📚Education

Sheikha Moza presents Akhlaquna Award

الشيخة موزا تُسلم جائزة “أخلاقنا” لمشروع “مبصرون”

Doha

*Award goes to Nawal al-Kurbi, Almazun al-Marri and Amal al-Gherainig, who developed a mobile app named Mobsron

Her Highness Sheikha Moza bint Nasser, Chairperson of Qatar Foundation, presented Qatar Foundation’s (QF) Akhlaquna Award (Cycle 2) during the annual QF Convocation ceremony in Education City on Tuesday.

The award went to Nawal al-Kurbi, Almazun al-Marri and Amal al-Gherainig, who developed a mobile app named Mobsron.

Mobsron is an innovative mobile application that provides people who are blind and visually impaired with a tool to order food, review ingredients and compare prices. The project initially stemmed from the belief that it is every human’s right to live a dignified, independent life and be provided with equal opportunities to participate in society.

The objective of the Akhlaquna Award is to highlight the timeless and universal values exhibited by the Prophet Muhammad (PBUH), who serves as a role model of great moral character, and guides the values of the award. Her Highness Sheikha Moza first announced the Akhlaquna Award during QF’s 2017 convocation ceremony, with this year marking Cycle 2 of the initiative.

Al-Kurbi, leader of the initiative, expressed delight at winning the award and the unforgettable experience she shared with her friends and teammates.

“I am very proud that Mobsron has won this prestigious award,” she said. “I couldn’t have achieved this without my teammates. We believe that winning this award will help us reach a larger audience and take our project to the next level, with Qatar Foundation’s support.”

Al-Marri, the initiative’s deputy leader, said: “Each human has the right to live an independent life, and it is for this reason that we launched our mobile app. Through this human initiative, we are looking to provide a very effective service to help the blind and visually impaired in Qatar, and hopefully beyond.”

Al-Gherainig, who is the initiative’s media specialist, explained: “My participation in the Akhlaquna Award this year has given me confidence to follow my beliefs – without hesitation – and to challenge myself.”

Giving her advice to others, she added: “Work on an idea and implement it, because working hard is the best way to make a positive impact on the community.”

Machaille al-Naimi, president of Community Development at QF, said: “We are absolutely delighted to announce that Mobsron is the winner of this year’s Akhlaquna Award.

“The ultimate aim of this award is to recognise and celebrate young people who have developed projects that embody exemplary moral character and inspire others to effect positive change in their communities. Mobsron is a great example of how Qatar Foundation, through this award, is committed to helping empower the next generation of leaders, and how our youth are responding to this.”

كرمت صاحبة السمو الشيخة موزا بنت ناصر، رئيس مجلس إدارة مؤسسة قطر للتربية والعلوم وتنمية المجتمع، أعضاء المشروع الفائز بالدورة الثانية من جائزة أخلاقنا، الذي حمل عنوان “مبصرون”، وهو عبارة عن تطبيق للهواتف الجوّالة معتمد على الصوت كليا، يُمكّن المكفوفين وضعاف البصر من طلب الوجبات من المطاعم واستعراض مكوناتها ومقارنة أسعارها دون طلب المساعدة من أحد.

وتم تطوير المشروع الفائز الذي يحمل اسم “مبصرون” من قبل ثلاث طالبات هنّ نوال الكربي، والمزون المري، وأمل الغرينيق، وهو عبارة عن تطبيق للهواتف الجوالة معتمد على الصوت كليا، يمكّن المكفوفين وضعاف البصر من طلب الوجبات من المطاعم واستعراض مكوناتها ومقارنة أسعارها دون طلب المساعدة من أحد، وذلك بالاستفادة من خصائص تيسر الوصول على الهواتف الذكية الحديثة. وجاءت فكرة المشروع من الإيمان بأنه من حقّ كل إنسان أن يعيش حياة كريمة ومستقلة وأن يحصل على فرص متساوية للمشاركة في المجتمع.

وأعربت عضوات فريق المشروع الفائز بالدورة الثانية من جائزة “أخلاقنا”، عن سعادتهن وشعورهن بالفخر بعد استلامهن جائزتهن من صاحبة السمو الشيخة موزا بنت ناصر، وذلك خلال حفل تكريم خريجي مؤسسة قطر لدفعة 2019، في المدينة التعليمية، مساء أمس.

وتهدف جائزة “أخلاقنا” إلى تسليط الضوء على الأخلاق العالمية التي تحلّى بها الرسول محمّد (صلى الله عليه وسلم)، والذي يعدّ مثالًا يحتذى بخلقه الكريم، ومرشدا للقيم التي تتبنّاها هذه الجائزة، والتي نسعى جميعا إلى الاقتداء بها.

وكانت صاحبة السمو الشيخة موزا بنت ناصر، رئيس مجلس إدارة مؤسسة قطر، قد أعلنت عن إطلاق جائزة “أخلاقنا” لأول مرة خلال حفل تكريم خريجي مؤسسة قطر 2017. وهذا العام، يتم تنظيم الدورة الثانية من الجائزة.

وأعربت نوال الكربي، قائدة مبادرة “مبصرون” الفائزة بجائزة أخلاقنا لعام 2019، عن سرورها بهذا التتويج، وبالتجربة التي حظيت بها مع زميلاتها والتي وصفتها بأنها تجربة مذهلة لا يمكن نسيانها، قائلة: “إنه لفخر عظيم لي أن يفوز مشروع “مبصرون” في مسابقة مرموقة بحجم جائزة “أخلاقنا”، لم أكن لأحقق هذا الإنجاز الكبير لولا مساعدة زميلتي في المشروع، وبالطبع الدعم الكبير الذي تقدمه مؤسسة قطر لهذه المبادرة والذي ينبع من قناعتها الراسخة بقدرات الشباب وإيمانها بأن أفكارهم لها تأثير حقيقي وملموس على حياة الآخرين”.

ومن جانبها قالت المزون عبدالمحسن المري، نائب قائدة مبادرة مبصرون: “لكل إنسان الحق في عيش حياة كريمة ومستقلة، ومن هذا المنطلق ابتكرنا فكرة المشروع، وهو تطبيق للهواتف الجوالة، ونأمل من خلال هذه المبادرة الإنسانية أن نقدّم خدمة فعلية لمساعدة جميع المكفوفين وضعاف البصر في دولة قطر وجميع أنحاء العالم”.

وقالت أمل الغرينيق المسؤول الإعلامي لمبادرة مبصرون: “لقد منحتني المشاركة بجائزة أخلاقنا هذا العام، الثقة للسعي وراء أفكارنا بلا تردد، واختبار حدود قدراتي بثقة وإقدام”، ووجهت رسالة لكل من يمتلك فكرة بأن “يسعى لها والعمل على تطويرها، لأن العمل بجد واجتهاد هو خير وسيلة لإحداث تغيير إيجابي في المجتمع”. وفي هذه المناسبة، قالت السيدة مشاعل النعيمي، رئيس تنمية المجتمع بمؤسسة قطر: “يسرنا أن نعلن عن فوز مشروع مبصرون بجائزة أخلاقنا لهذا العام، هذه الجائزة التي تهدف بشكل أساسي إلى تكريم النشء والشباب الذين يجسدون مثالًا يحتذى بأخلاقهم العالية، والذين يلهمون الآخرين لإحداث تغيير إيجابي في مجتمعاتهم”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X