💉 Health

Qatar to partake in World Health Assembly in Geneva

قطر تشارك في اجتماعات جمعية الصحة العالمية

QNA
Doha: The State of Qatar will participate in the meetings of the 72nd World Health Assembly, which will start tomorrow until May 28 in Geneva, under the theme “Universal health coverage, Leaving No-one Behind”.

The Minister of Public Health H E Dr Hana Mohammed Al Kuwari will head Qatar’s Delegation to the meetings.

On the sidelines of the World Health Assembly, the State of Qatar will organise a symposium on ‘Quality of health care and patient safety in the face of emergencies and tribulations as a prerequisite for achieving universal health coverage’ on Tuesday May 21st at the UN Palace in Geneva.

With the support of 17 countries, the World Health Organization (WHO) Secretariat, the WHO Regional Office for the Eastern Mediterranean and a number of non-governmental organizations, Qatar hopes that the symposium would succeed in highlighting this important global issue, as the latest World Health Organization report on universal health coverage has revealed that at least half of the world’s population still lacks access to basic health services. The situation is worsening in countries experiencing conflict, war and natural disasters where health care systems are affected by increasing demand and scarcity of resources, which may adversely affect the quality and safety of health services, if any.

Through the symposium, the State of Qatar seeks to unify efforts to provide safer care to vulnerable populations by providing a platform for Member States, non-governmental organizations, decision-makers, leading experts and all relevant stakeholders to highlight the importance of this topic.

The seminar provides an opportunity for exchanging experiences of countries around the world and working together to advance current efforts to address this issue worldwide.

The initiative comes as affirmation of the commitment of Qatar to its responsibilities towards humanity and strengthening of its regional and international partnerships, especially in the field of health. Qatar will also participate in the meetings of the 52nd Ordinary Session of the Council of Arab Ministers of Health and its Executive Office at the Arab League premises in Geneva, which will be held on May, 19-20.

Qatar will also participate in the meeting of health ministers of the Non-Aligned Movement on Tuesday, in addition to a number of events which will be held on the sidelines of the 72nd World Health Assembly.

تشارك دولة قطر في اجتماعات الدورة الثانية والسبعين لجمعية الصحة العالمية والتي تعقد في جنيف خلال الفترة من 20 حتى 28 مايو الجاري، وموضوعها الرئيسي لهذا العام (التغطية الصحية الشاملة: “عدم ترك أي أحد خلف الركب”) . يرأس وفد دولة قطر في الاجتماعات سعادة الدكتورة حنان محمد الكواري، وزير الصحة العامة.

وتنظم دولة قطر على هامش اجتماعات جمعية الصحة العالمية ندوة “جودة الرعاية الصحية وسلامة المرضى في مواجهة حالات الطوارئ والمحن كشرط أساسي لتحقيق التغطية الصحية الشاملة ” وذلك يوم الثلاثاء الموافق 21 مايو الجاري بقصر الأمم المتحدة في جنيف.

وبدعم من 17 دولة وأمانة منظمة الصحة العالمية والمكتب الاقليمي لمنظمة الصحة العالمية لشرق المتوسط وعدد من المنظمات غير الحكومية، تتطلع دولة قطر إلى أن تحقق الندوة النجاح في إلقاء الضوء على هذه القضية العالمية المهمة، حيث كشف أحدث تقرير لمنظمة الصحة العالمية عن التغطية الصحية الشاملة أن نصف سكان العالم على الأقل ما زالوا يفتقرون إلى الوصول إلى الخدمات الصحية الأساسية. ويزداد الوضع سوءاً في البلدان التي تشهد صراعات وحروب وكوارث طبيعية حيث تتضرر أنظمة الرعاية الصحية من جراء الطلب المتزايد وشح الموارد مما قد يؤثر سلباً على جودة وسلامة الخدمات الصحية ، إن وجدت.

من خلال الندوة ، تسعى دولة قطر إلى توحيد الجهود نحو توفير رعاية أكثر أمناً للفئات الضعيفة من السكان وذلك من خلال توفير منصة للدول الأعضاء والمنظمات غير الحكومية وصناع القرار والخبراء الرائدين في هذا المجال وجميع أصحاب المصلحة المعنيين لتسليط الضوء على أهمية هذا الموضوع. كما توفر الندوة فرصة لتبادل خبرات الدول من مختلف أنحاء العالم والعمل معاً على دفع المجهودات الحالية لمعالجة تلك القضية على مستوى العالم.

وتأتي المبادرة كتأكيد لإلتزام دولة قطر بمسؤولياتها نحو المجتمع الإنساني وتعزيز شراكاتها الإقليمية والدولية خاصة في المجال الصحي.

كما تشارك دولة قطر في اجتماعات الدورة العادية الثانية والخمسين لمجلس وزراء الصحة العرب ومكتبه التنفيذي في مقر بعثة جامعة الدول العربية بجنيف، والتي تعقد يومي 19 و 20 من مايو الجاري.

و تشارك دولة قطر كذلك في اجتماع وزراء الصحة في مجموعة حركة عدم الانحياز في 21 مايو الجاري، إضافة إلى عدد من الأحداث الجانبية المقامة على هامش اجتماعات جمعية الصحة العالمية.

يذكر أن جمعية الصحة العالمية هي أعلى جهاز لاتخاذ القرار في منظمة الصحة العالمية. وتجتمع الجمعية مرة في كل عام وتحضرها وفود من جميع الدول الأعضاء في المنظمة، والوظيفة الرئيسية للجمعية هي تحديد سياسات المنظمة، وتتولى كذلك تعيين المدير العام ومراقبة السياسات المالية التي تنتهجها المنظمة.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Tags

Related Articles

Back to top button

Subscribe to our mailing list

* indicates required
Email Format
Close
Close
X