصصات تكنولوجيا المعلومات ودراسات الأعمال والعلوم الصحيّة وتكنولوجيا الهندسة.

يذكر أن المجلس الكندي لمعالجة المعلومات CIPS هو اتحاد مهني يقوم بدور قيادي في نظم وتكنولوجيا المعلومات منذ الخمسينيات من القرن الماضي، فهو يقدّم قواعد للسلوك للأعضاء ويدعم معايير اعتماد لهم ويشجع برامج الاعتماد التعليمي.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X